Hannu Ijäs FA:n johtajaksi ja lainsäädäntö-ryhmän vetäjäksi

Varatuomari Hannu Ijäs aloittaa 19.4.2021 Finanssiala ry:ssä (FA) johtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hän tulee toimimaan FA:n lainsäädäntöryhmän vetäjänä. Ryhmä vastaa arvopaperi-, pankki-, sijoitusrahasto- sekä vakuutusalan ja verotuksen sääntelystä.

Ijäs siirtyy tehtävään sosiaali- ja terveysministeriön Eläke- ja yksityisvakuutusyksikön johtajan tehtävästä. Hän on työskennellyt ministeriössä vuodesta 2013 alkaen. Sitä ennen Ijäs työskenteli vakuutusyhtiö Tryg Suomen sivuliikkeessä mm. korvauspalvelujohtajana ja johtoryhmän jäsenenä.

Ijäksellä on aiempaa työkokemusta FA:n edeltävistä organisaatioista Finanssialan Keskusliitosta ja Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitosta. Hän työskenteli finanssitoimialan edunvalvontatehtävissä vuosina 1994–2007. Työkokemusta hänellä on myös Tapaturmavakuutuslaitosten liitosta.

FA:n johtajana ja lainsäädäntöryhmän vetäjänä pitkään toiminut, OTK, MBA Lea Mäntyniemi jää eläkkeelle 1.5.2021 alkaen.

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.