Harjoittelijan paikalta vakkariduuniin – Assemblinilla on vahva luottamus nuoriin tekijöihin

Rakennus- ja talotekniikka-alalla on koko ajan jatkuva tarve ammattitaitoisille työntekijöille. Me haluamme, että opiskelijat pääsevät työllistymään suoraan koulun penkiltä ja kenties myös koulun aikana jo hivuttautuvat kohti työelämää. Yksi toimiva ratkaisu työntekijäpulaan on löytää innostuneita harjoittelija-jaksoja etsiviä rakennusalan tulevia visionäärejä.

Kuvassa vasemmalta: Tapani Siltanen, Eetu-Veikko Nisula ja Daria Salemian

Assemblinilla harjoittelijoita on vuosittain kymmeniä, joista osa jää meille vakituiseen työhön harjoittelujakson jälkeen. Olemme työllistäneet Assemblinille harjoittelijoiden lisäksi opinnäytetyöntekijöitä. Hyvin tehty opinnäytetyö, joka on tehty Assemblinille, kertoo ammattitaitoisesta osaamisesta ja tällaisia me emme halua päästää käsistämme.

Eetu-Veikko Nisula päätyi työskentelemään Assemblinille insinöörityön aiheen ohella. Hän aloitti osa-aikaisena vuoden 2016 lopulla, ja syksystä 2017 alkaen hän on työskennellyt automaatio-yksikössä projekti-insinöörinä.

- Sain viime vuonna marras-joulukuun taitteessa mielenkiintoisen aiheen insinöörityölleni täältä Assemblinilta. Olin osa-aikaisena töissä insinöörityön kokoamisen ohella, mutta nyt kirjoittamisen ikeestä vapauduttuani minut löytää täältä toimistolta päivittäin. Ajan myötä työnkuvani on monipuolistunut kielien jonkinlaisesta kehityksestä: yksipuolinen toteutuskuvarumba on parhaillaan laajentumassa ohjelmoinnin piiriin, mistä saa rintansa röyhistelyn lisäksi nostaa hattua auliisti opastaville työkavereille. Täällä on joitakin todellisia alansa virtuooseja, jotka eivät turhaudu, vaikka keltanokka kyselee ymmärtämättömyyttään. Siitä kannattaa pitää kiinni, kertoo Eetu-Veikko Nisula.

Automaatioyksikkö on oivaltanut koulun penkiltä suoraan tulleiden arvokkuuden jo melkein 20 vuoden ajan. Projektipäällikkö Tapani Siltanen saapui aikoinaan kesäharjoittelijana Automaatiopuolelle. Tänä vuonna Siltaselle on kertynyt työvuosia Assemblinilla jo 15 vuotta:

- Olen päässyt etenemään yrityksessämme harjoittelijasta rakennusautomaatiourakoinnin projektipäälliköksi. Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu toteutussuunnittelua, ohjelmointia, projektinhoito- ja esimiestehtäviä kertoo Siltanen.

Siltanen on työskennellyt Assemblinilla työvuosiensa varrella monissa projekteissa projektinhoito- ja suunnittelijatehtävissä kuten esimerkiksi Veikkauksen pääkonttorissa, Eduskuntatalossa ja Salmisaaren Oikeustalossa. Töiden ohella Siltanen on opiskellut Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja tänä vuonna hän saavutti yhden viimeisimmistä tavoitteistaan: ylemmän ammattikorkeakoulun insinööritutkinnon.

Daria Salemian puolestaan liittyi Assemblinin asiakaspalvelutiimiin vuonna 2015. Salemian tuli Assemblinille suorittamaan harjoittelujaksoa, jonka jälkeen hän jatkoi työskentelyään määräaikaisena. Määräaikaisuuden jälkeen Salemian siirtyi talon sisällä kokoaikaiseksi toimistoassistentiksi.

- Tällä hetkellä työskentelen laskutuksen, ostolaskujen ja muiden taloushallintoon liittyvien tehtävien parissa, kertoo Daria Salemian.

Talousjohtaja Magnus Eriksson on sitä mieltä, että nuoria työllistämällä pystymme saamaan osaamista, innostuneisuutta ja uusia hyviä ideoita Assemblinille:

- Nuoret näkevät monet asiat tuoreilla silmillä, ja he ovat täynnä energiaa ja ideoita. Antamalla lisähaasteita pikkuhiljaa yksilön oman tason ja halun mukaisesti kehitämme samalla sekä alaa, että omaa työympäristöämme, toteaa Eriksson.

Rakennusautomaatiourakointi
Kari Kumpulainen
kari.kumpulainen@assemblin.fi

Kuvassa vasemmalta: Tapani Siltanen, Eetu-Veikko Nisula ja Daria Salemian

2500 kilometriä, 130 päivää ja 2 kaverusta – työntekijän matkassa Japanissa20.9.2018 09:12Tiedote

Assemblinin rakennusautomaatiourakoinnissa projektinhoitajana työskentelevä Tomi Lukkaroinen päätti lähteä pienelle kävelylle yhdessä kaverinsa Pekka Pönkäsen kanssa– 2 500 kilometrin kävelylle Japanin päästä päähän. 130 kävelypäivän jälkeen he saavuttivat tavoitteensa ja samalla ylittivät itsensä. Kuinka jätkien reissu sujui ja miten kaikki asiat saatiin järjestettyä?