Heidi Mäkinen voitti hopeaa Nuorten Sommelierien Maailmanmestaruuskilpailuissa

Nuorten sommelierien maailmanmestaruuskisoissa Australian Adelaidessa tehtiin suomalaisittain historiaa, kun Ravintola C:ssä Tampereella työskentelevä Heidi Mäkinen ylsi kovatasoisessa kilpailussa hopeasijalle. Nuorten, alle 30-vuotiaiden sommelierien kilpailun voiton vei Britannian Mathias Camilleri ja kolmanneksi sijoittui Australiaa edustanut Mattia Antonio Cianca.
Heidi Mäkinen

Kahden päivän mittainen kilpailu mittaa kokonaisvaltaista osaamista kuudella eri osa-alueella: teoriakoe, rypäleen tunnistaminen, menusuunnittelu, samppanjan tarjoilu, dekantoiminen sekä alkoholien tunnistaminen. Viinitarjoilun osakokeisiin kuuluu dekantointi, jossa Mäkinen oli selkeästi vahvin. ”Heidin suorituksessa huomioitiin erityisesti hänen varma ja huomioiva otteensa. Tästä suorituksesta häntä kiiteltiin erityisen laajasti” kertoi Echanson Loretta Pietilä, joka on tukenut Mäkistä valmistautumisessa ja oli paikalla myös Australiassa.

”Ilmapiiri kilpailussa oli rennon mukava, kaikki osallistujat olivat kannustavia toisiaan kohtaan luoden näin pohjan hyvälle kisasuoritukselle. Tämä oli hieno kokemus kehittää edelleen omia taitojaan ja tavata muita nuoria ammattilaisia ympäri maailman” Mäkinen hehkutti kisan jälkeen.

Kansainvälinen Le Concours des Jeunes Sommeliers - kilpailu on maailman merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen järjestön La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs´n järjestämä. Sen tavoitteena on rohkaista ja kannustaa nuoria sommelierejä kehittämään ammattitaitoaan ja tarjota kansainvälisiä ulottuvuuksia. Heidi Mäkinen valittiin maailmanmestaruuskisoihin hänen voitettuaan Suomen Nuorten Sommelierien kilpailun tammikuussa.

Mäkisen mukaan teoriaosio oli helpompi kuin kansallisessa kilpailussa. Tastingosio oli vaikea, mutta toisaalta perusteellinen analyysi ratkaisee enemmän kuin oikeaan lopputulokseen päätyminen.

Osaavat nuoret naiset Suomen gastronomian lähettiläinä

Nuori, mutta kokenut Heidi Mäkinen on tuttu näky alan kilpailussa. Tänä vuonna hän on jo voittanut Suomen Sommelierit ry:n järjestämän Vuoden sommelier - kilpailun jonka myötä hän lähtee edustamaan Suomea muihinkin kansainvälisiin kilpailuihin.

27-vuotias Heidi Mäkinen työskentelee Tampereella RavintolaC:ssä, jolle on myönnetty korkeasta laadusta kertova Rôtisseurs kilpi.

Aiemmin syyskuussa 2015 Nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailuissa hopeasijan voitti turkulainen 24-vuotias Laura Virolainen. Nuorten suomalaisnaisten voittokulku alan kilpailuissa on historiallista.

Suomessa La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ry, on Suomen merkittävin gastronominen järjestö.  Järjestön tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, vaalia ja edistää kansallista ruokakulttuuria sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Järjestö järjestää vuosittain kansallisen nuorten sommelierien kilpailun jonka voittaja pääsee edustamaan Suomea kansainvälisiin kilpailuihin. Seuraava Suomen kansallinen kilpailu järjestetään tammikuussa.

Lisätietoja:
Loretta Pietilä
Suomen Paistinkääntäjät Ry
Echanson
p.  040-557 5833

Lisätietoja kilpailuista löytyy myös:

Tiedote: Suomen Laura Virolainen voitti hopeaa nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailussa

Suomen Laura Virolainen voitti hopeaa nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailussa, alla linkki 15.09.2015/09.30 julkaistuun tiedotteeseen:

Heidi Mäkinen