Hätä näkyy suomalaisten ruoka-avun tarpeessa – yritykset ottavat kantaa jakamalla 1000 kassia ruokaa Helsingissä

Kymmenet yritykset ja paikallisyhdistykset järjestävät Suomen suurimman hyvän mielen tapahtuman, jossa syödään yhdessä hävikkiruokaa ja jaetaan 1000 kassillista ruokaa ja hyödykkeitä lauantaina 26.11. Helsingin Kaapelitehtaalla.
Commu App yhteistyökumppaneineen jakaa 1000 ruokakassia Helsingissä. Kuvasta vasemmalla Eetu Topo, Ronnie Nygren, Mari Nilivaara ja Karoliina Pekkala.

Auttamisen sovellus Commu on tapahtuman vetovastuussa ja syy on selvä; tarve nousi sovelluksen 20,000 rekisteröityneen käyttäjän riveistä. Sähkön, ruoan ja hyödykkeiden hintojen nousu näkyy ruoka -avun tarpeen kasvussa. Yhä useampi joutuu turvautumaan naapuriapuun.

“Ruoka -avun tarve on moninkertaistunut sovelluksessamme viimeisen kuukauden aikana”, kertoo yksi Commun perustajista, 28-vuotias Karoliina Kauhanen. “Käyttäjämme auttavat upeasti toisiaan, mutta myös meidän on otettava kantaa ennen kuin tilanne muuttuu sietämättömäksi.”

Commu tuottaa tapahtumaa yhdessä kotimaisen juomatalo Kåskan kanssa Kaapelitehtaan Lasipihalla sekä Konttorilla.

“Jatkuva perusasioiden hintojen nousu osuu kaikista kovimmin ihmisiin, joilla on jo ennalta niukkaa. Vaikka hyvinvointiyhteiskunnassa tärkein vastuu onkin valtiolla, yritysten täytyy reagoida auttamaan”, kertoo Kåskan perustaja Eetu Topo.

“Olemme Commun kanssa saaneet mukaan reilusti kumppaneita, ja tavoitteena on herätellä myös muita yrityksiä toimimaan itsenäisesti nyt kun tarve on suuri. Kasseihin mahtuu vielä ruokaa, jos yritykset haluavat tulla tuotelahjoituksilla mukaan.”

1000 ruokakassiin pakataan elintarvikkeita sekä hyödykkeitä, siivoustarvikkeita Sinituotteelta ja ihonhoitotuotteita Lumenelta. Lisäksi huippukokki Ossi Paloneva kokkaa hävikkiruokaa tapahtumavieraille. Tapahtuma on avoin ja maksuton.

“1000 tekoa on myös pientä arjen luksusta. Ossin kokkaama ruoka säväyttää varmasti. Jokainen joka kassin hakee on meillä tärkeänä vieraana, ja teemme kaikkemme jotta tapahtuma olisi alusta loppuun lämmin ja positiivinen kokemus”, Topo kertoo.

Avun pyytämiseen liittyy usein paljon häpeää

Ruoka-avun pyytäminen aiheuttaa monelle häpeää ja esimerkiksi kuntien leipäjonoista tai mahdollisista tuista ei tiedetä. Yhteistyötahot järjestävät tapahtumapaikalla palveluohjausta sekä huolinurkan, johon voi tulla keskustelemaan mielenterveysalan ammattilaisten kanssa matalalla kynnyksellä.

Kauhanen uskoo, että “kyllä joku hoitaa” -ajatteluun ei ole enää varaa, vaan jokaisen on mietittävä, mikä olisi oma tapa auttaa.

“Meidän on pakko auttaa toisiamme”, Kauhanen sanoo.

“Vain välittämällä ja toimimalla yhdessä selviämme vaikeista ajoista. Kun esimerkiksi ostat naapurin perheelle kassillisen ruokaa, teet suuren yhteiskunnallisen teon. Perheen ei välttämättä tarvitse hakeutua leipäjonoon tai sosiaalitoimistolle. Samalla näkee heti oman teon vaikutuksen ja tulee hyvä mieli, eli kaikki voittavat. ”

700 ruokakassia voi varata ennakkoon verkkosivuilla commuapp.fi. Ennakkovarauksella voi ilmoittaa allergioista sekä esimerkiksi onko perheessä lapsia. Kassi varataan nimellä ja sen voi noutaa lauantaina 26.11. klo 11–17 välillä Helsingin Kaapelitehtaan pääsisäänkäynniltä Lasipihalta ja tapahtuma järjestetään Kaapelitehtaan Konttori -tapahtumatilassa. Paikalle varataan myös 300 ilman varausta jaettavaa kassia.

#1000tekoa -tapahtuman mahdollistavat Commu, Kåska, Kaapelitehdas, Sinituote, Fiksuruoka, ResQ Club, Jalotofu, Kaffa Roastery, Lejos Oy, Lumene, Otava, VaLa ry, Beanit/Härkis, Danone, Urtekram, Dojo Helsinki sekä monet muut paikalliset ja valtakunnalliset yritykset ja yhdistykset.

Yritys, kassit kaipaavat vielä täytettä, ole yhteydessä!

Auttamisen tori Commu App

Eetu Topo
co-founder
Kåska Oy
Eetu@kaskadrinks.com

Mari Nilivaara
Palvelupäällikkö
mari.nilivaara@kaapelitehdas.fi

Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa voit pyytää ja antaa apua lähialueellasi. Nuorten yrittäjien rakentamaan sovellukseen on rekisteröitynyt jo yli 20,000 käyttäjää ympäri Suomen. Suosituimpia auttamisen tapoja on keskusteluapu ja vertaistuki, ruoka-apu, talkoilu ja lemmikkien hoito.

Kåska Oy on Helsingissä perustettu juoma-alan yritys, jonka missiona on luoda kohtaamisia ihmisten välille ja muuttaa alkoholikulttuuria kohti parempaa – vähemmän alkoholia, enemmän elämyksiä. Tuotteiden myyntikatteista ohjataan kunkin tuotteen alkoholiprosenttien verran järjestöjen tukemiseen, jotka tekevät työtä yksinäisyyden ja sosiaalisen eristyneisyyden vähentämiseksi.

Konttori on Kaapelitehtaan sydän ja olohuone. Se on luotu kaikille Kaapelitehtaan kävijöille ja vuokralaisille tarjoamaan viihtyisän levähdyspaikan ja inspiroimaan kulttuurin pariin. Kaapelitehtaan Konttori on avoin ja turvallinen tila kaikille