Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

(Kuva Pixabay)

Kokeen suosio jatkuu korkeana, sillä vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Forsström Hanna-Mari, Hollola

Hottola Arto, Lahti

Huovinen Juha, Villähde

Kolu Jaana, Lahti

Leinonen Tanja, Humppila

Pohjola Samu, Forssa

Rantanen Maija, Lahti

LVV-kokeen suoritti Tatu Erkkilä Lahdesta. Yksi LVV-kokeen suorittanut ei halunnut nimeään julkisuuteen.

LKV- ja LVV-kokeet järjestettiin 10.11.2018. LKV-kokeeseen osallistui yhteensä 518 henkilöä ja LVV-kokeeseen yhteensä 49 henkilöä. LKV-kokeen läpipääsyprosentti oli 39 prosenttia ja LVV-kokeen 65 prosenttia.

“Päällimmäisenä kokeesta jäi mieleen luovutusvoittoveroon liittyvä kysymys. Lisäksi siinä kysyttiin paljon kiinteistöön liittyviä kysymyksiä, jotka vaikuttivat helpoilta, mutta ne vaativat syvällistä pohdintaa”, kertoo Noste Oy LKV – RE/MAX Nosteen kiinteistönvälittäjä Jaana Kolu.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden läpipääsyprosentit olivat tällä kertaa hyvin lähellä pitkän aikavälin keskiarvoja.

Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina, mikä johtunee osittain muutaman vuoden takaisesta lakimuutoksesta sekä siitä, että välitysalalla korostetaan entistä enemmän osaamisen ja koulutuksen merkitystä.

”Kokeessa hyväksytty tuntee välitystoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt. Tämä on alalla toimivalle rekrytointivaltti sekä osoitus ammattipätevyydestä”, Tikkunen sanoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 4.5.2019.

Noste Oy LKV – RE/MAX Nosteen kiinteistönvälittäjä Jaana Kolu, p. 040 552 2243

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

(Kuva Pixabay)

Häme toimii vastuullisuuden suunnannäyttäjänä17.6.2019 11:42:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen kaupungit ja kunnat ovat vahvasti mukana edistämässä vastuullisuutta muun muassa ilmasto- ja ympäristötavoitteissa sekä kiertotaloudessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden kaupunki, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 kilpailun finaalissa. ”Lahden toimintamalli antaa jokaiselle kaupungille pienestä suurimpaan mahdollisuuden kasvaa aidoksi ympäristökaupungiksi. Kaupunki on valmis myös jakamaan parhaat pohjoismaiset kestävät ratkaisut kaikkien hyödynnettäväksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle valmistui 11 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 13:48:07 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin kevään koekierroksella 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi Lahdesta kuusi, Forssasta kaksi ja Hämeenlinnasta, Turengista sekä Vääksystä yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille1.6.2019 12:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 1.6.2019 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeestä 23 läpäisi HHJ-tutkinnon29.5.2019 10:31:45 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui huhtikuussa 326 henkilöä, joista 298 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista 15 on Lahdesta, neljä Hämeenlinnasta, kaksi Forssasta sekä yksi henkilö Hollolasta että Orimattilasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille21.5.2019 17:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.