Heikki Salmelan idea vei koululaiset virtuaalimaailmaan

Hesburgerin perustaja Heikki Salmela halusi opettaa bangladeshilaisille koululaisille suomea. Hullulta tuntuneen idean lopputuloksena on mullistava tapa oppia kieliä ja kulttuuria tasavertaisessa ympäristössä.

Turun Pääskyvuoren koulun opettaja Eetu Jokinen asettelee tottunein ottein virtuaalilaseja, kuulokkeita käsissä piettäviä kapuloita oppilaidensa ylle. Joukko innokkaasti viittaavia neljäsluokkalaisia ilmoittaa halustaan päästä seuraavaksi virtuaalimaailmaan tapaamaan bangladeshilaisia ikätovereitaan.

Virtuaaliteknologiaan totuttelu alkaa universaaleilla leikeillä, kuten pallon heittelyllä ja piiloleikillä. Kun tekniikka on oppilaille tuttua, voidaan luoda monipuolisia oppimistilanteita. Lapset kommunikoivat eleiden lisäksi englanniksi. Jo ensimmäinen oppitunti osoittaa, että yhteinen toiminta kirvoittaa myös juttelua.

– Tässä hankkeessa kaikki ovat oppijoita – tutkijat, yritykset, oppilaat ja opettajat. Koulun tehtävänä on koota kaikki yhteen, toteaa Pääskyvuoren koulun rehtori Erkki Rötkönen.

– Syyskuusta alkaen luokat kokoontuvat kerran viikossa yhteiseen virtuaalitilaan. Ainutlaatuista tässä on se, että oppilaat toimivat tasavertaisessa tilassa. Se tekee myös vuoropuhelusta ja oppimisesta tasavertaista.

Yhteinen tutkimusryhmä

Virtuaalitilan toteutuksessa käytetään turkulaisen CRTL Realityn alun perin teollisuuden huoltokoulutustarkoituksiin kehittämää sovellusympäristöä. Hankkeessa on mukana Turun yliopiston tutkijoita, jotka yhdessä oppilaiden ja opettajan kanssa kehittävät ja suunnittelevat sekä teknisiä ratkaisuja että opetuksellisia ja toiminnallisia sisältöjä. Sisällöt ovatkin avainasemassa, jotta virtuaalitodellisuuden käyttö oppimisympäristönä on kiinnostava ja toimiva.

– Uusi opetussuunnitelma edellyttää ilmiöpohjaisia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Tässä oppilaat ratkovat yhdessä ongelmia ja suorittavat tehtäviä samalla kehittäen itse opiskelua ja virtuaalimaailmaa tarpeisiinsa sopivaksi. Yhdessä tutkijoiden ja opettajan kanssa he muodostavat tutkimusryhmän, Rötkönen selittää.

– Kyseessä on hyvin monitahoinen hanke, johon kuuluu sekä opetuksellisia että tutkimuksellisia tavoitteita. Uskon, että tulevaisuudessa tällainen virtuaaliopetus voidaan myös monistaa ja tuotteistaa.

Hullu idea toteutui

Lähetysjärjestö Fida International on Hesburgerin tuella pyörittänyt 400 oppilaan koulua Dhakassa jo lähes vuosikymmenen ajan.

– Tässä on ainutlaatuista se, että oppilaat ovat aidosti mukana tekemässä, suunnittelemassa ja kehittämässä oppimista – eivätkä vain vastaanottamassa ulkopuolelta annettua mallia. Odotamme innolla, mitä tämä kokeilu saa aikaan. Lapsiystävällisen opetuksen kautta olemme jo saavuttaneet Bangladeshissa edistystä, joka näkyy oppilaiden erinomaisina opiskelutuloksina, sanoo Fidan viestintäpäällikkö Kirsi Koski-Kujala.

Hesburger perustaja Heikki Salmela on vieraillut Dhakassa lukuisia kertoja.

– Oma kielitaitoni ei ole kovin hyvä. Siksi kerroin lapsille, että jos he haluavat jutella kanssani, heidän pitää opetella suomea. Joka ikinen heistä ilmaisi heti innokkuutensa. Se jäi muhimaan mieleeni, Salmela kuvailee idean syntyä.

Salmela kertoi ajatuksestaan Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen professori Erkki Sutiselle, joka yhdisti oikeat tahot hankkeen käynnistämiseksi. Hän kiittelee myös Turun kaupungin avointa suhtautumista projektiin.

– Hullusta ideasta tuli tänään totta, Salmela hymyilee.

Viestintäpäällikkö Heini Santos, Hesburger
heini.santos@hesburger.fi
p. 050 310 3054

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo kymmenestä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta, Valko-Venäjältä ja Iranista. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2017 verollinen myynti Suomessa oli 218 miljoonaa euroa ja ulkomailla 86 miljoonaa euroa.

Hesburgerin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmela. Kuvaaja Vesa-Matti Väärä.
Fida International ja Hesburger pyörittävät koulua Dhakassa.
Joy&Hope -koulun oppilaita.
Dhakalaiset ja turkulaiset oppilaat leikkivät yhdessä mm. pallonheittoa ja piilosta.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Hesburgerilla on Suomessa 270 ja ulkomailla 186 ravintolaa. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2017 verollinen myynti Suomessa oli 218 miljoonaa euroa ja ulkomailla 86 miljoonaa euroa.