Royal Ravintolat OyRoyal Ravintolat Oy

Hans Välimäki nostaa ravintola Palacen takaisin loistoonsa

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki ottaa marraskuussa uudelleen avautuvan ravintola Palacen keittiön haltuunsa. Neljän vuoden sapattivapaaltaan fine diningin pariin palaava Välimäki on pyytänyt Palacen keittiöön aisaparikseen suomalaiskokkien oman ranking-listan kärkisijaa pitävän Eero Vottosen. Parivaljakon tavoitteena on palauttaa Palace ansaitsemaansa asemaan, eli kirjaimellisesti modernin suomalaisen gastronomian huipulle.

Klassikkoravintoloistaan tunnettu ravintolayhtiö Royal Ravintolat kertoi keväällä tulleensa valituksi Eteläranta 10:n, eli Elinkeinoelämän keskusliiton ja sen jäsenliittojen neuvottelukeskuksen uudeksi ravintoloitsijaksi. Ravintolayhtiön on tarkoitus palauttaa vuonna 1952 Suomen korkeimman gastronomisen tason näyteikkunaksi avattu ravintola Palace sille tasolle, jolla se parhaimmillaan oli. Suomen ensimmäisen Michelin-tähden vuonna 1987 ansainnut Palace avautuu Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien arvokkaaksi näyttämöksi Hans Välimäen ja Eero Vottosen luotsaamana.

”Palace on osa suomalaista ruokahistoriaa. Se on meille paitsi suuri kunnia, myös samalla vastuu seistä Hansin ja Eeron taustalla nostamassa ravintola Palace takaisin gastronomian huipulle. Tällaiseen intohimoon on aina hyvä sijoittaa”, kertoo Royal Ravintoloiden toimitusjohtaja Aku Vikström.

Hans Välimäki saavutti luotsaamalleen Chez Dominiquelle ensimmäisen Michelin-tähden vuonna 2001 ja heti kaksi vuotta myöhemmin sille myönnettiin toisena ravintolana Pohjoismaissa kaksi tähteä. Ylläpidettyään kahta tähteä historialliset yksitoista vuotta, ilmoitti Hans Välimäki ottavansa etäisyyttä fine diningiin ja pitävänsä sapattivapaata uusia asioita opiskellen. Nyt hän palaa ravintola Palacen keittiömestarina takaisin siihen ruokatyyliin, josta hänet parhaiten tunnetaan.

”Neljän vuoden sapattivapaa Michelin-tason keittämisestä antoi paitsi paljon energiaa, myös mahdollisuuden opiskella itselleni uudenlaisia toimintamalleja ja ravintolaruoan popularisointia. Erilaisten ruoka- ja ravintolakonseptien ideointi ja alullepano oli piristävää, mutta nyt olen valmis palaamaan sen pariin, mitä eniten rakastan. Suurin intohimoni on valmistaa ensiluokkaista käsintehtyä ruokaa ja sitä osaamista haluan jopa aiempaa konkreettisemmin asiakkaille esitellä”, sanoo ravintola Palacen Chef de Cuisine Hans Välimäki ja jatkaa: ”Klassinen keittotaito pysyy aina arvossaan ja kun minulle avautui mahdollisuus päästä toteuttamaan sitä ravintolalegendan keittiössä, en voinut olla tarttumatta mahdollisuuteen. Palacen juju on aina ollut modernissa suhtautumisessa ruokaan ja sitä linjaa tullaan edelleen jatkamaan.”

Onnistuakseen Palacen kaltaisen, fine dining -ravintolan, American Bar -cocktailbaarin ja monipuolisen juhlakerroksen sisältävän kokonaisuuden operoinnissa, on Välimäki kutsunut aisaparikseen keittiömestari Eero Vottosen, entisen kollegansa ja luottomiehensä Chez Dominiquesta.

”On hienoa päästä taas kauhanvarteen Eeron kanssa, joka on sitten viime kerran saavuttanut kokkien maailmanmestaruuden, ollut Suomen Bocuse d’Or -edustajana ja nyt tuoreimpana palkittiin ansaitusti alamme sisäisellä Kokkien kokki -tunnustuksella. Tarvitsen huippuosaavan aisaparin, sillä täällä joutuu taipumaan mitä erilaisempiin suorituksiin pariskuntaillallisesta satojen henkien juhlabankettien valmistamiseen”, taustoittaa Välimäki Vottosen kutsumista monipuolisen Palacen kakkosmestarikseen.

Helsingin olympialaisten vieraita vuonna 1952 vastaanottamaan valmistunut Eteläranta 10 edustaa modernismia ja sitä luonnehditaan usein suomalaisen taideteollisuuden käyntikortiksi. Rakennuksen kaikki ulkopinnat entisöidään laajassa julkisivu- ja kattoremontissa, jonka yhteydessä myös 10. kerroksen ravintola Palace näyttävine juhlatiloineen saa uuden, historialliselle pohjalle kaupunginmuseon hyväksynnällä rakennetun uuden identiteetin.

”Keittiön lisäksi Palacen ilmeeseen palautetaan sille ominainen klassinen uudenaikaisuus. Sen 50-luvun tyylipuhdas modernismi on päivitetty 2020-luvun Suomeen, sillä annosten lisäksi koko ravintola kunnioittaa yksinkertaista, selkeää muotokieltä ilman turhia koristeluja. Palace on aina toiminut suunnannäyttäjänä ja sen kautta on usea gastronominen käytäntö rantautunut Suomeen”, taustoittaa keittiömestari Eero Vottonen ja jatkaa: ”Tulemme jatkamaan samalla linjalla, edelleen myös uusia asioita kokeillen. Kaikessa tekemisessämme korostuu kuitenkin käsityön taito aina sisustuksesta, huonekaluista ja tarjoiluastioista lopullisiin tarjoiltaviin. Lupaan, että Palace tulee pian loistamaan kirkkaampana kuin koskaan. Se toki varmistetaan ruoan ohella myös sillä, että talon historiallinen valokylttikin on restauroitu ja nostetaan pian takaisin Palacen katolle.”

Aku Vikström, toimitusjohtaja, Royal Ravintolat Oy
p. +358 50 524 9445, aku.vikstrom@royalravintolat.com

Haastattelupyynnöt
Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
p. +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa sekä 20 Hanko Sushi- ja 6 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2017 on yli 100 miljoonaa euroa.

Ravintola Nokka suurempaan rooliin suomalaisen ruoan lähettiläänä19.10.2017 15:00Tiedote

Royal Ravintolat luo suomalaisen ruokakulttuurin hyväksi tekemästään intohimoisesta työstään tunnetun Nokka-ravintolan ympärille ravintolaryhmän. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja aisaparinsa, vuoden ravintolapäällikkönä keväällä palkitun Terhi Vitikan luotsaaman Nokka-ryhmän tehtävä on toimia entistä aktiivisempana linkkinä kotimaisten tuottajien ja kuluttajien välillä. Nokka-ravintolat käsittävät Katajanokalla sijaitsevan nimeään kantavan lippulaivaravintolan lisäksi ruoanlaittoon liittyvää koulutusta, pientilallisia esitteleviä kuluttajatapahtumia, lähiruokaan liittyvää konsultointia, sekä uutena yksikkönä myös keväällä avatun Hieta-ravintolan.

Hans Välimäki ja Eero Vottonen isännöivät Palacen maatilamarkkinoita 17.10.12.10.2017 12:05Tiedote

Legendaarisen ravintola Palacen 22. marraskuuta avaavat keittiömestarit Hans Välimäki ja Eero Vottonen ovat kutsuneet laadukkaat suomalaiset ruokatuottajat esittäytymään Palacen maaatilamarkkinoille Helsingin Vanhalle Ylioppilastalolle tiistaina 17.10. Yleisölle avoimen tapahtuman tarkoituksena on saattaa yhteen Suomen parhaat raaka-aineet ja niiden tuottajat sekä laadukkaimpia raaka-aineita käyttävät ravintolat ja muut kotimaisen ruoan ystävät.

Hans Välimäki lyfter restaurang Palace tillbaka till sin glans27.9.2017 09:30Tiedote

Den mest kända och internationellt uppskattade finska köksmästaren genom tiderna Hans Välimäki övertar restaurang Palaces kök som öppnar igen i november. Välimäki återvänder efter fyra sabbatsår till fine dining och har bett Eero Vottonen, som är i toppen på de finländska kockarnas egna rankinglista, som partner till Palaces kök. Duons målsättning är att återställa den ställning som Palace förtjänar, alltså bokstavligen till toppen på den moderna finländska gastronomin.

Hans Välimäki will restore restaurant Palace to its former glory27.9.2017 09:30Tiedote

Finland’s most successful and internationally renowned chef of all time, Hans Välimäki, will start operating restaurant Palace, reopening in November. Välimäki, who’s returning to fine dining after a four-year-sabbatical, has chosen Eero Vottonen, who’s at the top of the Finnish chefs’ own ranking list, as his partner in the kitchen. The pair aims to return Palace to its rightful place, the top of modern Finnish gastronomy.