Harry Potter 20 vuotta Suomessa

Ensimmäisen Harry Potter -kirjan julkaisemisesta Suomessa tulee kuluneeksi 20 vuotta perjantaina 28.9.2018. Juhlapäivänä Potter-suomentaja Jaana Kapari-Jatta esiintyy Facebook-live-tapahtumassa, missä hän vastaa fanien kysymyksiin Harry Potter -kirjoista ja kertoo tarinoita kirjojen suomentamisesta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi on julkaissut alkuperäisen romaanisarjan uusilla kansilla.

Brittiläisen kirjailijan J.K. Rowlingin seitsemänosaisena kirjasarjana alun perin julkaistu Harry Potter täyttää Suomessa 20 vuotta perjantaina 28.9.2018. Harry Potterista on muodostunut huima menestystarina ympäri maailman. Suomessa J.K. Rowlingin Potter-kirjoja on myyty kahdenkymmen vuoden aikana 1,6 miljoonaa kappaletta.

Juhlapäivänä klo 15 Potter-suomentaja Jaana Kapari-Jatta vastaa Tammen Facebook-sivujen live-tapahtumassa fanien kysymyksiin Harry Potter -kirjoista ja kirjojen suomentamisesta.

Vuosina 1998–2008 suomeksi ilmestyneen Harry Potter -sarjan päättymisen jälkeen J.K. Rowling on kirjoittanut muita Potter-maailmaan sijoittuvia teoksia. Vuonna 2016 julkaistu kahdeksas virallinen Potter-tarina, Harry Potter ja kirottu lapsi, myi Pohjoismaista parhaiten Suomessa. Kirjasta otettiin 100 000 kappaleen ensipainos, joka myytiin loppuun muutamassa kuukaudessa.

Harry Potterin kaksikymmentävuotisjuhlan kunniaksi Tammi on julkaissut alkuperäisen romaanisarjan brittiläisen kuvittajan Jonny Duddlen uusilla kansilla. Lisäksi keväällä ilmestyi Jim Kayn kuvittama Harry Potter – Taikuuden historia, joka liittyy British Libraryn samannimiseen suureen juhlanäyttelyyn. Jim Kayn kuvittamassa Potter-romaanisarjassa on tähän mennessä ilmestynyt Suomessa kolme osaa. Sarja saa jatkoa vuonna 2019.

Juhlavuoden lopulla Tammi järjestää Harry Potter -fanitapahtuman, jossa kuvataan J.K. Rowlingille lähetettävä video hänen Suomeen kutsumiseksi.

Lisätiedot:
Ari Elo | tiedottaja | Kustannusosakeyhtiö Tammi
ari.elo@tammi.fi

Tammi julkaisee teini-ikäisen ilmastoaktivisti Greta Thunbergin tarinan12.2.2019 08:00:00Tiedote

Syksyllä 2019 ilmestyy Tammen julkaisemana ruotsalaisen Greta Thunbergin ja hänen perheensä uskomaton tarina Sydämen asioita – perhe ja planeetta kriisissä. Kirja kertoo tositarinan perheestä, joka käsittelee henkilökohtaista kriisiään ryhtymällä taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. 16-vuotias Greta tunnetaan ympäri maailman koululakostaan ja inspiroivista esiintymisistään, joilla hän yrittää saada päättäjät ryhtymään toimiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kirja kertoo koskettavasti Gretan perheen poikkeuksellisesta taustasta.

Timo Parvelan kirjasarjat valloittavat Kiinan – myös Maukka ja Väykkä loikkaavat maan kirjamarkkinoille23.1.2019 08:00:00Tiedote

Suomen suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Timo Parvelan kirjat valloittavat Kiinan kirjamarkkinoita. Ylen joulukalenteristakin tutut Maukka ja Väykkä tulevat tutuiksi myös kiinalaislapsille vuoden kuluttua, kun maassa julkaistaan kirjasarjan kuusi ensimmäistä osaa. Jo tänä vuonna Kiinassa julkaistaan kymmenen Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjaa sekä Parvelan yhdessä norjalaisen Bjorn Sortlandin kanssa kirjoittama ja Pasi Pitkäsen kuvittama Kepler 62 -sarjan ensimmäinen tuotantokausi. Kaikkiaan Timo Parvelan kirjoja on nyt myyty eri puolilla maailmaa jo yli kaksi miljoonaa kappaletta.

Pelimaailman todellisuus houkuttelee lapsia lukemaan10.1.2019 09:57:10Tiedote

Tammi ja kolme suomalaista peliyhtiötä lahjoittavat koululaisille 900 tietokirjailija Elina Lappalaisen pelimaailmaan sukeltavaa Nyt pelittää! – Miten pelejä tehdään? -lastentietokirjaa Oulussa, Kotkassa ja Tampereella. Lisäksi Elina Lappalainen ja pelifirmojen edustajat vierailevat kouluissa kertomassa pelien tekemisestä, pelituotannon taustoista ja pelien tekemisestä mahdollisena tulevaisuuden ammattina.