Hämeessä kiinteistöalalle kuusi uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistövälittäjä -kokeeseen osallistui marraskuussa 545 kokelasta, joista 159 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi tällä kertaa kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

LAMKin LKV-kokeeseen valmistava koulutus täyttyi hetkessä. (Kuva Pixhill.com/Sergey Nivens)

LKV-kokeen läpäisi 29 prosenttia kaikista osallistuneista ja tulos laski selvästi edellisistä koekierroksista. Viimeisen kolmen koekierroksen läpipääsyosuudet ovat vaihdelleet 45 prosentista 61 prosenttiin.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Lehto Jarkko, Lahden Kotijoukkue LKV, Lahti

Nyman Sanna, Sp-Koti Forssa, LKV Omassa Kotona Oy,Forssa

Petrola Nikke, Lahti

Ronkainen Arto, Lahden Kotijoukkue LKV, Lahti

Ruotsalainen Virpi

Tamminen Mikko, Kiinteistömaailma | Asuntopalvelu Hämeenlinna Oy LKV, Hämeenlinna

“Viime kokeiden läpipääsyosuudet ovat olleet harvinaisen korkealla. Pitkän aikavälin keskiarvo läpäisseiden osuudessa on 38 %, joten tällä kierroksella jäätiin selvästi myös alle sen. On tärkeää muistaa, että kokeessa edellytetään hyvin laaja-alaista osaamista. Koekysymykset liittyvät vahvasti lainsäädäntöön ja vastauksilta edellytetään sen vuoksi täsmällisyyttä. Vaativaan kokeeseen ei ehkä ollut valmistauduttu riittävän hyvin”, Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen arvelee.

Tikkunen uskoo, että moni nyt hylätyistä kokelaista yrittää koetta uudelleen ensi keväänä, sillä vuoden 2016 alusta voimaan astunut laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta. Lainmuutoksen myötä välitysliikkeet joutuvat harkitsemaan välittäjien rekrytointeja entistä huolellisemmin.

LAMKin LKV-kokeeseen valmistava koulutus täyttyi hetkessä

Lahden ammattikorkeakoulussa (LAMK) alkaa maaliskuussa uusi Kiinteistöliiketoiminnan asiantuntija -koulutus, josta saa valmiuksia LKV-kokeen suorittamiseen.

”Huomasimme, ettei vastaavanlaista koulutusta ole alueellamme tarjolla. Lisäpontta koulutuksen toteuttamiselle saimme myös Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtajalta, kun lähetimme hänelle idean koulutuksen sisällöstä”, kertoo LAMKin koulutussuunnittelija Susanna Linko.

”Haluamme vastata yritysten henkilöstön koulutustarpeisiin ja koulutuspaikat ovatkin täyttyneet jo ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Koulutus vastaa siten hyvin kysynnän tarpeisiin”, Linko toteaa.

“Ammattipätevyyden arvo kiinteistöalalla toimivien keskuudessa on noussut lainmuutoksen myötä, mutta ala on myös itse alkanut korostaa koulutuksen merkitystä välitystoiminnassa. Välittäjän pätevyys osoittaa, että kokeessa hyväksytty tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen kertoo.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 14.4.2018.

Lahden ammattikorkeakoulun koulutussuunnittelija Susanna Linko, p. 044 708 0775

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

Niemenkatu 73

Kauppakamarit valitsivat vuoden kouluttajaksi Matti Jaakolan9.5.2018 15:31Tiedote

Perinteeksi muodostuneen kauppakamareiden vuoden kouluttaja -palkinto luovutettiin 9.5.2018 CapWell Oy:n yritysjohdon konsultti Matti Jaakolalle. Hän on toiminut kauppakamarien järjestämillä HHJ-kursseilla asiantuntijana ympäri Suomen. Vuoden kouluttaja -palkinto myönnetään asiantuntijalle, joka saa osallistujilta hyvää palautetta ja toimii ammattimaisesti sekä tehokkaasti koulutusten järjestäjien kanssa.

Hämeessä yritysten kehitys jatkuu positiivisena2.5.2018 10:06Tiedote

Hämeessä yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat varsin myönteiset, selviää EK:n huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Yritysten suhdannetilanne sekä -näkymät ovat Hämeessä edelleen kohentuneet; suhdanneodotuksien saldoluku oli huhtikuussa +25, kun tammikuussa se oli +18 (*). Hämeessä teollisuudessa näkyy selkeää kasvua. Kehitys on ollut pitkään positiivinen ja jatkuu edelleen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.