HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.  (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)
”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa", toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)

Heinäkuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 19 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 4 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat koko maan keskiarvoa myönteisemmät.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi laajalti huhti-kesäkuussa ja tuotannon ennakoidaan lisääntyvän hieman myös syksyn lähestyessä.

Henkilöstön määrä kasvoi jonkin verran teollisuus- ja rakennusalan yrityksissä toisella vuosineljänneksellä. Lähikuukausina työvoima pysynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

Palvelualojen suhdanneodotukset varovaiset

Hämeen palvelualan yritysten lähikuukausien suhdanneodotukset ovat hieman kevättä varovaisemmat ja suhdanteiden ennakoidaan vaimenevan kesän lopulla.

”Suhdannenäkymien saldoluku oli heinäkuussa -5, kun huhtikuussa saldoluku oli +7. Vastaajista 8 % arvioi tilanteen heikkenemistä ja 3 % paranemista lähiaikoina”, Eerikäinen kertoo.

Palvelualalla myynti lisääntyi hieman vuoden toisella neljänneksellä ja sen arvioidaan kasvavan hieman myös kolmannella neljänneksellä.

Yritysten henkilöstömäärä kasvoi alkukesän aikana. Kolmannella neljänneksellä työvoima säilynee kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Heinäkuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 67 yritystä, jotka työllistävät lähes 10 200 henkilöä.

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Vienti vahvistaa Hämeen kasvua28.6.2018 11:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 49 % ilmoittaa liikevaihtonsa olevan vuonna 2018 suurempi verrattuna vuoteen 2017, selviää kauppakamarin kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten vientinäkymät ovat suotuisat ja 36 % vastanneista arvioi viennin kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Viennin saldoluku on +32 (*), kun vastaava luku joulukuussa oli +17”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille2.6.2018 12:00Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 2.6.2018 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.