Hämeenmaan Kannustajat-ohjelma keräsi ennätysmäärän ääniä

Osuuskauppa Hämeenmaa jakaa kerran vuodessa, keväällä, 60 000 euroa Kannustajat-tukea. Tuki on suunnattu lasten ja nuorten harrastamista ja hyvinvointia edistäville toimijoille. Maksimisumman eli 3 000 euroa saivat tänä vuonna Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys, Hämeenlinnan Lasten Liikunnan Tuki ry, JuniorPelicans Lahti, lahtelainen SUPER teatteri ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeenlinnan yhdistys.

Hämeenmaan asiakasomistajat päättivät maaliskuun aikana Kannustajat-tuen jaosta sähköpostiäänestyksellä. Äänestyksen lopputuloksena oli ennätysmäärä ääniä, yhteensä 10 925 kappaletta.

­– Kannustajat-ohjelmaan mukaan valittavan harrastuskirjon monipuolistaminen on lisännyt selvästi asiakasomistajiemme äänestysaktiivisuutta, iloitsee Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä.

Hämeenmaan asiakasomistajille lähetettiin maaliskuun alussa sähköpostilla henkilökohtaiset äänestyslinkit. Lisäksi ohjelmaan mukaan päässeistä seura-, yhdistys- ja järjestötoimijoista tehtiin lyhyet esittelyt – äänestysvalintaa helpottamaan.

Kannustajien 60 000 euron yhteispotti jaetaan aina toimijoiden keräämien äänten suhteessa. Tasapuolisuuden vuoksi jokainen äänestyksessä mukana ollut toimija sai vähintään 300 euroa ja enimmillään 3 000 euroa tukea.

Eniten ääniä sai Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys, jonka äänisaalis oli huikeat 1 436 ääntä. Toiseksi isoimman äänimäärän keräsi Hämeenlinnan Lasten Liikunnan Tuki ry, 689 ääntä. Kauaksi eivät jääneet myöskään lahtelaiset JuniorPelicans (605 ääntä) ja SUPER teatteri (574) sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeenlinnan yhdistys (515).

– Myös pienemmät alueelliset toimijat saivat hienosti ääniä, mikä mielestäni kertoo vahvasta yhteisöllisyyden voimasta. Yhtenä tällaisena pienempänä toimijana mainittakoon Lopen Pelastakaa lapset ry, joka keräsi todella monta ääntä suhteessa isompiin toimijoihin, Järvenselkä sanoo.

Kannustajat-hakemuksia saatiin tänäkin vuonna runsaasti, ja hakijoiden joukosta valittiin yhteensä 40 toimijaa mukaan äänestykseen. Ohjelmaan voivat vuosittain hakea mukaan kaikki lasten ja nuorten toimintaan painottuvat, Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella toimivat rekisteröidyt liikuntaseurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä paikalliset avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

– Erityisesti näissä vallitsevissa poikkeusoloissa tuntuu todella hienolta, kun voimme antaa taloudellista tukea niille alueemme toimijoille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten toiminnan hyväksi, Jaana Järvenselkä toteaa.

Hämeenmaa – 170 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 170 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.

Osuuskauppa Hämeenmaalla erinomainen alku juhlavuodelle: historian paras tulos ja 1 600 tuotteen hinnanlasku S-marketeissa2.2.2024 11:11:16 EET | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaa saavutti vuonna 2023 historiansa parhaan tuloksen. Erinomaista tulosta siivitti useamman toimialan hyvä menestys. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna ennätyssumma rahaa Bonuksina, 36 561 399 euroa. Henkilöstönsä Hämeenmaa palkitsee viime vuoden tuloksesta yhteensä yli kolmen miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla.