HOK-Elanto

Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus koululaisille -   HOK-Elanto mukana tukemassa ruokakasvatusta 

Jaa
Hävikki-battlessa koulujen kotitalousryhmien oppilaat valmistavat muun muassa kauppojen hävikistä kahden ruokalajin aterioita ja osallistuvat halutessaan Instagram-kuvakisaan. Oppilaat perehtyvät samalla ruokahävikkitietouteen ja keskustelevat siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona. Haaste oettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.

Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus, joka rohkaisee oppilaita hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja käyttämään mielikuvitusta ruoan kanssa. HOK-Elanto haluaa kannustaa nuoria kestävän elämäntavan rakentamiseen sekä tunnistamaan vielä syömäkelpoiset elintarvikkeet ja ehkäisemään näin myös kotitalouksien ruokahävikkiä. Teemme vastaavaa yhteistyötä myös alueemme parinkymmenen nuorisotalon kanssa, eli nutakeittiöt voivat hakea yhteistyömyymälästään hävikkiin menossa olevia tuotteita, joista nuoret kokkaavat yhdessä, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki kertoo. 

Hävikki-battle on käynnissä 13.9.–30.9. Instagramiin tunnisteella #hävikkibattle2021 lähetetyt kuvat joko yksittäisestä annoksesta tai koko ateriasta, ovat mukana kisassa. 
 
HOK-Elanto vähentää ruokahävikkiä lukuisin eri tavoin. Tietojärjestelmillä ennustetaan menekkiä, hoidetaan tilauksia ja omavalvontaa sekä kerätään asiakkaiden tuotetoiveita. Erilaiset alennuskäytännöt ja S-marketien kahden euron Hävikistä hyvikkiä -hedelmä- ja leipälaatikot ovat osoittautuneet asiakkaiden suosimiksi. Nutakeittiöiden lisäksi noin 80 ruoka-apujärjestöä saa HOK-Elannolta lahjoituksia. S-market Sokos Helsingin ruokahävikkiä hyödynnetään marketin yläkerrassa sijaitsevan Happy Farmer –ravintolan keittiössä. Kasviksia ja leipää hyödynnetään muun muassa uusien elintarvikkeiden raaka-aineena yhteistyössä CiiYou:n kanssa, jonka jalostamia tuotteita hyödyntävät niin kaupat kuin ravintolatkin.  
Loppuosa hävikistä ohjataan bioetanolin ja sen sivutuotteena syntyvän eläinten rehun, biokaasun ja kompostimullan valmistukseen. 
 


Yhteyshenkilöt

vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki, p. 010 76 60651 

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HOK-Elanto
HOK-Elanto
Tripla Workery West Firdonkatu 2 T 111
00520 Helsinki

010 76 600http://www.hok-elanto.fi

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye