Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?

Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).

Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisessa myyntitilastossa vuoden ensimmäisen neljänneksen lukuja verrataan tammi-maaliskuuhun 2020. Tuolloin koronavirus alkoi levitä, koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan.

Neljännesvuositilastoa tarkasteltaessa on pandemiasta johtuvien muutosten lisäksi syytä muistaa kausivaihtelu.

– Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Q1-julkaisun sisältö:

• Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto
• Esitys elintarvikemyynnin rakenteesta ja kehityksestä
• Video, jolla käydään läpi muutoksia ja kiinnostavia nostoja
• Tilastokeskuksen tiedote

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakenteen ja muutosten tilastointi alkoi tammikuussa 2020. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Alan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen satoja miljoonia euroja vuosittain. Vuonna 2020 päivittäistavaroiden myynti oli 20,2 miljardia euroa.

PTY:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.