Hammaskivun syy voi olla poskionteloissa

Joskus apu hammasvaivoihin löytyykin korvalääkäriltä. Selittämättömät poskihammasvaivat ja tukkoinen nenä kielivät poskiontelotulehduksesta.

Viheliäiset poskihammasvaivat saattavat viitata myös hammasperäiseen poskiontelotulehdukseen.

Viheliäisiin poskihammasvaivoihin ei aina löydy selitystä hammaslääkärin vastaanotolla. Jos kipuilevalla potilaalla on myös nuhaoireita ja nenän tukkoisuutta, voi kivun syynä olla hammasperäinen poskiontelotulehdus. Se syntyy, kun hammasjuuren tai juuren vierusalueen tulehdus leviää poskionteloon.

Silloin hammaslääkärin on viisainta lähettää potilas poskiontelovaivojen hoitoon perehtyneelle lääkärille tutkittavaksi ja jatkohoitoon.

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Jari Suvilehto vastaanottaa viikoittain potilaita, joiden hammassärkyjen syyksi epäillään poskiontelovaivoja.

- Suu ei ole yksinäinen saareke, vaan suun alueen vaivat heijastuvat myös laajemmin pään alueelle ja päinvastoin, Oral Qmedical Pikku Huopalahdessa työskentelevä Suvilehto sanoo.

Noin joka kymmenes sivuontelo- eli tutummin poskiontelotulehduksista johtuu hammasperäisistä syistä. Niiden diagnosointi ja hoito on tärkeää, jotta voidaan välttyä muun muassa turhilta sivuontelon tähystysleikkauksilta, jotka eivät auta hammasperäiseen poskiontelontulehdukseen.

Nykyaikainen 3D-kuvantaminen, kartiokeilatietokonetomografia, helpottaa suun ja sivuonteloiden vaivojen diagnosointia.

- Sen avulla voidaan alle millimetrin tarkkuudella määrittää, missä ongelma on – onko se hampaassa vai onko se poskiontelossa, Suvilehto kertoo.

Korvalääkäri lähettää hammaslääkärille narskuttelijoita ja kuorsaajia

Yhteistyö hammaslääkärin ja korvalääkärin välillä toimii myös toiseen suuntaan. Korvalääkäri lähettää hammaslääkärin tutkittavaksi esimerkiksi hampaiden narskuttelijoita, joilla on purentalihaskipuja, ja kuorsaajia, joilla alaleuan asentoa korjaava kisko on tehokas hoito.

- Lähetän hammaslääkärille myös silloin, jos poskiontelohuuhtelua tehdessäni alan epäillä hammasperäistä tulehdusta tai kuvantamisen yhteydessä havaitsen epäilyttäviä löydöksiä poskihammasjuurissa, Jari Suvilehto kertoo.

Oral Qmedical Pikku Huopalahdessa on kiinnitetty erityistä huomiota matalan kynnyksen yhteistyöhön korvalääkärin ja hammaslääkärin välillä. Korvalääkäri voi saada leukakirurgin ja erikoishammaslääkärin asiantuntijakonsultaation esimerkiksi kasvojen alueen vammoissa ja poskiontelovaivoihin liittyvissä hammasongelmissa jopa saman vastaanottokäynnin aikana.

Nopeat konsultaatiot puolin ja toisin säästävät aikaa ja ovat potilaan eduksi.

- Hammaslääkärin ja korvalääkärin yhteisiä potilaita on yllättävän paljon. Yhdessä voimme miettiä, mikä on potilaan ensisijainen hoidontarve, ja ohjata hänet heti hoitoon oikeaan paikkaan. Näin potilas välttyy turhalta pallottelulta vastaanotolta toiselle. Kokemukseni mukaan potilas myös hakeutuu varmemmin jatkohoitoon, kun voin suoraan osoittaa hänelle paikan, minne mennä jatkamaan hoitoa, Jari Suvilehto sanoo.

viestintäjohtaja
Sähköposti: minna.lonnqvist@oral.fi

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 103 miljoonaa euroa. Oral toimii 75 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Jarkko Jokinen Oral Hammaslääkärit Oyj:n liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi20.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Lehdistötiedote 20.2.2019. MBA Jarkko Jokinen on nimitetty Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”) liiketoimintajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.4.2019 alkaen. Jokinen vastaa tehtävässään yhtiön hammaslääkäriasemien verkoston kasvusta ja tuloksesta sekä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydestä. Jokinen toimii myös yhtiön varatoimitusjohtajana ja raportoi tehtävässään Oralin toimitusjohtajalle.