Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus koululaisille -   HOK-Elanto mukana tukemassa ruokakasvatusta

Hävikki-battlessa koulujen kotitalousryhmien oppilaat valmistavat muun muassa kauppojen hävikistä kahden ruokalajin aterioita ja osallistuvat halutessaan Instagram-kuvakisaan. Oppilaat perehtyvät samalla ruokahävikkitietouteen ja keskustelevat siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona. Haaste oettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.

Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus, joka rohkaisee oppilaita hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja käyttämään mielikuvitusta ruoan kanssa. HOK-Elanto haluaa kannustaa nuoria kestävän elämäntavan rakentamiseen sekä tunnistamaan vielä syömäkelpoiset elintarvikkeet ja ehkäisemään näin myös kotitalouksien ruokahävikkiä. Teemme vastaavaa yhteistyötä myös alueemme parinkymmenen nuorisotalon kanssa, eli nutakeittiöt voivat hakea yhteistyömyymälästään hävikkiin menossa olevia tuotteita, joista nuoret kokkaavat yhdessä, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki kertoo.

Hävikki-battle on käynnissä 13.9.–30.9. Instagramiin tunnisteella #hävikkibattle2021 lähetetyt kuvat joko yksittäisestä annoksesta tai koko ateriasta, ovat mukana kisassa.

HOK-Elanto vähentää ruokahävikkiä lukuisin eri tavoin. Tietojärjestelmillä ennustetaan menekkiä, hoidetaan tilauksia ja omavalvontaa sekä kerätään asiakkaiden tuotetoiveita. Erilaiset alennuskäytännöt ja S-marketien kahden euron Hävikistä hyvikkiä -hedelmä- ja leipälaatikot ovat osoittautuneet asiakkaiden suosimiksi. Nutakeittiöiden lisäksi noin 80 ruoka-apujärjestöä saa HOK-Elannolta lahjoituksia. S-market Sokos Helsingin ruokahävikkiä hyödynnetään marketin yläkerrassa sijaitsevan Happy Farmer –ravintolan keittiössä. Kasviksia ja leipää hyödynnetään muun muassa uusien elintarvikkeiden raaka-aineena yhteistyössä CiiYou:n kanssa, jonka jalostamia tuotteita hyödyntävät niin kaupat kuin ravintolatkin.
Loppuosa hävikistä ohjataan bioetanolin ja sen sivutuotteena syntyvän eläinten rehun, biokaasun ja kompostimullan valmistukseen.

vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki, p. 010 76 60651

Maailman suurin etäTET marraskuussa - HOK-Elanto vahvasti esillä kaupan alan päivässä15.9.2021 11:03:12 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon. Mukana ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.