Hanna Kaskela ny direktör för ansvarsfull placering på Varma

Ekon. mag. Hanna Kaskela har utnämnts till direktör för ansvarsfull placering på Varma från och med 1.9.2017. Kaskela rapporterar till vice verkställande direktör Reima Rytsölä som ansvarar för Varmas placeringar.

Hanna Kaskela, foto: Nico Backström

Hanna Kaskela har arbetat på Varma sedan 2003, de tio senaste åren som portföljförvaltare. På senare år han hon arbetat med att bygga upp Varmas aktieportfölj för hållbar utveckling.

– Hanna Kaskela har gjort ett utomordentligt jobb med Varmas prisbelönta aktieportfölj för hållbar utveckling, har stark drivkraft och förmåga att leda och utveckla ansvarsfull affärsverksamhet. Ansvarsfulla placeringar kommer att få en allt större betydelse i framtiden och denna utnämning bidrar till vår utveckling på området, säger Reima Rytsölä.

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är Finlands största arbetspensionsförsäkrare och privata placerare. Bolaget sköter arbetspensionsskyddet för cirka 878 000 personer inom den privata sektorn. År 2016 uppgick Varmas premieinkomst till 4,7 miljarder euro och pensioner utbetalades för 5,3 miljarder euro. Värdet på Varmas placeringar var 45,0 miljarder euro i slutet av juni 2017.

Mer information:

Reima Rytsölä, vice verkställande direktör, placeringar, kontaktförfrågningar tfn 010 244 3180

Katri Viippola, direktör, HR, kommunikation och samhällsansvar, tfn 0400 129 500 eller fornamn.efternamn@varma.fi

Leena Rantasalo, kommunikationschef, tfn 050 300 7980 eller fornamn.efternamn@varma.fi

Hanna Kaskela, foto: Nico Backström

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Ett mycket starkt år för Varma: Placeringarna avkastade 7,8 %, dvs. 3,3 miljarder euro16.2.2018 09:50Tiedote

Varmas placeringar avkastade 2017 7,8 (4,7 ) %, dvs. 3,3 miljarder euro. Placeringarnas värde steg till 45,4 (42,9) miljarder euro. Solvensen stärktes med 1,3 miljarder euro och uppgick vid årets slut till 11,5 (10,2 ) miljarder. Bolagets kostnadseffektivitet utvecklades i en fortsatt positiv riktning: Varma använde 67 (72) % av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.