Harjoittelijan paikalta vakkariduuniin – Assemblinilla on vahva luottamus nuoriin tekijöihin

Rakennus- ja talotekniikka-alalla on koko ajan jatkuva tarve ammattitaitoisille työntekijöille. Me haluamme, että opiskelijat pääsevät työllistymään suoraan koulun penkiltä ja kenties myös koulun aikana jo hivuttautuvat kohti työelämää. Yksi toimiva ratkaisu työntekijäpulaan on löytää innostuneita harjoittelija-jaksoja etsiviä rakennusalan tulevia visionäärejä.

Kuvassa vasemmalta: Tapani Siltanen, Eetu-Veikko Nisula ja Daria Salemian

Assemblinilla harjoittelijoita on vuosittain kymmeniä, joista osa jää meille vakituiseen työhön harjoittelujakson jälkeen. Olemme työllistäneet Assemblinille harjoittelijoiden lisäksi opinnäytetyöntekijöitä. Hyvin tehty opinnäytetyö, joka on tehty Assemblinille, kertoo ammattitaitoisesta osaamisesta ja tällaisia me emme halua päästää käsistämme.

Eetu-Veikko Nisula päätyi työskentelemään Assemblinille insinöörityön aiheen ohella. Hän aloitti osa-aikaisena vuoden 2016 lopulla, ja syksystä 2017 alkaen hän on työskennellyt automaatio-yksikössä projekti-insinöörinä.

- Sain viime vuonna marras-joulukuun taitteessa mielenkiintoisen aiheen insinöörityölleni täältä Assemblinilta. Olin osa-aikaisena töissä insinöörityön kokoamisen ohella, mutta nyt kirjoittamisen ikeestä vapauduttuani minut löytää täältä toimistolta päivittäin. Ajan myötä työnkuvani on monipuolistunut kielien jonkinlaisesta kehityksestä: yksipuolinen toteutuskuvarumba on parhaillaan laajentumassa ohjelmoinnin piiriin, mistä saa rintansa röyhistelyn lisäksi nostaa hattua auliisti opastaville työkavereille. Täällä on joitakin todellisia alansa virtuooseja, jotka eivät turhaudu, vaikka keltanokka kyselee ymmärtämättömyyttään. Siitä kannattaa pitää kiinni, kertoo Eetu-Veikko Nisula.

Automaatioyksikkö on oivaltanut koulun penkiltä suoraan tulleiden arvokkuuden jo melkein 20 vuoden ajan. Projektipäällikkö Tapani Siltanen saapui aikoinaan kesäharjoittelijana Automaatiopuolelle. Tänä vuonna Siltaselle on kertynyt työvuosia Assemblinilla jo 15 vuotta:

- Olen päässyt etenemään yrityksessämme harjoittelijasta rakennusautomaatiourakoinnin projektipäälliköksi. Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu toteutussuunnittelua, ohjelmointia, projektinhoito- ja esimiestehtäviä kertoo Siltanen.

Siltanen on työskennellyt Assemblinilla työvuosiensa varrella monissa projekteissa projektinhoito- ja suunnittelijatehtävissä kuten esimerkiksi Veikkauksen pääkonttorissa, Eduskuntatalossa ja Salmisaaren Oikeustalossa. Töiden ohella Siltanen on opiskellut Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja tänä vuonna hän saavutti yhden viimeisimmistä tavoitteistaan: ylemmän ammattikorkeakoulun insinööritutkinnon.

Daria Salemian puolestaan liittyi Assemblinin asiakaspalvelutiimiin vuonna 2015. Salemian tuli Assemblinille suorittamaan harjoittelujaksoa, jonka jälkeen hän jatkoi työskentelyään määräaikaisena. Määräaikaisuuden jälkeen Salemian siirtyi talon sisällä kokoaikaiseksi toimistoassistentiksi.

- Tällä hetkellä työskentelen laskutuksen, ostolaskujen ja muiden taloushallintoon liittyvien tehtävien parissa, kertoo Daria Salemian.

Talousjohtaja Magnus Eriksson on sitä mieltä, että nuoria työllistämällä pystymme saamaan osaamista, innostuneisuutta ja uusia hyviä ideoita Assemblinille:

- Nuoret näkevät monet asiat tuoreilla silmillä, ja he ovat täynnä energiaa ja ideoita. Antamalla lisähaasteita pikkuhiljaa yksilön oman tason ja halun mukaisesti kehitämme samalla sekä alaa, että omaa työympäristöämme, toteaa Eriksson.

Rakennusautomaatiourakointi
Kari Kumpulainen
kari.kumpulainen@assemblin.fi

Kuvassa vasemmalta: Tapani Siltanen, Eetu-Veikko Nisula ja Daria Salemian

Assemblin projektiyhteistyössä maisteriopiskelijoiden kanssa28.6.2018 09:20Tiedote

Lappeenrannan Yliopiston kauppatieteiden maisteriopiskelijat Jenni Salo, Sara Anttila ja Anna Hirsimäki ovat projektikurssien huipputaitajia. Kolmikko lähti etsimään loppuvuodesta 2017 Project Course on Sustainable Business -kurssille yritystä, minne voisivat toteuttaa projektin koskien kestäviä yritysmalleja. Opiskelijat päätyivät valitsemaan projektiin Assemblinin omien kontaktiensa kautta. Mitä hyötyjä on kurssiyhteistöistä opiskelijoille ja valitulle yritykselle? Mitä tällaisella projektilla voidaan saavuttaa? Lue ja innostu kolmikon tarinasta ja projektista.

Assemblin-urapolulla kohti unelmia6.6.2018 07:44Tiedote

Talotekniikka-alasta vallitsee monenlaisia ennakkokäsityksiä työnteosta työntekijöihin. Ulkopuolisin silmin ala näyttää erittäin miesvaltaiselta ja kenties hiukan jämähtäneeltä. Tällä hetkellä rakennusala elää kuitenkin erittäin kovassa murroksessa, missä digitalisoidutaan, etsitään uusia työmenetelmiä ja paneudutaan vahvasti työturvallisuuteen. Assemblinin tahtotilana on myös tasoittaa ennakkokäsityksiä alasta, kannustaa kaikkia kiinnostuneita hakemaan alalle ja kasvamaan rautaiseksi talotekniikan ammattilaiseksi.