Hammaslääkäriseura Apollonia jakoi vuoden 2021 tutkimusapurahat

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia, Suomen Hammaslääketieteen Säätiö, Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahasto ja yhteistyökumppanit jakoivat kaikkiaan 186 000 euroa apurahoja hammaslääketieteen tutkijoille.

Tutkimusapurahoja myönnettiin tällä hakukierroksella kaikkiaan 36 tutkijalle ja opiskelijalle. Apurahahakemuksia saapui 69 ja myöntöprosentti oli 55 %. Opiskelija-apurahahakemusten määrä laski selkeästi edellisestä vuodesta, mikä voi johtua osin Covid-19-epidemian vaikutuksista opintoihin. Tämä pienensi myös myönnettyjen apurahojen kokonaissummaa verrattuna aiempiin vuosiin.

Apollonian apurahajaossa painotetaan nuorten ja tutkimusuransa alussa olevien tutkijoiden tukemista – senioritutkijoita unohtamatta. Päätoimisen tutkimustyön mahdollistavia Nuoren tutkijan apurahoja jaettiin tänä vuonna aiempaa useammalle tutkijalle, ja samalla mahdollistettiin apurahakauden puolittaminen.

Potilaiden hoitoa tukevaa tutkimustyötä

Useissa tuetuissa apurahahankkeissa tutkitaan ajankohtaisia aiheita, jotka kehittävät potilaiden hoitoa.

Suurin yksittäinen apuraha oli EHL Matti Hannulan (Oulun yliopisto) Nuoren tutkijan apuraha (21 500 euroa). Hannulan oikomishoitoon liittyvässä väitöstutkimuksessa selvitetään ajoituksen vaikutusta distaalipurennan (liian takan olevan alaleuan aiheuttama purentavirhe) hoidossa, hoitotulosten pysyvyyttä ja hoitojen kustannusvaikutuksia. Satunnaistetussa seurantatutkimuksessa verrataan mm. niskavetohoidon aloitusiän vaikutusta myöhemmän hoidon kulkuun, hoidon lopputulokseen ja kustannusvaikutuksiin.

– Tämä tutkimus laajentaa käsitystä oikomishoidon ajoituksen vaikutuksista ja auttaa meitä tekijöitä käyttämään niskavetoa oikea-aikaisesti, sanoo Hannula.

Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahastosta tuettiin esimerkiksi HLL Taru Aron tutkimusta, jossa selvitetään suomalaisten kotihoitajien käsityksiä ja uskomuksia kotona asuvien ikääntyneiden suunhoidosta. EHL Hanna Kangasmaa tutkii hampaiden erosiivisen kuluminen ja refluksitaudin välistä yhteyttä Colgaten lahjoittamalla nimikkoapurahalla, ja HLL Anne-Mari Ilo kuva-alan ja säteilyannoksen optimointia yläleuan puhkeamattomien kulmahampaiden sekä alaleuan viisaudenhampaiden kartiokeilatietokonetomografiatutkimuksissa (KKTT-kuvat) Planmeca groupin nimikkoapurahan tukemana.

Lista kaikista tutkimusapurahojen saajista löytyy täältä (pdf).

Lisätiedot:

Apollonian pääsihteeri, dos., EHL Vesa Pohjola, vesa.pohjola@apollonia.fi, p. 040 146 3696

Nuoren tutkijan apuraha: EHL Matti Hannula, matti.hannula@oulu.fi, p. 044 355 3250

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä.

Purentaelimistön toimintahäiriöiden Käypä hoito -suositus päivitetty: Potilaalla on tärkeä rooli purentaelimistön vaivojen hoidossa16.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Purentaelimistön toimintahäiriöt ja kivut (Temporomandibular Disorders, TMD) ovat hammassäryn jälkeen toiseksi yleisimpiä kasvojen alueen kiputiloja, joiden takia hakeudutaan hoitoon. Potilaat pystyvät usein itse helpottamaan TMD-oireita karsimalla kuormittavia elämäntapoja ja noudattamalla hammaslääkärin yksilöllisiä omahoito-ohjeita. Päivitetty TMD:n Käypä hoito -suositus tarjoaa myös hammaslääkäreille uusia, näyttöön perustuvia diagnostisia työkaluja, jotka tukevat yksilöllisen hoidon suunnittelua.

Lääkärijärjestöt: Ilmastokriisi on terveyskriisi, joka koskee myös suomalaisia7.1.2021 09:57:26 EET | Tiedote

Suomalaiset lääkärijärjestöt vetoavat päättäjiin ilmasto- ja kestävyystoimien vauhdittamiseksi. Ilmastonmuutos on 2000-luvun vakavin uhka ihmisten terveydelle, ja ilmastonmuutoksen terveysvaikutukset näkyvät jo Suomessakin. Vektorivälitteiset taudit, helleaaltojen terveyshaitat ja liukastumiset ovat lisääntyneet. Luonnon ja ihmisen välisen suhteen vaurioitumisen uskotaan lisäävän myös pandemioiden riskiä.