HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Tulevaisuuden osaajat seuraavat hämäläisjohtajia päivän ajan

Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaviikko starttaa Hämeessä tänään maanantaina, kun 64 opiskelijalla on mahdollisuus seurata hämäläisjohtajien työpäivää. ”Hämeen kauppakamari on toiminut kampanjan yhteistyökumppanina Forssan, Hämeenlinnan ja Lahden Nuorkauppakamarien sekä YES-verkoston kanssa. Haluamme antaa nuorille arvokkaan kokemuksen, millaisia johtajuuden taitoja työelämässä tarvitaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kuva Pixhill.com / dotshock

Kampanjassa nuori osallistuu johtajan työpäivään seuraamalla johtamisen arkea. Johtaja antaa osallistuvalle nuorelle esimerkin, millaisia johtajataitoja työelämässä tarvitaan. Nuorelle päivä on henkilökohtainen haaste ja mahdollisuus kokea, mitä johtajuus tarkoittaa käytännössä. Samalla nuori saa eväitä oman työuransa rakentamiseen.

“Päivä on nuorelle tilaisuus kokea, mitä johtajuus on tänä päivänä. Johtajat puolestaan saavat tilaisuuden pohtia omaa asemaansa ja kehittymistään johtajana”, Eerikäinen toteaa.

Hämeessä johtajat tarttuivat innolla haasteeseen ja johtaja-opiskelijakaksikkoja toteutuu Lahden seudulla 34, Forssan seudulla 18 ja Hämeenlinnan seudulla 12.

”Olen myös itse tarttunut haasteeseen ja torstaina 16.11. minulla on mahdollisuus haastaa itseni ja tarjota nuorelle mielenkiintoinen kokemus kauppakamarijohtajan työpäivästä”, kertoo Eerikäinen.

Valtakunnallisessa kampanjassa on tällä viikolla mukana noin 700 johtaja–opiskelijakaksikkoa. Mukana on johtajia yrityksistä ja julkisista organisaatioita ympäri Suomea ja eri toiminta-alueilta. Jo keväällä noin 150 kaksikkoa pilotoi kampanjaa eri paikkakunnilla.

Kampanjaan osallistuu muun muassa Isku, Kesko, Nordea ja UPM sekä useita kunnanjohtajia. Nuoret ovat johtamisesta kiinnostuneita noin 17–24-vuotiaita opiskelijoita lukioista, ammatillisista oppilaitoksista ja korkeakouluista eri opintoaloilta.

Kampanjan toteutusta voi seurata verkkosivuilla http://1000nuortajohtajaa.fi/ tai sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #1000nuortajohtajaa.

Forssan Seudun Nuorkauppakamarin projektipäällikkö Hanna Hutka-Ojanen, p. 040 502 4417

Hämeenlinnan Nuorkauppakamarin projektipäällikkö Pauliina Hirviniemi, p. 050 566 0920

Lahden Nuorkauppakamarin projektipäällikkö Riikka Kojo, p. 040 518 4108

Kuva Pixhill.com / dotshock
Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Niemenkatu 73

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta luovuttava10.11.2017 09:45Tiedote

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta (*) luopumista osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. ”Saatavuusharkinnasta luopuminen parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan nopeammin ammattiosaajia, joista on pulaa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Hämeessä yritysten näkymät varovaisen luottavaisia – Haasteena osaava työvoima30.10.2017 11:53Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat nyt hieman varovaisemmat kuin heinäkuussa, selviää EK:n lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Suhdanteet ovat kohentuneet, mutta teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä varovaisia; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli lokakuussa -9, kun heinäkuussa se oli +15 (*). Myös palvelualalla näkymät ovat varovaisia, mutta valoisammat kuin heinäkuussa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Hämeessä teollisuus on suurin veronmaksaja27.10.2017 12:10Tiedote

Yhteisövero muodostaa ainoastaan kymmenesosan yritysten tilittämistä veroista, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta veroselvityksestä. “Yritysten veroista käytävä keskustelu koskee yleensä yhteisöveroa. Totuus yritystoiminnan tuottamista veroista on kuitenkin huomattavasti yhteisöveroa monipuolisempi. Yhteisövero edustaa suhteellisen pientä osaa yritysten maksamista ja tilittämistä veroista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n kehittämisellä suuri merkitys myös Hämeen alueen yrityksille24.10.2017 11:14Tiedote

Kauppakamarit ovat listanneet yritysten EU-teeseihin kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava EU:n kärkihankkeeksi, vaativat Kauppakamarit. ”EU:n ja euroalueen yhteistyön kehittäminen ovat erittäin tärkeitä yritysten kannalta, sillä EU-maat ovat merkittävä kauppakumppani ja kohde alueemme yritysten viennille”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Petokset ja tietoriskit kohdistuvat yhä useampaan yritykseen12.10.2017 13:32Tiedote

Varsinkin suuriin yrityksiin kohdistunut rikollisuus on lisääntynyt voimakkaasti viimeisen kolmen vuoden aikana. Tiedot ilmenevät Taloustutkimuksen yhteistyössä kauppakamarien ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa toteuttamasta koko Suomen kattavasta Yritysten rikosturvallisuus 2017 -selvityksestä. ”Kyselyyn vastanneista suurista yrityksistä joka toinen ilmoittaa, että liiketoimintaan kohdistuvien rikosten tai väärinkäytösten määrä on kasvanut”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.