Hartela aloittaa TOASin Hippos-hankkeen rakentamisen kesäkuussa – opiskelijakortteli rakennetaan allianssimallilla

Hartela aloittaa TOASin Hippos-hankkeen rakentamisen kesäkuussa Tampereen Kalevassa. Tavoitteena on, että opiskelijakortteli saa ensimmäiset asukkaansa parin vuoden kuluttua.

Hippos-korttelin rakentaminen etenee vaiheittain. Tavoitteena on, että TOAS Hippoksen korttelin rakennustyöt ovat valmiita syksyllä 2025.  Entisen virastotalon tontilla maarakennustyöt alkavat kesäkuussa. Nyt rakennettavissa kahdessa talossa on yhteensä lähes 8 000 bruttoneliötä, joista opiskelija-asumiselle osoitetaan 4 600 kerrosneliömetriä. Ensimmäinen rakennusvaihe kattaa 129 opiskelija-asuntoa, yhteistiloja asukkaille sekä toimisto-, työ- ja liiketiloja.

Allianssimallilla toteutettavan TOAS Hippoksen kehitysvaihe kesti reilut kaksi vuotta. Suunnitteluvaiheessa kohteen rakentamisen ja käytön aikainen hiilijalanjälki tutkittiin tarkkaan. Asuinkerrokset toteutetaan puutilaelementteinä. Kellari, ensimmäinen ja toinen kerros toteutetaan betonirakenteisina. Rakennukset toteutetaan A-energialuokkaan.

”Hippos-hankkeen käynnistyminen tuntuu upealta. Epävarmasta maailmantilanteesta huolimatta päätimme allianssikumppaneidemme kanssa käynnistää hankkeen. Allianssikumppaneiden kanssa on hyvä lähteä kohti konkreettista toteutusta”, kertoo TOASin toimitusjohtaja Kirsi Koski

”On hienoa päästä viemään kehitysvaiheen suunnitelmia käytäntöön, ja luoda uudenaikaista kestävän kehityksen mukaista opiskelijakorttelia yhdessä TOASin ja kumppaneidemme kanssa. Strategiassamme korostamme kumppanuushankkeita ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. TOAS Hippos todentaa strategiaamme”, kertoo Hartela Pirkanmaan toimitusjohtaja Hanna Marttila.

Hippos-allianssissa ovat mukana TOAS, Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Granlund Tampere Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja Hartela Pirkanmaa Oy.

Kuva: TOAS Hippos – Arkkitehtitoimisto Helamaa&Heiskanen Oy / Hippos-allianssi

Lisätiedot

Toimitusjohtaja Hanna Marttila, Hartela Pirkanmaa Oy, hanna.marttila@hartela.fi,

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää yli 500 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin, ja meillä on Avainlippu-tunnus.

Hartelan kehittämä toimistotalo rakennetaan monipaikkaisen työn tarpeisiin vetovoimaiseen Ilmalaan16.3.2022 09:00:02 EET | Tiedote

Hartela aloittaa uuden ajan toimitilakiinteistön rakentamisen Helsingin Ilmalaan tulevana kesänä. Kiinteistön muuntojoustavuus ja monipuoliset palvelut yhteiskäyttötiloineen ovat omiaan vastaamaan tulevaisuuden työn ja tekijöiden tarpeisiin. Vuonna 2024 valmistuvan toimistotalon 17300 bruttoneliömetristä vuokrattuna on jo 70 prosenttia. Ilmalan Auraksi nimetty toimitilarakennus tarjoaa mahdollisuuden myös rentoutumiseen ja tuo työn tekemiseen sopivia hengähdyshetkiä.

Hartela kestävästi kohti 80-v juhlavuotta16.2.2022 10:58:23 EET | Tiedote

Hartelalle vuosi 2021 oli taloudellisesti onnistunut kaikilla rintamilla; kaikki tytäryhtiöt tekivät vähintään hyvän tuloksen ja samalla onnistuttiin kasvattamaan tonttivarantoa tulevaisuuden projekteja varten. Hartelan tuloksesta kerrotaan tarkemmin tuoreessa vuosikertomuksessa, jossa avataan myös yrityksen vastuullisuuspolitiikkaa. Jatkossa vastuullisuus saa entistä suuremman näkyvyyden Hartelan toiminnassa, kun ympäristövastuuta sekä sosiaalista ja taloudellista vastuuta käsitellään yhtenä kokonaisuutena. 80-vuotisjuhlavuoteen lähdettäessä kestävä kehitys ilmenee yrityksessä jo nyt monin tavoin.

Hartelalta taloudellisesti vahva vuosi 202127.1.2022 08:59:14 EET | Tiedote

Vuosi 2021 oli Hartelalle hyvä huolimatta korona-pandemian aiheuttamista vaikeuksista. Koronan vaikutukset taloudelliseen tulokseen jäivät kuitenkin hyvin maltillisiksi, koska asuntojen kysyntä säilyi hyvänä sekä kuluttajien että sijoittajien osalta ja julkisten hankintojen volyymitaso pysyi korkeana. Rakennuskustannusten huomattava nousu ei ehtinyt vaikuttaa merkittävästi vuoden 2021 tulokseen, vaikka se asettikin paineita uusien käynnistyvien hankkeiden katetasoihin ja aikatauluihin.