Hampurilaismestarit kesäkuussa koolle Helsinkiin

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Yleisölle avoimen koko perheen ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

Burger Lovers Finland -yhteisön aktiivit Mikko Väisänen ja Antti Suikkari ovat järjestämässä Suomen ensimmäistä hampurilaisfestivaalia Helsingin Kamppiin 14.-16.6.2019. Kuva: Timo Korhonen / Seiska

Suomen ensimmäinen hampurilaisfestivaali tarjoaa yleisölle mahdollisuuden päästä kerralla maistelemaan maamme arvostetuimpien hampurilaisravintoloiden annoksia. Festivaalin järjestää Burger Lovers Finland -yhteisön perustaneet aktiivit, jotka ovat valinneet mukaan 12 hampurilaisiin erikoistunutta ravintolaa tarjoamaan annoksiaan maistelukoossa ja -hintaan.

”Hampurilaiset ovat vuosikymmeniä olleet pikaruokaravintoloiden luoman maineen varassa, mutta nyt Suomessa eletään varsinaista laatuhampurilaisbuumia useine erikoisravintoloineen. Myös kotikokit ovat laadukkaampien raaka-aineiden saatavuuden parantumisen myötä ottaneet itse tehdyt hampurilaiset arki- ja pyhäruoakseen. Suomessa on jo kansainvälisestikin erittäin kovatasoisia hampurilaisiin erikoistuneita ravintoloita ja on upeaa saada heidät yhteen esittämään näkemyksiään parhaasta burgerista”, kertoo Antti Suikkari Burger Lovers Finland -yhteisöstä ja jatkaa: ”Tunnetuimpien ravintoloiden taidonnäytteiden lisäksi tapahtumassa pääsee maistamaan myös useita erikoisuuksia. Perinteisten naudanlihaburgerien lisäksi tarjolla on myös paljon kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja, gluteenittomia burgereita sekä myös laadukkaita hodareita lapsille. Ohjelmassa on myös burgerkoulu, jossa yleisö pääsee itse oppimaan hampurilaisten valmistamista keittiömestarin opastuksella.”

Tapahtuman järjestävä Burger Lovers Finland -yhteisö on hampurilaisille pyhitetty Facebook-ryhmä. Sen yli 5000 jäsentä jakavat toisilleen aktiivisesti tietoa, innostuksen aiheita, reseptiikkaa ja burgereihin liittyviä näkemyksiä sekä mielipiteitään ja arvioitaan ravintoloissa ja kotona nautituista hampurilaisista.

”Hampurilaiset ovat todellista intohimoruokaa. Yhtenä maailman tunnetuimmista ruoista sellainen on mahdollista tilata lähes jokaisessa maailmankolkassa, joten kaikkien on helppo muodostaa siitä rakentava mielipide. Festivaaliin osallistuvat ravintolat ovat lunastaneet asemansa laaturavintoloina, mutta jokaisella on myös oma, persoonallinen näkemyksensä hyvästä burgerista. Haluammekin nyt ensimmäistä kertaa tarjota suomalaisille kulinaristeille ja tavallisille hyvän ruoan ystäville mahdollisuuden tutustua laajaan kattaukseen maamme parhaita ja laadukkaimpia burgereita. Mestarien taidonnäytteistä saa inspiraatiota myös  kesälomakokkailuihin”, täydentää festivaalin järjestäjiin kuuluva hampurilaisharrastaja Mikko Väisänen.

Burger Lovers Festival -katuruokatapahtumaan osallistuvat ravintolat:

• Bites (Helsinki)
  • Bowl D1ner (Kuopio)
  • Bun2Bun (Helsinki)
  • Deluxe Burger (Vantaa)
  • Friends & Brgrs (Turku, Vaasa, Pietarsaari, Helsinki, Tampere, Hampuri, Kööpenhamina, Oulu)
  • JJ’s BBQ (Salo)
  • Kusmiku Street Food & Bar (Heinola)
  • Naughty BRGR (Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Espoo)
  • Roslund (Helsinki)
  • RUOK Burger (Ruka)
  • Social Burger Joint (Helsinki, Kerava)
  • TreffiPub & Bistro (Helsinki)

Burger Lovers Festival pähkinänkuoressa

Burger Lovers Festival järjestetään Helsingin Kampin Narinkkatorilla 14.-16. kesäkuuta. Tapahtumaan osallistuvat 12 hampurilaisiin erikoistunutta ravintolaa tarjoilevat festivaalivieraille edulliseen maisteluhintaan puolikkaita burgereita sekä pieniä slider-burgereita. Pöytävarausmahdollisuus kolme erilaista burgeria sisältävän maistelumenun nauttimiseksi. Festivaalilla on myös valvottu lapsiparkki, jossa Vaasanin hot dog -baari. Tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Vaasan ja Coca-Cola. Burger Lover Festivalia tukevat myös burgerkoulun järjestävä Hellmann’s sekä Tabasco ja Tamminen. Suomen ensimmäiseen hampurilaisfestivaaliin odotetaan yli 10 000 kävijää. Tapahtuma-alueelle on ilmainen sisäänpääsy. Festivaalin kotisivu www.burgerlovers.fi

Antti Suikkari, Burger Lovers Finland, +358 50 347 5015, antti@burgerlovers.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Median edustajien akkreditointipyynnöt perjantaina 14.6. järjestettävälle festivaalin esittelylounaalle sähköpostilla osoitteeseen samuel.sorainen@wolfcom.fi

Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa1.10.2019 12:00:36 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.