Hämeenmaan historian paras alkuvuosi

Osuuskauppa Hämeenmaan alkuvuosi oli onnistunut: Myynti kasvoi 3 prosenttia, ja tulos pysyi hyvällä tasolla. Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin 14,5 miljoonaa euroa Bonuksia. Hämeenmaan henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 3 250. Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin alkuvuonna investointeja 12 miljoonalla eurolla.

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli alkuvuonna 577,2 miljoonaa euroa (ed. v. 558,5 miljoonaa euroa). Kasvua vuoden 2018 ensimmäiseen vuosipuolikkaaseen nähden oli 3,3 prosenttia. Myynti kasvoi kaikilla toimialoilla. Eniten se kasvoi autokaupassa (+ 15 %). Toiseksi paras myynnin kasvu oli majoitus- ja ravitsemiskaupassa, 10 prosenttia. Tavaratalo- ja rautakaupassa myynti kasvoi 4 prosenttia, marketkaupassa 2 prosenttia sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa 1 prosenttia. Alkuvuoden tulos, 13,1 miljoonaa euroa, oli edellisvuotta parempi (ed. v. 12,1 miljoonaa euroa). Omistajia osuuskaupalla oli kesäkuun lopussa 165 013, ja Bonuksia heille maksettiin yhteensä 14,5 miljoonaa euroa (ed. v. 13,9 miljoonaa euroa).

– Alkuvuotemme oli onnistunut. Kasvu oli vakaata ja tuloskehitys positiivista, kuvaa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Maksimibonus yhä useammalle

Bonustaulukkomuutos on merkinnyt huomattavasti palkitsevampaa bonusmallia entistä useammalle Hämeenmaan asiakasomistajataloudelle. Täyden viiden prosentin Bonuksen saavuttaneiden talouksien määrä on moninkertaistunut taulukkomuutoksen jälkeen. Keskittämisestä palkitseminen kuuluu osuustoiminnan keskeisiin lähtökohtiin.

Videorekrytoinnit osaksi arkea

Hämeenmaan henkilöstön määrä jatkoi kasvuaan ja oli kesäkuun lopussa 3 250. Kesätyöntekijöitä työllistämme tänä kesänä yhteensä noin tuhat. Kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa videohaastattelua. Onnistuneen kokeilun ansiosta videorekrytoinnit on nyt otettu laajemminkin käyttöön Hämeenmaan rekrytoinneissa.

Uudistusten ja avausten vuosi

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin alkuvuonna investointeja 12,0 miljoonalla eurolla. Marketkaupassa vuosi käynnistyi rivakasti, kun Sale Vierumäki uudistettiin helmikuussa, ja Lahden

Tonttilan S-marketin uudistus valmistui huhtikuussa. Vuoden 2019 jälkimmäinen puolisko on entistä tiiviimpi: Loppuvuoden aikana uudistetaan myös S-market Kiveriö Lahdessa sekä S-market Tervakoski, Parola, Heinola ja Tammela. Lisäksi Prisma Riihimäki laajenee ja uudistuu. Täysin uudistettu Prisma valmistuu elokuun lopussa. Hämeenlinnan Käikälään avataan puolestaan alkuvuodesta 2020 moderni ja energiatehokas Sale-myymälä.

– Olemme kiinnittäneet uudistuksissa erityistä huomiota energiankulutuksen vähentämiseen, Olli Vormisto mainitsee.

Alkuvuosi oli Lahden alueen autopesukaupassa uusien yksiköiden avaamisten aikaa. S-market Hennalan yhteyteen avattiin tammikuussa ABC CarWash, ja Nastolaan autopesuhalli avautui helmikuussa. Myös S-market Metsäkankaan yhteyteen avattiin helmikuussa ABC CarWash. Riihimäen ABC-liikennemyymälän yhteyteen avataan myöhemmin tänä vuonna ABC CarWash -pesuhalli.

Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan positiivinen vire on niin ikään jatkunut tänä vuonna. Hämeenlinnaan avattiin maaliskuussa uusi Amarillo. Lahden Sokoksen yhteydessä toimiva Alex Food & Café sai puolestaan entistä raikkaamman ilmeen uudistuksen myötä. Uudistettu kahvila-ravintola avasi ovensa toukokuussa.

– Uusi Amarillo on saanut erittäin hyvän vastaanoton, iloitsee Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Lari Rusila.

Myös loppuvuosi ja vuoden 2020 alku tuovat uusia tuulia Lahden hotelli- ja ravintolatarjontaan. Kuja - Lahti Street Food on Seurahuoneelle syksyllä avattava uusi ravintola, joka on kunnianosoitus Lahdelle, lahtelaisille ja ennen kaikkea lahtelaisuudelle. Kuja rakennetaan nykyisen Piazzan paikalle.

– Kuja tuo Lahteen hyviä makuja ja sellaista street food -henkeä – jälleen hieman erilaista tarjontaa keskusta-alueelle, Rusila toteaa.

Seurahuoneen hotelli vastaa sekin kasvaneeseen kysyntään 19 uudella hotellihuoneella, jotka pyritään saamaan käyttöön ensi vuoden Salpausselän kisoihin mennessä. Laajennuksen myötä hotellin huonemäärä nousee 166:een.

Ympäristön äänitorvi

Hämeenmaa tekee jatkuvaa työtä ympäristön ja ilmaston hyväksi. Lähivuosien tavoitteena on lisätä edelleen uusiutuvan energian käyttöä. Olemme toimialueellamme jo nykyisellään merkittävä aurinkosähkön tuottaja, ja Lahti Energian kanssa toteutettavan hankkeen myötä vahvistamme asemaamme alueen suurimpana aurinkovoiman hyödyntäjänä. Tämän vuotinen Hämeenmaan ja Lahti Energian mittava yhteishanke tähtää 13 aurinkovoimalan käyttöönottoon. Voimalat sijoittuvat Hämeenmaan Prismojen, S-marketien ja ABC-liikennemyymälöiden katoille. Aurinkoenergiahankkeiden lisäksi olemme olleet vahvasti mukana rakentamassa tuulivoimaa. Tällä hetkellä yli 60 prosenttia Hämeenmaan käyttämästä sähköstä tuotetaan tuulivoimalla. Uusiutuvan energian hyödyntämisen lisäksi teemme jatkuvaa, monipuolista yhteistyötä lähituottajiemme kanssa. Hämeenmaan markettien valikoimissa on tällä hetkellä yli 2 000 lähituotetta paikallisilta tuottajilta.

Lisätiedot:
Osuuskauppa Hämeenmaa, toimitusjohtaja Olli Vormisto, puh. 050 358 8336

Osuuskauppa Hämeenmaalla erinomainen alku juhlavuodelle: historian paras tulos ja 1 600 tuotteen hinnanlasku S-marketeissa2.2.2024 11:11:16 EET | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.