HAMin uusi taidemuseon johtaja valittu

HAM Helsingin taidemuseosäätiön hallitus on valinnut uudeksi taidemuseon johtajaksi FM Arja Millerin. Arja Miller siirtyy tehtävään Espoon taidemuseo EMMAn intendentin paikalta. Hän aloittaa HAMissa 20.3.2023.
HAMin uusi taidemuseon johtaja Arja Miller. Kuva: HAM Helsingin taidemuseo/Kirsi Halkola.

”HAMin taidemuseon johtajan tehtävä herätti ilahduttavaa kiinnostusta. Arja Miller valikoitui tehtävään laadukkaasta hakijajoukosta pitkän ja monipuolisen työkokemuksensa perusteella. Hän on työskennellyt uransa aikana useissa museoissa erilaisissa johtotehtävissä, joiden myötä hänelle on kertynyt syvä asiantuntemus niin kuratoinnista kuin museoalan työprosesseista. Uransa aikana Arja on osoittanut kykynsä kehittyä johtajana sekä kehittää organisaatiota, jossa työskentelee. Lisäksi hänellä on erinomaiset verkostot museoalan toimijoihin niin Suomessa kuin ulkomailla”, perustelee Millerin valintaa HAM Helsingin taidemuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Kai Huotari.

”HAM on helsinkiläisten oma taidemuseo, jossa kiinnostavat näyttelyt, laadukkaat kokoelmat ja dynaaminen julkinen taide kietoutuvat yhteen. Olen innoissani tilaisuudesta kehittää HAMista yhä rohkeampi, vahvempi ja vastuullisempi museo yhdessä osaavan henkilökunnan kanssa. Upean Helsinki Biennaalin, vaikuttavien näyttelyiden ja edistyksellisen julkisen taiteen myötä HAMilla on kaikki mahdollisuudet kehittyä alansa kansainväliseksi edelläkävijäksi. Taiteilijoilla on arvokas kyky heijastaa taiteen keinoin nykyisyyttä, tulkita mennyttä ja ennakoida taiteellisen prosessin kautta tulevaa. Unelmissani HAM on uutta luova yhteisö, jossa taiteilijoiden näkemyksellisyys ja moninaiset yleisöt kohtaavat toisensa”, visioi taidemuseon uusi johtaja Arja Miller.

HAM Helsingin taidemuseon toiminta ja henkilöstö siirtyivät säätiöön 1.1.2023. Säätiöimisen myötä HAMista tuli kaupungin tytäryhteisö, jota rahoitetaan kulttuurin laitosavustuksilla. ”HAMin tuore säätiöiminen avartaa museon toimintamahdollisuuksia entisestään. Onkin erityisen mahtavaa aloittaa HAMin johtajana juuri nyt”, iloitsee Miller.

Taidemuseon johtaja valittiin viiden vuoden kaudelle määräaikaiseen työsuhteeseen, jota voidaan jatkaa toiselle kaudelle. Edellinen taidemuseon johtaja Maija Tanninen-Mattila jäi eläkkeelle 1.12.2022.

HAM Helsinki Art Museum looks after an art collection that belongs to the people of Helsinki, which includes over 10,000 individual works of art. HAM maintains and accrues this art collection and manages public art both indoors and outdoors in the city. In its domestic and international exhibitions held at Tennis Palace, HAM showcases modern and contemporary art. HAM also produces the contemporary art event Helsinki Biennial.

Lisätietojen antaja:

Kai Huotari
HAM Helsingin taidemuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja
kai.huotari@kaapelitehdas.fi

Haastattelupyynnöt:

Anna Vihanta
HAM, viestintä ja markkinointi
anna.vihanta@hamhelsinki.fi

Eteläinen Rautatiekatu 8

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Utställningen presenterar för första gången Raimo och Maarit Huttunens samlingen som införskaffats med passion och ett personligt grepp och som paret har donerat till HAM Helsingfors konstmuseum. Verken fokuserar på mänskliga upplevelser, känslor och själsliga landskap. Mellan 1996 och 2007 drev paret Huttunen Galleri Bakeliittibambi i Helsingfors, där de ställde ut verk av unga, lovande konstnärer och även följde deras utveckling genom åren. Utställningen visas på HAM 8.3.2024–19.1.2025.

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Näyttely esittelee ensi kertaa Raimo ja Maarit Huttusen intohimolla ja persoonallisella otteella keräämän kokoelman, jonka he ovat lahjoittaneet HAM Helsingin taidemuseolle. Teokset nostavat keskiöön ihmisen kokemuksineen, tunneskaaloineen ja mielenmaisemineen. Huttuset pitivät vuosina 1996–2007 Helsingissä Galleria Bakeliittibambia, joka esitteli nuorten, lupaavien taiteilijoiden teoksia ja seurasi samojen taiteilijoiden kehittymistä useiden vuosien ajan. Näyttely on esillä HAMissa 8.3.2024–19.1.2025.

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Press release

The exhibition presents for the first time Raimo and Maarit Huttunen’s art collection – assembled with passion and long-term vision – which they have donated to HAM Helsinki Art Museum. The works reflect on the complexities and contradictions of what it means to be human. The Huttunens ran Helsinki’s Bakeliittibambi Gallery from 1996 to 2007, showcasing a stable of promising young artists whose careers they followed over a period of many years. The exhibition is on view at HAM from 8 March 2024 to 19 January 2025.