Hämeessä heikentyneet suhdannenäkymät

Hämeessä yritykset arvioivat liikevaihdon laskevan seuraavien kuuden kuukauden aikana, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät ovat heikentyneet, vaikka yrityksistä yli 64 prosenttia kertoo tilauskannan olevan nyt suurempi tai yhtä suuri kuin viime vuonna. Tilauskannan kasvuun uskoo hieman yli viidennes yrityksistä. Onneksi yritysten työntekijöiden määrän arvioidaan pysyvän ennallaan tai hieman jopa kasvavan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista Hämeessä toimivista yrityksistä 51 prosenttia arvioi liikevaihdon olevan tänä vuonna suurempi verrattuna viime vuoteen. Yrityksistä 25 prosenttia kertoi liikevaihdon kuitenkin vähenevän verrattuna vuoteen 2021, kun vastaava osuus oli kesäkuussa 20 prosenttia. ”Alueemme yrityksistä vajaa 34 prosenttia arvioi liikevaihdon kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana, kun kesäkuussa liikevaihdon kasvuun uskoi vielä lähes 40 prosenttia vastaajista”, Eerikäinen kertoo.

Hämäläisyrityksistä 31 prosenttia kertoo tilauskannan olevan nyt suurempi verrattuna vuoden takaiseen ja 33 prosenttia kertoo sen olevan yhtä suuri. Seuraavien kuuden kuukauden aikana tilauskannan kasvuun uskoo vajaa 22 prosenttia vastanneista, kun kesäkuussa osuus oli 29 prosenttia.

”Kyselyn tulokset suhdanteiden heikkenemisestä ovat linjassa tuoreisiin Suomen Pankin ja Etlan suhdannekatsauksiin”, toteaa Eerikäinen.

Positiivista kyselyssä on, että vastanneista hämäläisyrityksistä 64 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan seuraavien kuuden kuukauden aikana, kun vastaava osuus kesäkuussa oli 71 prosenttia. Yrityksistä 21 prosenttia arvioi henkilöstömäärän kasvavan, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 25 prosenttia.

Hämeessä toimivista yrityksistä yli 36 prosenttia kuvailee tunnelmaa pessimistiseksi, kun vielä kesäkuussa osuus oli 28 prosenttia.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 5.-7.9.2022. Kyselyyn vastasi 2658 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneita yrityksiä oli 172, joista teollisuusyrityksiä on yli 30 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 81 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Tomi Tura Hämeen kauppakamarin hallitukseen17.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 17.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uudeksi hallituksen jäseneksi Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n toimitusjohtaja Tomi Tura. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Varapuheenjohtajina jatkavat Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin, DA-Groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Wipak Oy:n toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä on tiivistettävä8.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivista yrityksistä 74 prosenttia arvioi yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen erittäin tärkeänä tai tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueellamme vastanneet yritykset arvioivat yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen ja koulutuksen sisältöjen kehittämisen vastaamaan paremmin työelämän tarpeita tärkeiksi keinoiksi turvata osaava työvoima”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Oppisopimuskoulutuksen yritystukea on uudistettava2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivat yritykset arvioivat, että oppisopimuskoulutuksen lisääminen olisi tärkeä keino osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä hieman yli 60 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Yritykset voisivat helpottaa osaajapulaansa ja hyödyntää oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä enemmän”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.