Harvat suomalaiset elintarvikeyritykset ovat valmistautuneet mainekriiseihin
Joka kolmannen elintarvikeyrityksen maine on ollut uhattuna viimeisen kolmen vuoden aikana. Yleisimpiä syitä olivat olleet huono asiakaskokemus, negatiivinen julkisuus erityisesti somessa sekä kielteiset jutut perinteisessä mediassa. Tästä huolimatta vain harva on valmistautunut kriisin varalta.
Harva yritys pelkää silti maineensa puolesta: Yli puolet (63%) vastanneista ei pitänyt lainkaan tai kovin todennäköisenä, että hänen yrityksensä kohtaisi maineriskin. Avainhenkilöiden valmiudet kriisitilanteiden varalle nähdään hyvinä – tätä mieltä oli yli puolet (62%) vastaajista.
Kaikista vastaajista 60% sanoi, ettei yritys ollut varautunut kirjallisella kriisiviestintäsuunnitelmalla, silti runsas kolmannes (36 %) oli kuitenkin harjoitellut kriisin varalle. Todennäköisimpiä pelkoja tulevien kriisien syiksi olivat negatiivinen julkisuus sosiaalisessa mediassa, inhimillinen virhe ja asiakkaan huono kokemus.
Lähes kaikki (90%) kriisiviestintäsuunnitelman laatineet yritykset olivat päivittäneet ne viimeisen kahden vuoden aikana.
Mainetta pidetään tärkeänä, mutta sitä ei varjella
“On huolestuttavaa, että vaikka selvityksen otos ei ole kovin suuri, se kertoo, ettei yrityksissä oteta tosissaan maineen merkitystä. Varsinkin elintarviketeollisuudessa tuotteen ja yrityksen brändi ovat tärkeimpiä voimavaroja”, sanoo Zeeland Familyn vanhempi neuvonantaja Petteri Väänänen.
“Kriisi voi nousta pienestäkin asiasta, jos se saa tuulta siipiensä alle sosiaalisessa mediassa. Jokaisen yrityksen on otettava vakavasti kriisin mahdollisuus ja tehdä toimivat suunnitelmat niistä selviämiseen”, Väänänen jatkaa.
Kyselyyn osallistui yhteensä 30 vastaajaa pienissä ja keskisuurissa elintarvikealan yrityksistä. Kaikki kyselyyn vastanneet toimivat tehtävässä, johon kuuluu yrityksen maineesta vastaaminen. Vastaukset kerättiin sähköpostitse ajalla 6.–27.3.2017.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaakko Hänninen, viestintäkonsultti, jaakko.hanninen@zeelandfamily.fi, puh. 050 378 3312
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Zeeland Family (Nasdaq First North: ZEE1V) on Suomen monipuolisin markkinoinnin palvelutoimisto. Tuomme suomalaisten yritysten kanssa intohimoa, rohkeutta, sisua ja uteliaisuutta markkinointiin. Yhdessä teemme tarinoita, jotka ovat totta. Liikevaihtomme on 14 miljoonaa euroa. www.zeelandfamily.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Zeeland Family Oyj
Zeeland Family laajenee Lahteen20.9.2018 09:01:58 EEST | Tiedote
Suomen monipuolisin markkinointiviestinnän toimisto Zeeland Family avaa toimipisteen Lahteen. Lahti on yhtiön kymmenes toimipiste Suomessa.
Zeeland Family kasvaa yritysostoin vahvaksi toimijaksi maakunnissa1.6.2018 12:45:11 EEST | Tiedote
Suomen suurin luova markkinoinnin ja viestinnän palvelutoimisto Zeeland Family jatkaa kasvuaan sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Risto Etelämäki Zeeland Familyn luovaksi johtajaksi – kolmatta luovaa johtajaa haetaan9.5.2018 08:48:30 EEST | Tiedote
Zeeland Family on nimittänyt Risto Etelämäen luovaksi johtajaksi 4.5.2018 alkaen. Etelämäen rooli luovana johtajana on rakentaa Zeeland Familyn luovaa kulttuuria sekä johtaa yhtiön luovaa prosessia.
Vuosikertomus puolessatoista minuutissa: Zeeland Family teki vuodestaan huumorivideon12.4.2018 12:26:42 EEST | Tiedote
Zeeland Familylle 2017 oli huippuvuosi. Arjessa toimintamme ei ole leikkiä mutta joskus on hyvä ottaa vähän rennommin. Halusimme näyttää, ettei pörssiyhtiön vuosikertomuksen tarvitse olla jäykkä ja tylsä.
KUTSU: Pelican Viikki avaa koko perheen kevätriehalla 7.4. - mukana aidot Muumit!5.4.2018 10:06:08 EEST | Kutsu
Tule hakemaan inspiraatiota tilavampaan asumiseen koko perheen iloiseen kevätriehaan Pelican Viikin uudelle toimipisteelle lauantaina 7. huhtikuuta. Mukana aidot Muumimaailman Muumit!