HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.  (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)
”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)

Heinäkuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 19 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 4 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat koko maan keskiarvoa myönteisemmät.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi laajalti huhti-kesäkuussa ja tuotannon ennakoidaan lisääntyvän hieman myös syksyn lähestyessä.

Henkilöstön määrä kasvoi jonkin verran teollisuus- ja rakennusalan yrityksissä toisella vuosineljänneksellä. Lähikuukausina työvoima pysynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

Palvelualojen suhdanneodotukset varovaiset

Hämeen palvelualan yritysten lähikuukausien suhdanneodotukset ovat hieman kevättä varovaisemmat ja suhdanteiden ennakoidaan vaimenevan kesän lopulla.

”Suhdannenäkymien saldoluku oli heinäkuussa -5, kun huhtikuussa saldoluku oli +7. Vastaajista 8 % arvioi tilanteen heikkenemistä ja 3 % paranemista lähiaikoina”, Eerikäinen kertoo.

Palvelualalla myynti lisääntyi hieman vuoden toisella neljänneksellä ja sen arvioidaan kasvavan hieman myös kolmannella neljänneksellä.

Yritysten henkilöstömäärä kasvoi alkukesän aikana. Kolmannella neljänneksellä työvoima säilynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Heinäkuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 67 yritystä, jotka työllistävät lähes 10 200 henkilöä.

Niemenkatu 73

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Tulevaisuuden osaajat seuraavat hämäläisjohtajia päivän ajan13.11.2017 09:07Tiedote

Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaviikko starttaa Hämeessä tänään maanantaina, kun 64 opiskelijalla on mahdollisuus seurata hämäläisjohtajien työpäivää. ”Hämeen kauppakamari on toiminut kampanjan yhteistyökumppanina Forssan, Hämeenlinnan ja Lahden Nuorkauppakamarien sekä YES-verkoston kanssa. Haluamme antaa nuorille arvokkaan kokemuksen, millaisia johtajuuden taitoja työelämässä tarvitaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta luovuttava10.11.2017 09:45Tiedote

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta (*) luopumista osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. ”Saatavuusharkinnasta luopuminen parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan nopeammin ammattiosaajia, joista on pulaa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Hämeessä yritysten näkymät varovaisen luottavaisia – Haasteena osaava työvoima30.10.2017 11:53Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat nyt hieman varovaisemmat kuin heinäkuussa, selviää EK:n lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Suhdanteet ovat kohentuneet, mutta teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä varovaisia; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli lokakuussa -9, kun heinäkuussa se oli +15 (*). Myös palvelualalla näkymät ovat varovaisia, mutta valoisammat kuin heinäkuussa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Hämeessä teollisuus on suurin veronmaksaja27.10.2017 12:10Tiedote

Yhteisövero muodostaa ainoastaan kymmenesosan yritysten tilittämistä veroista, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta veroselvityksestä. “Yritysten veroista käytävä keskustelu koskee yleensä yhteisöveroa. Totuus yritystoiminnan tuottamista veroista on kuitenkin huomattavasti yhteisöveroa monipuolisempi. Yhteisövero edustaa suhteellisen pientä osaa yritysten maksamista ja tilittämistä veroista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n kehittämisellä suuri merkitys myös Hämeen alueen yrityksille24.10.2017 11:14Tiedote

Kauppakamarit ovat listanneet yritysten EU-teeseihin kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava EU:n kärkihankkeeksi, vaativat Kauppakamarit. ”EU:n ja euroalueen yhteistyön kehittäminen ovat erittäin tärkeitä yritysten kannalta, sillä EU-maat ovat merkittävä kauppakumppani ja kohde alueemme yritysten viennille”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.