Suomen Palopäällystöliitto ry

Hätävilkkujen käyttäminen myös liikkuvassa ajoneuvossa on pian sallittua – parhaassa tapauksessa uudistus lisää tieliikennepelastamisen turvallisuutta

Jaa

Kesäkuun alussa voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä hätävilkkuja saa tietyin ehdoin käyttää myös liikkeellä olevassa ajoneuvossa. Hätävilkkuja koskeva lakimuutos on ollut pitkä prosessi, jonka käynnistymiseen Suomen Palopäällystöliitto on vaikuttanut.

Uusi hätävilkkukäytäntö voi parantaa tieliikennepelastamisen turvallisuutta. Kuva: Ossi Pietiläinen
Uusi hätävilkkukäytäntö voi parantaa tieliikennepelastamisen turvallisuutta. Kuva: Ossi Pietiläinen

Mikä nyt lukee laissa, oli joskus Palopäällystöliiton Pelastustoiminta-jaoston jäsenen toive ja tavoite: olisi hyvä, jos Suomessakin otettaisiin käyttöön toimintamalli, jossa muita tielläliikkujia voisi varoittaa hätävilkuin myös liikkeellä ollessa. Käytännön ajateltiin palvelevan tieliikennepelastamisen turvallisuuden edistämistä, joten ehdotukseen tartuttiin liiton toimesta. Lopulta muutos saatiin aikaiseksi, ja 1.6. voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä hätävilkkuja saa Suomessa tietyissä tapauksissa käyttää myös liikkeellä olevassa ajoneuvossa.

Palopäällystöliiton ydintavoite on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen. Lakimuutoksella voikin odottaa olevan positiivisia vaikutuksia tieliikennepelastamisen turvallisuudelle: välittömästä vaarasta, kuten esimerkiksi onnettomuuspaikan lähestymisen vuoksi äkillisesti hidastuvasta liikenteestä, voi jatkossa varoittaa muita tienkäyttäjiä hätävilkuin. Tieto lähestyvästä onnettomuuspaikasta tavoittanee tulevaisuudessa suomalaiset tielläliikkujat nykyistä aikaisemmin, sillä tähän saakka Suomen teillä kanssaliikkujia on informoitu lähinnä jarruvaloin.

Hätävilkkujen käyttö liikkuvassa ajoneuvossa on Suomessa ollut kiellettyä ennen tulevaa lakimuutosta, vaikka monessa muussa Euroopan maassa äkillisestä vaaratilanteesta on voinut välittää muille tiedon hätävilkuin jo vuosia; kesäkuun alkuun saakka voimassa olevan lainsäädännön mukaan hätävilkkuja voi käyttää vain pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa, jos se on onnettomuuden, vian tai muun pakottavan syyn vuoksi jouduttu pysäyttämään paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.

 

 Lisätietoa:

Tomi Timonen, koulutusjohtaja, Suomen Palopäällystöliitto: tomi.timonen@sppl.fi, p. 044 733 4112

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Uusi hätävilkkukäytäntö voi parantaa tieliikennepelastamisen turvallisuutta. Kuva: Ossi Pietiläinen
Uusi hätävilkkukäytäntö voi parantaa tieliikennepelastamisen turvallisuutta. Kuva: Ossi Pietiläinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Suomen Palopäällystöliitto ry
Suomen Palopäällystöliitto ry
Iso Roobertinkatu 7 A 5
00120 Helsinki

0440 345 112http://www.sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto tarjoaa vahvaa pelastus- ja turvallisuusalan osaamista. 2 000 asiantuntijajäsenen voimin liitto saa keskusteluun monipuolista osaamista valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Liitto auttaa löytämään asiantuntijoita ja apua alaa koskeviin kysymyksiin. 

Suomen Palopäällystöliitto on vuonna 1932 perustettu aatteellinen yhdistys, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja osaamisen kehittäminen. Liitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Palopäällystöliitto ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme