Harppuunakorttelin parkkihallin ja N-rakennuksen talotekniikkatyöt ovat päässeet vauhtiin

8.8.2017 13:23 | Assemblin Oy

Assemblin on rakentamassa yhdessä Merimieseläkekassan ja muiden allianssikumppaneiden kanssa aivan uudentyyppistä asuinkerrostalokohdetta Turkuun. Uudiskohteessa rakennetaan eri vaiheissa 13 rakennusta käsittävä asuintalokortteli autohalleineen ja piha-alueineen. Allianssihankkeessa talotekniikkatyöt ovat päässeet vauhtiin ja tällä hetkellä rakentuu autohalli ja siihen liittyvä N-rakennus.

Harppuunakortteli aukionäkymä

- Toukokuun alussa sähköasentajat pääsivät aloittamaan parkkihallin asennustöitä myös ilmastointiasentajat pääsivät toukokuun lopulla aloittamaan N-rakennuksen 1.kerroksen runkokanava-asennukset. Putkiasentajat ovat jo pidemmän aikaa saaneet suorittaa omia asennuksiaan muun muassa viemäreitä ja lämpölinjoja. Aikataulusta on tullut talotekniikkatöille erittäin haastava, koska betonin kuivumisongelmat viivästyttivät aloitusta. Samoin pölynsidontaa ei voinut suorittaa ennen kuin lämpötila oli keskimääräisesti + 5 astetta, kertoo Assemblinin Turun aluejohtaja Ari Oksanen.

- Luonnollisesti tämä kevät oli todella kylmä ja kesti kauan, että saavutettiin yllä mainittu lämpötila pölynsidontaa varten, tämä piti tehdä ennen meidän asennuksia. Talotekniikka-asennukset ovat edistyneet kuitenkin todella ripeästi, vaikka aloitus venyi pitkälle. Tällä hetkellä LVI-puoli tekee kalustustöitä ja sähköasentajat aloittavat kalustusvaiheen ensi viikolla, jatkaa Oksanen.

Allianssi on uudentyyppinen tapa toteuttaa isoja ja monimutkaisia rakennushankkeita. Tämä perustuu kokonaisvaltaisen yhteistyön rakentamiseen niin tilaajan, suunnittelijoiden kuin toteuttajienkin osalta.Kaikki osapuolet ovat mukana aikatauluttamassa, suunnittelemassa ja toteuttamassa projektia alusta loppuun. Myös projektin katteet jaetaan kumppaneiden kesken.

Allianssimalli sujuvoittaa ja nopeuttaa projektia sekä samalla mahdollistaa innovatiivisten ratkaisujen työstämisen sekä toteuttamisen.

Esimerkkinä uudentyyppisestä ajattelusta on Merimieseläkekassan ja Assemblinin yhteistyönä rakentunut asuinkerrostalokohde Helsingissä, johon asennettiin maalämpö. Tämä taas mahdollisti kerrostalohuoneistojen lämmityksen lisäksi myös jäähdytyksen.

Ari Oksanen
Aluejohtaja
ari.oksanen@assemblin.fi

Harppuunakortteli aukionäkymä