Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Kyselyn vastauksissa hämäläisyritykset suhtautuivat lisäksi myönteisesti nopeasti käynnistettäviin tiestön korjaus- ja parannusinvestointeihin. ”Myönteisesti tai erittäin myönteisesti tiestön korjaus- ja parannusinvestointeihin suhtautui 75 prosenttia vastanneista”, Eerikäinen kertoo.

Hämeessä vastanneista yrityksistä 55 prosenttia kertoo, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on positiivista halua pitää henkilöstönsä töissä epävarmuudesta huolimatta”, arvioi Eerikäinen.

Vastanneista yrityksistä 91 prosenttia kertoo koronaviruksen jo vaikuttaneen tai vaikuttavan yritystoimintaan. Konkurssiriski on edelleen korkea 26 prosentilla vastaajista. Yrityksistä 77 prosenttia kertoo, että koronavirusepidemia on vaikuttanut liikevaihtoon negatiivisesti ja seuraavan kahden kuukauden aikana vain 13 prosenttia arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan.

”Tilanne ei ole heikentynyt edellisestä kyselystämme ja lievää optimismia on yritysten vastauksissa, mutta edelleen kokonaistilanne on hyvin synkkä”, Eerikäinen toteaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 18.5.2020. Kyselyyn vastasi 3392 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3., 21.4. ja 4.5. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 176 ja vastanneista yli 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Yrityksiä vauhditetaan tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn10.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on yhteistyössä Hämeen Hallituspartnereiden, alueen kehitysyhtiöiden ja yrittäjäjärjestöjen kanssa käynnistänyt pk-yritysten hallitustyöskentelyä kehittävän hankkeen. ”Hallitukset vauhtiin -hankkeen keskeinen tehtävä on aktivoida alueemme pk-yritysten hallitukset toimimaan. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta pk-yrittäjä joutuu pohtimaan usein yksin yrityksensä strategisia päätöksiä. Hankkeen tuottama palvelu on kaikille yrityksille maksutonta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.