Hävikki laski, päästöt pienentyivät, energiatehokkuus parani – nämä ilmiöt leimasivat vuotta 2020

Koronavuonna kotimaisen ruoan merkitys kasvoi, hävikki laski ja energiankulutuksessa otettiin merkittäviä askelia kohti hiilinegatiivista S-ryhmää, summaa tuore S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus. Poikkeusvuosi oli monin tavoin haasteellinen, mutta siihen mahtui myös paljon hyvää toiminnan kehittämisen ja vastuullisuuden saralla. Muun muassa nämä kuusi ilmiötä leimaavat viime vuotta:

Kuva: Petteri Löppönen

1. Ruokahävikki laski seitsemän prosenttia

S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Hävikinpudotus johtui osin koronavuoden kasvaneesta kysynnästä ja erityisesti tuoretuotteiden kiertonopeuden kasvamisesta sekä oman toiminnan ja tuotteiden ennustepohjaisen täydentämisen kehittämisestä. S-ryhmän marketkaupan myyntiin suhteutettu ruokahävikki Suomessa oli 1,4 prosenttia vuonna 2020. Se on laskenut 21 prosenttia vuodesta 2014. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.

2. Lähes 80 nollapäästöistä kiinteistöä

S-ryhmässä edetään vauhdilla kohti kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Viime vuonna jo 79 S-ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Tärkeitä askeleita kohti päästöttömyyttä ovat energiatehokkuuden parantaminen, kylmälaitosten uusiminen hiilidioksidilaitoksiksi sekä kylmälaitteista syntyvän ylijäämälämmön talteenotto ja hyödyntäminen kiinteistön lämmittämisessä.

Vuonna 2020 S-ryhmän oman toiminnan päästöt vähenivät kokonaisuudessaan 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Muutosta selittää sekä koronan vaikutus hotelli- ja ravintolatoimialaan että monet toimenpiteet energiatehokkuuden parantamiseksi. Kulunut vuosi oli myös investointien vuosi. Lähes 300 S-marketin uudistus oli jättiurakka, jossa panostettiin palveluiden kehittämisen ohella merkittävästi energiatehokkuuteen.

3. Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja

Taloudellisesti haastavana vuonna jatkettiin investointeja myös aurinkosähköön. S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. Vuoden 2020 lopussa lähes sadan toimipaikan katolla oli yhteensä yli 70 000 aurinkopaneelia. Vuoden 2021 lopussa aurinkopaneelien määrä tulee olemaan jo noin 100 000. Näissä kohteissa tuotettua sähköä voidaan käyttää S-ryhmän omissa toimipaikoissa. S-ryhmässä kaikelle käytetylle sähkölle on hankittu uusiutuvan sähkön alkuperätakuut ja kaikki käytetty sähkö oli päästötöntä.

4. Työtyytyväisyys ennätyslukemissa, lomautuksilta säästyttiin

Koronavuodesta huolimatta S-ryhmän henkilöstön työtyytyväisyys nousi ennätyslukemiin. Tulos kertoo kaupan ja palvelualojen työn arvostuksen kasvusta, onnistuneista sopeutustoimista sekä henkilökunnan yhteishengestä ympäri Suomen. Osuuskaupat työllistivät tuhansia lomautusuhan alla olevia ravintoloiden, hotellien, erikoiskaupan ja liikennemyymälöiden työntekijöitä paikkaamaan kasvanutta työvoiman tarvetta marketkaupassa ja verkkokaupassa.

5. Päivittäistavarahuolto kesti koronatestin, kotimaisuuden merkitys kasvoi

Koronapandemia myllersi ruoka-alaa, kun kysyntä siirtyi kertaheitolla koulu- ja työpaikkaruokaloista sekä ravintoloista ruokakauppoihin. Ruokahuoltoa varmistettiin esimerkiksi kysytyimpien tuotteiden varastomäärien kasvattamisella, myymälöiden aukioloaikojen ja verkkokaupan palveluiden laajentamisella, työvuorosuunnittelulla sekä hyvällä yhteistyöllä elintarviketeollisuuden toimijoiden kanssa.

Epävarmuus havahdutti monet ymmärtämään kotimaisen ruoan merkityksen. Keväällä kotimaisten elintarvikkeiden, esimerkiksi kotimaisen lihan, hedelmien ja vihannesten myynti nousi edellisvuodesta ja jäi myös kesän ja syksyn yli entistäkin korkeammalle tasolle.

6. Hankintaketjuissa haasteita, auditointiaste korkea poikkeusvuodesta huolimatta

Pandemia ja sen myötä asetetut rajoitukset vaikuttivat suuresti kysyntään ja tuotteiden saatavuuteen. Kysynnän muutosten vuoksi tilauksia jouduttiin erityisesti käyttötavarakaupassa sopeuttamaan tulevia tilausennusteita tarkentamalla tai siirtämällä tilauksia myöhemmäksi. S-ryhmässä on linjattu, että tehtyjä tilauksia ei peruuteta, jos tuotantolaitos on ehtinyt hankkia jo materiaalit oma merkki -tuotteita tai ryhmän maahantuomia tuotteita varten. Osa tavarantoimittajista joutui perumaan toimituksia tuottajamaiden koronarajoitusten vaikutuksesta.

Auditointien toteuttaminen vaikeutui erityisesti kevään 2020 aikana, kun ulkopuolisten pääsyä tehtaille ja liikkumista tehtaiden alueilla on monin paikoin rajoitettu. Auditointiaste oli silti korkea (97 %) koko vuoden osalta. Auditointeja toteutetaan jo lähes normaaliin tapaan, mutta alueelliset erot ovat yhä jatkuneet suurina.

S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsauksen 2020 sekä SOK-yhtymän tilinpäätöksen löydät S-ryhmä.fi:stä: https://s-ryhma.fi/talous-ja-hallinto/raportit

Osuuskunnan kokous päättää tilinpäätöksen vahvistamisesta huhtikuussa.

Kuva: Petteri Löppönen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.

Mielenterveyssyistä johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat S-ryhmässä laskuaan koronavuonna31.3.2021 08:12:49 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu erinomaisia tuloksia, ja sairauspoissaolojen nousu on saatu katkaistua. Erityisesti mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat viime vuonna edelleen laskuaan. Koronakriisin sävyttämä poikkeusvuosi näkyy kuitenkin lisääntyneenä ahdistuneisuutena.