Hämeessä kiinteistöalalle kuusi uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistövälittäjä -kokeeseen osallistui marraskuussa 545 kokelasta, joista 159 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi tällä kertaa kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

LAMKin LKV-kokeeseen valmistava koulutus täyttyi hetkessä. (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)

LKV-kokeen läpäisi 29 prosenttia kaikista osallistuneista ja tulos laski selvästi edellisistä koekierroksista. Viimeisen kolmen koekierroksen läpipääsyosuudet ovat vaihdelleet 45 prosentista 61 prosenttiin.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Lehto Jarkko, Lahden Kotijoukkue LKV, Lahti

Nyman Sanna, Sp-Koti Forssa, LKV Omassa Kotona Oy,Forssa

Petrola Nikke, Lahti

Ronkainen Arto, Lahden Kotijoukkue LKV, Lahti

Ruotsalainen Virpi

Tamminen Mikko, Kiinteistömaailma | Asuntopalvelu Hämeenlinna Oy LKV, Hämeenlinna

“Viime kokeiden läpipääsyosuudet ovat olleet harvinaisen korkealla. Pitkän aikavälin keskiarvo läpäisseiden osuudessa on 38 %, joten tällä kierroksella jäätiin selvästi myös alle sen. On tärkeää muistaa, että kokeessa edellytetään hyvin laaja-alaista osaamista. Koekysymykset liittyvät vahvasti lainsäädäntöön ja vastauksilta edellytetään sen vuoksi täsmällisyyttä. Vaativaan kokeeseen ei ehkä ollut valmistauduttu riittävän hyvin”, Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen arvelee.

Tikkunen uskoo, että moni nyt hylätyistä kokelaista yrittää koetta uudelleen ensi keväänä, sillä vuoden 2016 alusta voimaan astunut laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta. Lainmuutoksen myötä välitysliikkeet joutuvat harkitsemaan välittäjien rekrytointeja entistä huolellisemmin.

LAMKin LKV-kokeeseen valmistava koulutus täyttyi hetkessä

Lahden ammattikorkeakoulussa (LAMK) alkaa maaliskuussa uusi Kiinteistöliiketoiminnan asiantuntija -koulutus, josta saa valmiuksia LKV-kokeen suorittamiseen.

”Huomasimme, ettei vastaavanlaista koulutusta ole alueellamme tarjolla. Lisäpontta koulutuksen toteuttamiselle saimme myös Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtajalta, kun lähetimme hänelle idean koulutuksen sisällöstä”, kertoo LAMKin koulutussuunnittelija Susanna Linko.

”Haluamme vastata yritysten henkilöstön koulutustarpeisiin ja koulutuspaikat ovatkin täyttyneet jo ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Koulutus vastaa siten hyvin kysynnän tarpeisiin”, Linko toteaa.

“Ammattipätevyyden arvo kiinteistöalalla toimivien keskuudessa on noussut lainmuutoksen myötä, mutta ala on myös itse alkanut korostaa koulutuksen merkitystä välitystoiminnassa. Välittäjän pätevyys osoittaa, että kokeessa hyväksytty tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen kertoo.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 14.4.2018.

Lahden ammattikorkeakoulun koulutussuunnittelija Susanna Linko, p. 044 708 0775

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

Niemenkatu 73

Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa31.1.2018 10:04Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Ilmassa optimismia, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta pulaa10.1.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 60 % ilmoittaa liikevaihtonsa olleen vuonna 2017 suurempi kuin vuonna 2016, selviää kauppakamarin joulukuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat pysyneet edelleen positiivisina. Saldoluku oli kesällä +49 ja nyt se on +50 (*). Lähes joka toinen vastanneista uskoo myös tilauskannan kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille23.11.2017 15:01Tiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt jakaa stipendejä seuraavien viiden vuoden ajan toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut aktiivista suuntautumista yritystoimintaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.