Häpeä kumpuaa omasta arvottomuuden tunteesta ja voi uuvuttaa kantajansa

Terapeutti Miia Moision uutuuskirja kertoo, että voimakasta häpeää kokeva muuttuu ajan myötä näkymättömäksi, piiloutuu naamion taakse tai ylisuorittaa – riskinä on ahdistuminen tai uupumus. Vääränlaisen häpeän ajatusmallista on mahdollista oppia pois.

Miia Moisio: Häpeästä valoon
Ilmestyy: 24.8.

Häpeänappi painuu pohjaan, kun ihmisen sisällä olevat säännöt ja vaatimukset saavat osuman. Akuutti häpeäntunne voi herätä siitä, mitä on sanonut tai tehnyt: “Sanoinko jotain tyhmää?”. Syvällä itsessä oleva häpeä kertoo kantajalleen sitä, että hän uskoo olevansa arvoton, kelpaamaton ja vääränlainen. Tuo uskomus on usein lapsuudessa ja nuoruudessa omaksuttu.

Häpeä on vaikea tunne – se saa omaa ihmisarvoaan kyseenalaistavan ja itseään vääränlaisena kokevan muuntautumaan näkymättömäksi, naamioiden taakse piiloutuvaksi ja suorittajaksi.

Usein häpeästä kärsivä tavoittelee täydellistä itseä, kehoa, kotia. Täydellisyyden vuorelle kiipeäjiä on paljon. Täydellisyyden tavoittelija kyselee, mikä riittää ja miettii: kun olen täydellinen, voin sen jälkeen levätä ja rentoutua. Tästä syystä moni ahdistuu, uupuu ja masentuu.

Häpeän vastalääke ei kuitenkaan ole täydellisyys vaan rakkaus. Häpeästä voi toipua, kun on oikeat eväät: hyväksyntä, myötätunto ja armollisuus itseä kohtaan. Avaimet armollisuuteen löytyvät yllättävän läheltä - ihmisestä itsestään.

Miia Moisio (1973) on terapeutti, pappi ja tietokirjailija. Hän asuu Ylöjärvellä perheensä kanssa, johon kuuluu avomies, kaksi teini-ikäistä poikaa ja kaksi kissaa. Moisio työskentelee tunnelukkoterapeuttina, ja hän luennoi, kouluttaa ja kirjoittaa hyvinvointiin liittyvistä aiheista. Moisio kertoo, että hänen terapiatyössään häpeän tunne näyttäytyy asiakaskohtaamisissa lähes päivittäin.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.