Hämeessä kiinteistöalalle viisi uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 501 kokelasta, joista 173 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi tällä kertaa viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

(Kuva Pixhill.com / Tack Tack

LKV-kokeen läpäisi 34,5 prosenttia kaikista osallistuneista. Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden vaativuus näkyy läpipääsyprosentissa.

"LKV-kokeen hyväksymisprosentti on melko lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on 38 prosenttia. Koe on vaativa ja edellyttää pitkää valmistautumista”, sanoo Tikkunen.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Heino Juha, Lahti

Kyllönen Kirsi, Kutajärvi (Hollola)

Rantala Sanna, Orimattila

Repo Kari, Lahti

Yli-Kojola Kaisa, Lahti

Aninkaisten Kiinteistövälitys Oy:n kiinteistönvälittäjä Kari Repo osallistui kokeeseen toistamiseen. ”Koe luotaa tietoja laajalta alueelta ja siihen kannattaa valmistautua hyvin”, suosittelee Repo.

Tikkusen mukaan vuonna 2016 voimaan astunut laki vaikuttaa kokelaiden määrään ja ammattipätevyyden arvoon edelleen selkeästi. Laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

"Nykyinen laki on osaltaan edesauttanut sitä, että välitysliikkeet kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota työntekijöidensä koulutukseen ja pätevyyteen. Ammattipätevyys osoittaa, että välittäjä tuntee alan keskeisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan. LKV- tai LVV-pätevyys on välittäjän näkökulmasta valtti myös rekrytoinneissa", Tikkunen toteaa.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 10.11.2018.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

(Kuva Pixhill.com / Tack Tack

Niemenkatu 73

Hämeen tärkeimmät liikennehankkeet listattu27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat vt 12 välillä Uusikylä-Tillola, vt 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen, vt 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella ja Helsinki-Riihimäki-Tampere -radan kapasiteetin lisääminen. Esille on noussut myös vt 10 kehittäminen välillä Tuulonen-Hämeenlinna”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten suhdanneodotukset lähes ennallaan1.8.2018 10:07Tiedote

Hämeessä yritysten lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset ovat varovaisemmat kuin keväällä, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritykset arvioivat suhdanteiden pysyvän lähikuukausina lähes ennallaan; suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +1, kun huhtikuussa se oli +25 (*). Huolimatta varovaisuudesta yritysten suhdannetilanne on Hämeessä vahva”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Vienti vahvistaa Hämeen kasvua28.6.2018 11:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 49 % ilmoittaa liikevaihtonsa olevan vuonna 2018 suurempi verrattuna vuoteen 2017, selviää kauppakamarin kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten vientinäkymät ovat suotuisat ja 36 % vastanneista arvioi viennin kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Viennin saldoluku on +32 (*), kun vastaava luku joulukuussa oli +17”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille2.6.2018 12:00Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 2.6.2018 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.