HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.  (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)
”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)

Heinäkuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 19 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 4 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat koko maan keskiarvoa myönteisemmät.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi laajalti huhti-kesäkuussa ja tuotannon ennakoidaan lisääntyvän hieman myös syksyn lähestyessä.

Henkilöstön määrä kasvoi jonkin verran teollisuus- ja rakennusalan yrityksissä toisella vuosineljänneksellä. Lähikuukausina työvoima pysynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

Palvelualojen suhdanneodotukset varovaiset

Hämeen palvelualan yritysten lähikuukausien suhdanneodotukset ovat hieman kevättä varovaisemmat ja suhdanteiden ennakoidaan vaimenevan kesän lopulla.

”Suhdannenäkymien saldoluku oli heinäkuussa -5, kun huhtikuussa saldoluku oli +7. Vastaajista 8 % arvioi tilanteen heikkenemistä ja 3 % paranemista lähiaikoina”, Eerikäinen kertoo.

Palvelualalla myynti lisääntyi hieman vuoden toisella neljänneksellä ja sen arvioidaan kasvavan hieman myös kolmannella neljänneksellä.

Yritysten henkilöstömäärä kasvoi alkukesän aikana. Kolmannella neljänneksellä työvoima säilynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Heinäkuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 67 yritystä, jotka työllistävät lähes 10 200 henkilöä.

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin alueen tärkeimmät liikennehankkeet7.9.2017 08:30Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat valtatie 12 Uusikylä-Tillola, valtatien 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen vaiheittain ja valtatien 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Kiinteistöalalle 11 uutta laillistettua välittäjää Hämeeseen9.6.2017 11:02Tiedote

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 563 kokelasta, joista 252 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi 11 henkilöä; Lahdesta neljä, Hämeenlinnasta ja Forssasta kaksi sekä Hattulasta, Hollolasta ja Kuhmoisista yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Positiiviset näkymät vahvistuneet6.6.2017 09:58Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä lähes 59 % arvioi liikevaihtonsa olevan tänä vuonna suurempi verrattuna viime vuoteen, selviää kauppakamarin touko-kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat nousseet edelleen viime syksystä. Saldoluku oli syksyllä +29 ja nyt se on +49”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.