HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Petokset ja tietoriskit kohdistuvat yhä useampaan yritykseen

Varsinkin suuriin yrityksiin kohdistunut rikollisuus on lisääntynyt voimakkaasti viimeisen kolmen vuoden aikana. Tiedot ilmenevät Taloustutkimuksen yhteistyössä kauppakamarien ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa toteuttamasta koko Suomen kattavasta Yritysten rikosturvallisuus 2017 -selvityksestä. ”Kyselyyn vastanneista suurista yrityksistä joka toinen ilmoittaa, että liiketoimintaan kohdistuvien rikosten tai väärinkäytösten määrä on kasvanut”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Kaikista vastaajayrityksistä 44 % arvioi, että rikosten ja väärinkäytösten määrä on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana. Etenkin suurissa yrityksissä kasvu koetaan voimakkaana. Kun vuonna 2012 lisääntyneistä rikoksista raportoi 34 %, oli osuus nyt 52 %.

Kaupan alan yritykset ilmoittivat toteutuneista tietoriskeistä useimmin. Yrityksiin kohdistuvat tietomurrot ovat kaikilla toimialoilla tietoriskien kärjessä, mutta identiteettikaappauksissa on selvä nousutrendi. Kaikilla toimialoilla osuudet ovat kasvussa.

Suurista yrityksistä jopa 28 % ilmoitti, että yrityksen identiteetti on kaapattu tai yritetty kaapata. Pienissä yrityksissä osuus oli viisi prosenttia. Petoksia kohtasi yllättäen useimmiten suuret kuin pienet yritykset: pienistä ja keskisuurista yrityksistä 12–13 % ja suurista 25 %.

”Yritysten riskit tulevat yhä useammin verkosta. Monet kasvavista turvallisuusuhista, kuten identiteettivarkaudet ja petokset, piinaavat yrityksiä yhä enemmän yli toimialarajojen. Petosten tekotavoissa hyödynnetään usein sitä, että suurissa yrityksissä työntekijät eivät aina tunne toisiaan. Yritykset voivat varautua tapauksiin ainakin ohjeistamalla henkilöstöä”, neuvoo Keskuskauppakamarin asiantuntija Kaisa Saario.

Yritykset tarvitsevat uusien turvallisuusuhkien torjumiseksi tietoa. ”Erityisen hälyttävää on, että osa yrityksistä ei saa tarvitsemaansa tietoa rikosilmiöistä viranomaisilta, eikä muistakaan lähteistä. Kaupan alalla tietoa tarvitsee 45 % yrityksistä ja muilla aloilla kolmannes”, asiantuntija Panu Vesterinen Helsingin seudun kauppakamarista toteaa.

Yritysten panostettava tietopääoman ja jatkuvuuden turvaamiseen

Kauppakamarit kannustavat yrityksiä panostamaan tietopääoman ja jatkuvuuden turvaamiseen. Palvelualan yritykset suojaavat tietoja muita toimialoja monipuolisemmin. Teollisuusyritykset tunnistavat parhaiten kilpailijaa kiinnostavan kriittisen tiedon. Kaupan alan yritykset jäävät näistä jälkeen suojaustoimissa. Rakennusalalla tietoriskejä kohdataan vielä vähiten, mutta alan yritykset panostavat jatkossa aikaisempaa enemmän tietoturvallisuuteen.

Kaikista vastanneista yrityksistä vain hieman yli kolmasosalla oli jatkuvuussuunnitelma. Suuristakin yrityksistä neljäsosa ei ollut tehnyt suunnitelmaa.

“Yritysten jatkuvuuden ja tietopääoman turvaaminen vaativat muuttuvassa toimintaympäristössä lisää panoksia henkilöstön koulutukseen”, Eerikäinen arvioi.

Jatkuvuussuunnittelulla varaudutaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin, kuten tietojen tai toimitilojen osittaiseen tai täydelliseen tuhoutumiseen tai avainhenkilöiden yllättävään menettämiseen.

“Yrityksillä on merkittävä rooli koko yhteiskunnan häiriöiden sietokyvyssä. Siksi jatkuvuussuunnittelua on lisättävä kaikissa yrityskokoluokissa”, suosittelee Eerikäinen. ”Suunnitelmassa määritellään muun muassa, mitkä toiminnot ovat kriittisiä ja miten pitkään ne voivat olla keskeytyneenä. Jatkuvuussuunnitelma ohjaa yritystä tekemään pitkäjänteistä kehitystyötä ja auttaa suuntaamaan resursseja tehokkaalla tavalla”, Eerikäinen toteaa.

“Yritysten rikosturvallisuus 2017 – riskit ja niiden hallinta”-selvitys toteutettiin verkkokyselynä keväällä 2017. Siihen vastasi 762 yritystä eri puolelta Suomea kaikilta toimialoilta ja kaikenkokoisista yrityksistä. Kyselyn toteutti Taloustutkimus yhteistyössä kauppakamarien ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa. Selvityksen ovat laatineet Keskuskauppakamarin asiantuntija Kaisa Saario ja Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntija Panu Vesterinen.

Yritysten rikosturvallisuus 2017 on neljäs koko maan kattava selvitys, jossa tarkastellaan yrityksiin kohdistuvan rikollisuuden kehitystä ja yritysten keinoja torjua rikoksia ja väärinkäytöksiä. Aikaisemmin Keskuskauppakamarin ja Helsingin seudun kauppakamarin toteuttamat selvitykset on julkaistu vuosina 2012, 2008 ja 2005.

Keskuskauppakamarin asiantuntija Kaisa Saario, p. 040 5613 597

Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntija Panu Vesterinen, p. 050 590 5196

Niemenkatu 73

Mittelö Hämeen Herruudesta starttaa tiistaina25.9.2017 11:46Tiedote

HPK ja Pelicans mittelevät myös tällä sarjakaudella Hämeen Herruudesta, kun hämäläistä yhteistyötä ja joukkovoimaa vahvistetaan alueen sisäisellä jääkiekkosarjalla. ”Hämeen Herruus saa jatkoa, kun tiistaina 26.9. HPK ja Pelicans kohtaavat Hämeenlinnassa. Olemme tyytyväisiä, että alueemme yritykset ovat jälleen yhteistyössä mukana kannustamassa alueemme Liiga-joukkueita”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin alueen tärkeimmät liikennehankkeet7.9.2017 08:30Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat valtatie 12 Uusikylä-Tillola, valtatien 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen vaiheittain ja valtatien 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä31.7.2017 12:00Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kiinteistöalalle 11 uutta laillistettua välittäjää Hämeeseen9.6.2017 11:02Tiedote

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 563 kokelasta, joista 252 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi 11 henkilöä; Lahdesta neljä, Hämeenlinnasta ja Forssasta kaksi sekä Hattulasta, Hollolasta ja Kuhmoisista yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.