Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

(Kuva Pixabay)

Kokeen suosio jatkuu korkeana, sillä vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Forsström Hanna-Mari, Hollola

Hottola Arto, Lahti

Huovinen Juha, Villähde

Kolu Jaana, Lahti

Leinonen Tanja, Humppila

Pohjola Samu, Forssa

Rantanen Maija, Lahti

LVV-kokeen suoritti Tatu Erkkilä Lahdesta. Yksi LVV-kokeen suorittanut ei halunnut nimeään julkisuuteen.

LKV- ja LVV-kokeet järjestettiin 10.11.2018. LKV-kokeeseen osallistui yhteensä 518 henkilöä ja LVV-kokeeseen yhteensä 49 henkilöä. LKV-kokeen läpipääsyprosentti oli 39 prosenttia ja LVV-kokeen 65 prosenttia.

“Päällimmäisenä kokeesta jäi mieleen luovutusvoittoveroon liittyvä kysymys. Lisäksi siinä kysyttiin paljon kiinteistöön liittyviä kysymyksiä, jotka vaikuttivat helpoilta, mutta ne vaativat syvällistä pohdintaa”, kertoo Noste Oy LKV – RE/MAX Nosteen kiinteistönvälittäjä Jaana Kolu.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden läpipääsyprosentit olivat tällä kertaa hyvin lähellä pitkän aikavälin keskiarvoja.

Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina, mikä johtunee osittain muutaman vuoden takaisesta lakimuutoksesta sekä siitä, että välitysalalla korostetaan entistä enemmän osaamisen ja koulutuksen merkitystä.

”Kokeessa hyväksytty tuntee välitystoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt. Tämä on alalla toimivalle rekrytointivaltti sekä osoitus ammattipätevyydestä”, Tikkunen sanoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 4.5.2019.

Noste Oy LKV – RE/MAX Nosteen kiinteistönvälittäjä Jaana Kolu, p. 040 552 2243

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

(Kuva Pixabay)

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa22.2.2019 15:13:30 EETTiedote

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit vaativat työnverotuksen keventämistä ja kannustinloukkujen poistamista11.2.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta kannustinloukkujen poistamiseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. ”Työn tekemisen ja teettämisen on oltava kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työnverotuksen keventäminen on yksi näistä keinoista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.