Hämeessä varovaisen toiveikkaat suhdannenäkymät

Työvoimapula ja kannattavuuden heikkeneminen vaikuttavat yritysten suhdannenäkymiin Hämeessä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät ovat varovaisen positiivisia ja yritykset uskovat tilauskannan kasvuun. Pula osaavasta työvoimasta lisää kuitenkin haasteita yritysten toimintaan. Lisäksi tuotantokustannusten nousu vaikuttaa yritysten kannattavuuteen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista Hämeessä toimivista yrityksistä 50 prosenttia arvioi liikevaihdon olevan suurempi vuonna 2022 verrattuna vuoteen 2021, kun vielä maaliskuussa 41 prosenttia arvioi liikevaihdon olevan tänä vuonna suurempi kuin viime vuonna. ”Alueemme yrityksistä 40 prosenttia arvioi liikevaihdon kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana,kun maaliskuussa liikevaihdon kasvuun uskoi vajaat 33 prosenttia vastaajista.Yritysten vastaukset kertovat vahvasta kasvusta tälle vuodelle, vaikka kasvuodotukset eivät ole niin suuria lähitulevaisuudessa”, Eerikäinen arvioi.

Lähes 34 prosenttia hämäläisyrityksistä kertoo tilauskannan olevan nyt suurempi verrattuna vuoden takaiseen ja liki 39 prosenttia kertoo sen olevan yhtä suuri. Seuraavan kuuden kuukauden aikana tilauskannan kasvuun uskoo lähes 29 prosenttia vastanneista, kun maaliskuussa osuus oli 20 prosenttia.

Vastanneista hämäläisyrityksistä 71 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Yrityksistä lähes 22 prosenttia arvioi henkilöstömäärän kasvavan, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 28 prosenttia. ”Työvoiman tarve kasvaa, mutta työvoimapula kuitenkin vaikeuttaa tilannetta Hämeessä”, Eerikäinen toteaa.

Nousevat rahoituskustannukset vaikuttavat yritysten investointihalukkuuteen ja Hämeessä vastanneiden yritysten investoinnit ovat tänä vuonna lähes 28 prosenttia pienemmät verrattuna viime vuoteen. ”Maailman tilanne, korkojen nousu ja inflaatio vaikuttavat investointipäätöksiin, eivätkä yritykset ole halukkaita lisäsatsauksiin”, sanoo Eerikäinen.

Hämeessä vastanneista yrityksistä 39 prosenttia arvioi kannattavuuden pysyvän tänä vuonna ennallaan verrattuna viime vuoteen ja kannattavuuden paranemista arvioi yli 19 prosenttia vastaajista. Kannattavuuden heikkenemistä ennakoi lähes 35 prosenttia, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on vajaa 30 prosenttia.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 6.-8.6.2022. Kyselyyn vastasi 1998 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 119, joista teollisuusyritysten osuus on 32 prosenttia ja palvelualan yritysten 31 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä lähes 80 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Yrityksillä patoutuneita hintapaineita17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yrityksillä on paineita nostaa myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia, selviää kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Alueemme yrityksillä on selkeästi patoutunut tarve siirtää tuotantokuluja myyntihintoihin, ja lähikuukausina yritykset arvioivatkin joutuvansa nostamaan hintoja keskimääräisesti enemmän kuin muualla Suomessa vastanneet yritykset”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille4.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 4.6.2022 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.