Hämeenmaalta merkittävä koronabonus koko henkilöstölle

Hämeenmaan viime vuosi oli vahva koronapandemiasta huolimatta. Poikkeusaika on kuitenkin koetellut työntekijöitä eri tavoin. Kiitoksena poikkeuksellisen hyvästä työstä, erinomaisesti sujuneesta yhteistyöstä ja joustamisesta Hämeenmaa maksaa koko henkilöstölleen ylimääräisen bonuksen.

Merkittävä lisäpalkkio maksetaan työntekijöille heidän vuonna 2020 Hämeenmaalle tekemiensä työtuntien perusteella. Palkkion suuruus on 60 senttiä per tehty työtunti, mikä tarkoittaa kokoaikaiselle työntekijälle jopa yli 1 000 euron tulospalkkiota. Mediaanina palkkio on yli 800 euroa.

Bonuspalkkio on normaalia ansiotuloverotuksen alaista tuloa. Hämeenmaa maksaa palkkiosta normaalin työeläkemaksun, joten osaltaan koronabonus kartuttaa myös työntekijöiden eläkkeitä. Ylimääräisen palkkion kustannus on Hämeenmaalle lähes 2,5 miljoonaa euroa.

– Haluamme huomioida koko henkilöstömme, joka on joustanut upeasti tässä poikkeuksellisessa tilanteessa ja tehnyt erinomaista yhteistyötä myös yli toimialarajojen, kertoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Poikkeusaika on tuonut mukanaan paljon epävarmuutta, mutta myös monia hyviä asioita. Sadat hämeenmaalaiset ovat saaneet korona-aikana mahdollisuuden työskennellä yli toimialarajojen, mikä on vahvistanut sekä henkilöstön osaamista että yhteistyötaitoja.

Kertaluonteisen koronabonuksen lisäksi osuuskauppa huomioi työntekijöitään monin eri tavoin arjessa. Osuuskaupan työntekijät saavat 3–25 prosenttia ostoetua kaikista S-ryhmän toimipaikoista, ja Hämeenmaan koko henkilöstö kuuluu tulospalkkauksen piiriin. Lisäksi hämeenmaalaiset saavat aika ajoin koteihinsa arkea ilahduttavan tervehdyksen työnantajaltaan.

Henkilöstön työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta pidetään hyvää huolta esimerkiksi ennaltaehkäisevällä ja työkykyä ylläpitävällä toiminnalla, henkilöstölle suunnatuilla koulutuksilla sekä asianmukaisilla työvälineillä.

Syksyllä 2020 toteutetun työyhteisötutkimuksen mukaan hämeenmaalaisten työtyytyväisyys on erinomaisella tasolla, mistä osoituksena Hämeenmaa sai Eezy Spiritiltä Suomen innostavimmat työpaikat 2020 -tunnustuksen. Viimesyksyiseen työyhteisötutkimukseen sisältyi myös koronaosio, jolla kartoitettiin henkilöstön ajatuksia poikkeusajan viestinnästä ja yrityksessä toteutetuista turvallisuustoimenpiteistä. Työntekijät kokivat, että koronaviestintä sekä henkilöstön terveyden ja turvallisuuden varmistamiseksi tehdyt toimenpiteet on hoidettu Hämeenmaassa hyvin.

Hämeenmaa – 166 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 2 900 kanta- ja päijäthämäläistä. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 166 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.

Hämeenmaalla vahva vuosi – henkilöstölle merkittävä koronabonus4.2.2021 12:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Hämeenmaan viime vuosi sujui poikkeusolosuhteista huolimatta vahvasti. Myynti pysyi ennallaan, ja tulos koheni edellisvuodesta. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 29,7 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä väheni hieman, mutta omia työntekijöitä on pystytty työllistämään poikkeusaikana yli toimialarajojen. Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin investointeja 62,6 miljoonalla eurolla.

Osuuskauppa Hämeenmaan edustajistovaalien ehdokasasettelu on alkanut25.1.2021 09:49:31 EETTiedote

Laaja palveluvalikoima ja toimipaikkaverkosto Kanta- ja Päijät-Hämeessä sekä monipuoliset edut yli 166 000 asiakasomistajalle - Osuuskauppa Hämeenmaa näkyy monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan ja mikä rooli osuuskaupalla voisi olla toimialueensa kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Osuuskauppa Hämeenmaan pian alkavissa edustajiston vaaleissa.