Hämeessä kiinteistöalalle viisi uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 501 kokelasta, joista 173 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi tällä kertaa viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

(Kuva Pixhill.com / Tack Tack

LKV-kokeen läpäisi 34,5 prosenttia kaikista osallistuneista. Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden vaativuus näkyy läpipääsyprosentissa.

"LKV-kokeen hyväksymisprosentti on melko lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on 38 prosenttia. Koe on vaativa ja edellyttää pitkää valmistautumista”, sanoo Tikkunen.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Heino Juha, Lahti

Kyllönen Kirsi, Kutajärvi (Hollola)

Rantala Sanna, Orimattila

Repo Kari, Lahti

Yli-Kojola Kaisa, Lahti

Aninkaisten Kiinteistövälitys Oy:n kiinteistönvälittäjä Kari Repo osallistui kokeeseen toistamiseen. ”Koe luotaa tietoja laajalta alueelta ja siihen kannattaa valmistautua hyvin”, suosittelee Repo.

Tikkusen mukaan vuonna 2016 voimaan astunut laki vaikuttaa kokelaiden määrään ja ammattipätevyyden arvoon edelleen selkeästi. Laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

"Nykyinen laki on osaltaan edesauttanut sitä, että välitysliikkeet kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota työntekijöidensä koulutukseen ja pätevyyteen. Ammattipätevyys osoittaa, että välittäjä tuntee alan keskeisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan. LKV- tai LVV-pätevyys on välittäjän näkökulmasta valtti myös rekrytoinneissa", Tikkunen toteaa.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 10.11.2018.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

(Kuva Pixhill.com / Tack Tack

Hämeessä suhdannetilanne vaihtelee yrityksissä31.10.2018 10:35Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on keskimäärin normaali, selviää EK:n lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat tasaiset, kun muualla maassa odotukset ovat selvästi heikentyneet lukuun ottamatta Uuttamaata. Brexit, USA:n tullit ja myös Keski-Euroopan talouden häiriötekijät vaikuttavat kuitenkin yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti29.10.2018 10:18Tiedote

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Hämeen tärkeimmät liikennehankkeet listattu27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat vt 12 välillä Uusikylä-Tillola, vt 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen, vt 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella ja Helsinki-Riihimäki-Tampere -radan kapasiteetin lisääminen. Esille on noussut myös vt 10 kehittäminen välillä Tuulonen-Hämeenlinna”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.