HauCon: IQlick nopeuttaa parvekerakentamisen aikatauluja

HauCon tuo Suomen nopeasti kasvavaan parvekerakentamiseen IQlick-ripustusjärjestelmän, jolla parvekkeiden ripustaminen on mahdollista ilman työnaikaista tuentaa. Se nopeuttaa aikatauluja ja säästää kustannuksia sekä uudis- että saneerauskohteissa.
Schöckin ratkaisuja Lontoon Riverwalkilla

HauCon tunnetaan muiden muassa rakentamisen innovaatioita jo yli 50 vuotta tuottaneen saksalaisen Schöckin yhteistyökumppanina. Uudella Schöckin IQlick-järjestelmällä on rakentajille monia etuja. Se mahdollistaa useimpien parvekemallien asentamisen jälkikäteen ilman työnaikaista tuentaa ja tuo selvää resurssien säästöä.

1970- ja 80-lukujen kerrostaloyhtiöihin on tulossa lähivuosina mittava määrä parvekeremontteja. Myös erilaisiin asuinkäyttöön saneerattaviin kiinteistöihin lisätään entistä useammin huoneistokohtaiset parvekkeet. HauCon Finlandin toimitusjohtaja Björn Lindgren tuntee rakentajien haasteet.

- Ahtailla tonteilla tai liikenteellisesti haastavissa paikoissa pullonkaulana ovat usein parvekeasennusten tuennan rakentaminen ja purkaminen. Uuden järjestelmän avulla työmaan logistiikka helpottuu ja nopeutuu. Kun tuentakalusto jää pois, tulee aika- ja kustannussäästöä, Lindgren toteaa.

- IQlickin avulla yksittäisen parvekkeen asennus kestää yleensä vain noin 15 minuuttia. Huomioitava ominaisuus on myös, että parveke voidaan kuormittaa täysin jo heti asennuksen jälkeen, hän lisää.

Parvekkeet ovat tärkeä osa suomalaista kerrostaloasumista. Etenkin kuluneena poikkeusvuonna, jolloin kotona on vietetty entistä enemmän aikaa, on niiden merkitys korostunut. Parvekkeista sisustetaan viherhuoneita ja parvekkeille on siirretty myös kuntoiluharrastuksia. HauCon Finland odottaa taloyhtiöiden parvekeurakoiden lisääntyvän lähivuosina selvästi.

Björn Lindgren, toimitusjohtaja, HauCon Finland Oy, +358 50 552 1455, bjorn.lindgren@haucon.fi

Lennart Söderström, Schöck tuoteryhmä, liiketoimintayksikön vastaava, HauCon Finland Oy, +358 207 430 894, lennart.soderstrom@haucon.fi

HauCon lyhyesti

Vuonna 1988 perustettu HauCon-ryhmä on yksi Pohjoismaiden johtavista betonirakentamisen erikoistuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajista rakennusteollisuudelle ja elementtitehtaille. Itsenäiset ja paikallisesti omistetut yksiköt toimivat Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Yhteensä henkilöstöä on noin 80 ja liikevaihto n. 80 miljoonaa euroa. Suomen yhtiö on toiminut vuodesta 2012 alkaen. www.haucon.fi