Hannu-Pekka Björkmanin uutuuskirja vie matkalle taiteilijan mielenmaisemaan

Metsä ei kuule neuvojani -kirjassa Hannu-Pekka Björkman kirjoittaa meissä kaikissa asuvasta kaipauksesta kurottautua kohti merkitystä.

Useimpia meistä yhdistää kaipuu aitoon olemiseen. Tämän kaipuun perässä Hannu-Pekka Björkman vaeltaa uudessa Metsä ei kuule neuvojani -teoksessaan (Kirjapaja).

Björkman kirjoittaa herkkävireisesti pyrkimyksestämme kurottautua kohti merkitystä. Merkityksen perässä kuljemme vieraisiin maisemiin, etsimme yhteyttä luontoon ja haemme taiteesta vastausta siihen, mitä ja miksi olemme. Ehkä juuri kaipuumme pitää meidät hengissä, Björkman miettii. Mitä olisikaan elämämme ilman tätä salaisuutta?

Teokseen kootuissa kirjoituksissa ovat läsnä niin kirjallisuus ja kuvataide, historia ja henkilökohtaiset kokemukset kuin tarkkanäköiset havainnot ihmisyydestä. Metsä ei kuule neuvojani onkin matka tunnustetun taiteilijan mielenmaisemaan, muistoihin, aikaan ja taiteen kosketukseen.

Laaja kulttuurin ja kirjallisuuden tuntemus antaa Björkmanille perspektiiviä pohtia elämän suuria kysymyksiä oivaltavasti taiteen kautta. Käsitellyksi tulevat niin mielikuvitus ja keskeneräisyys, tieto ja tietämättömyys kuin huumori ja sanojen syntykin. Kirjallisuus ja taide toimivat teksteissä elämän tienviittojen ja merkityksien osoittajana, ja Björkmanin kirjoitukset tarjoavatkin peilauspinnan pohdinnoille ajan kulusta ja itse maailmaan jättämistämme jäljistä.

”Miten olla olemassa kuin lapsena, olla kuin puu. Huojuen tuulessa kaiken kanssa, kaikkeudessa. Tuntea hiekka jalkojen alla, puun elävä pinta sormissaan. Ihmetellä ja ymmärtää. Puu hengittää, minä hengitän. Puu on seissyt paikallaan koko sen ajan, kun olen itse levottomana kulkenut, kunnes vihdoin olen samanlaisena kesäpäivänä palannut tähän paikkaan ja hetkeen. Jossa on jotakin olennaista, jotakin josta olen yrittänyt saada kiinni koko elämäni.”

Kirjoitukset perustuvat Eeva-lehdessä julkaistuihin kolumneihin.

Hannu-Pekka Björkmanin itse lukema äänikirja ilmestyy lokakuussa 2022.

Hannu-Pekka Björkman
on palkittu ja suosittu näyttelijä, kolumnisti ja kirjailija. Hän toimi näyttelijäntyön professorina Teatterikorkeakoulussa 2013–2018. Björkman on kirjoittanut mm. teokset Valkoista valoa (2007), Kadonneet askeleet – Matkoja aikaan ja taiteeseen (2011) ja Välähdyksiä peilissä (2014).

Hannu-Pekka Björkman: Metsä ei kuule neuvojani – Kirjoituksia
Kansi Satu Kontinen
Kirjapaja 2022
ISBN 978-952-354-670-7
206 s | Kl 04/07

Äänikirja ISBN 978-952-354-672-1.

Salla-Maarit Volanen: Hyvä elämä on opittavissa oleva taito9.4.2024 08:07:00 EEST | Tiedote

Elinympäristömme on täynnä eri suunnista tulevia, välitöntä huomiota vaativia ärsykkeitä. Kun ihmisen huomiota revitään samanaikaisesti useaan suuntaan, seuraa lyhytjänteistä ja poukkoilevaa suorittamista, joka ennen pitkää johtaa ahdistukseen ja asioiden mielekkyyden katoamiseen. ”Tehokas tapa rauhoittaa poukkoileva mieli ja lakata suorittamasta elämää on keskittyä tietoisesti siihen, mitä tässä hetkessä oikeasti tapahtuu – eli olla läsnä tilanteessa” toteaa tietokirjailija ja läsnäolotutkimuksen pioneeri Salla-Maarit Volanen. Volasen esikoiskirja Huomio hetkeen - Levollisen läsnäolon taito näyttää, mitä hyötyä läsnäolosta voi olla itselle, toisille, ja laajemmin yhteiskunnalle. ”Kun opimme elämään tietoisemmin, opimme myös toimimaan tietoisemmin ”, Volanen kiteyttää.