Heikki W. Virolaisen Ilman Impi on hankittu Ateneumin kokoelmaan

19.6.2017 13:20 | Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneumin taidemuseo on hankkinut kokoelmaansa kevään 2017 aikana kaikkiaan kahdeksan veistosta. Näistä kuvanveistäjä Heikki W. Virolaisen (1936–2004) kolmemetrinen puuveistos Ilman impi (1970) on tästä lähtien pysyvästi esillä Suomen taiteen tarina -näyttelyn Kalevala-salissa. Kokoelmaa merkittävällä tavalla täydentävät Helena Pylkkäsen (s. 1945) ja Marjo Lahtisen (s. 1944) veistokset nähdään puolestaan tulevissa näyttelyissä.

Heikki W. Virolainen: Ilman impi, 1970 (vasemmalla) / Marjatta, 1965 (oikealla). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen.

”Olemme hankkineet näyttävät kokonaisuudet vahvojen veistäjien teoksia. Kuvanveisto on huikea taiteenlaji, joka ansaitsee tuntuvamman paikan kokoelmassamme”, museonjohtaja Susanna Pettersson sanoo.

Nyt hankitut teokset ilmentävät kuvanveiston monipuolisuutta. Heikki W. Virolainen toteutti vuosina 1964–1970 sarjan Kalevala-aiheisia, voimakkailla väreillä maalattuja puuveistoksia, joiden rituaalinomaiset asennot, tyylitelty muotokieli ja kirkkaat värit muistuttavat primitiivistä taidetta. Yksityisessä omistuksessa ollut Ilman impi on yksi tämän kauden tärkeimpiä teoksia.

Helena Pylkkäseltä kokoelmaan on puolestaan hankittu kaksi teosta, Hirvivaara (1980) sekä Maskuliini / Makaava torso (1986–1987). Kivestä veistetty Hirvivaara kuuluu eläinten päitä kuvaavaan sarjaan, johon taiteilija on muotoillut hirven ja hevosen kalloja eri materiaaleista. Pronssinen Maskuliini / Makaava torso on aiheena tuttu jo antiikin taiteesta.

Ihmisvartalon tinkimättömänä pelkistäjänä tunnetulta Marjo Lahtiselta on hankittu viisi teosta: Naisen torso (1982), Miehen torso (1983), Miehen torso (ajoittamaton), Rintakuva (1992) sekä Kädellinen (1996). Lahtinen on hionut ilmaisuaan yli neljän vuosikymmenen ajan.

”Helena Pylkkänen ja Marjo Lahtinen ovat molemmat taiteilijoita, joihin haluamme kiinnittää huomiota. Teosten tekninen virtuositeetti on huomattava. Molemmat taiteilijat ovat käyttäneet teostensa lähtökohtana ihmiskehoa. Lahtisen torsot ovat ikään kuin idea ihmisestä siinä missä Pylkkänen näyttää myös ihmiskehon lihallisuuden”, Pettersson sanoo.

Kansallisgallerian kokoelmaan kuuluu noin 40 000 taideteosta. Ateneumin taidemuseossa on Suomen suurin kokoelma maalauksia ja veistoksia. Ateneumin kokoelmat kattavat aikakauden 1800-luvulta moderniin: mukana on teoksia vielä 1960-luvulla uransa aloittaneilta taiteilijoilta.

Lue lisää: Suomen taiteen tarina -näyttely

Normaali pääsymaksu 15 € | Alennettu pääsymaksu 13 € | Alle 18-vuotiaat maksutta | S-Etukortilla 14 €

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Yhteistyökumppani on Veikkaus.

Twiittejä tulevaisuuteen -tilaisuus Oulussa osana Ateneumin näyttelyä18.8.2017 11:34Tiedote

Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo ja tulevaisuustalo Sitra järjestävät Twiittejä tulevaisuuteen -tilaisuuden Oulussa Tiedekeskus Tietomaassa perjantaina 8. syyskuuta 2017. Oulun tilaisuuden teemana on Taidetta, tunteita, teknologiaa. Iltatilaisuuden keskusteluun osallistuvat muusikko ja kirjailija Kauko Röyhkä, kansanedustaja Hanna Sarkkinen sekä toimitusjohtaja ja tunneluennoitsija Camilla Tuominen. Tilaisuus on osa Oulun taidemuseossa esillä olevan Suomen taiteen tarina – Ateneumin kiertävä kokoelma -näyttelyn ohjelmaa.

A major exhibition of works by the von Wright brothers at the Ateneum in October7.8.2017 10:33Tiedote

From 27 October 2017 to 25 February 2018, the Ateneum Art Museum will host the exhibition The von Wright Brothers. The artist brothers Magnus, Wilhelm and Ferdinand von Wright, who lived during the period of the Grand Duchy of Finland, are known as painters of landscapes, still lifes and nature subjects, and as scientific illustrators. The brothers' works will be accompanied by new art by the photographic artist Sanna Kannisto (born 1974) and the conceptual artist Jussi Heikkilä (born 1952). The exhibition is part of the programme celebrating the centenary of Finland's independence.

Bröderna von Wrights utställning till Ateneum i oktober 7.8.2017 10:32Tiedote

På konstmuseet Ateneum visas 27.10.2017–25.2.2018 utställningen Bröderna von Wright. Konstnärsbröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright levde under Finlands tid som storfurstendöme och de är kända för sina varierande landskap, stilleben, naturmotiv och vetenskapliga illustrationer. Vid sidan av brödernas konstverk presenteras nya verk av fotokonstnär Sanna Kannisto (f. 1974) och konceptkonstnär Jussi Heikkilä (f. 1952). Utställningen ingår i programmet för Finlands självständighets 100-årsjubileum.

Von Wrightin veljesten suurnäyttely Ateneumiin lokakuussa7.8.2017 10:30Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 27.10.2017–25.2.2018 näyttely Veljekset von Wright. Suomen suuriruhtinaskunnan aikana eläneet taiteilijaveljekset Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wright tunnetaan monipuolisina maisemien, asetelmien, luontoaiheiden ja tieteellisten kuvitusten tekijöinä. Veljesten teosten rinnalla esitetään uusia teoksia valokuvataiteilija Sanna Kannistolta (s. 1974) sekä käsitetaiteilija Jussi Heikkilältä (s. 1952). Näyttely on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

The Ateneum acquires Heikki W. Virolainen's Ilman Impi for its collection19.6.2017 13:29Tiedote

The Ateneum Art Museum has acquired eight new sculptures for its collection during spring 2017. Of the works acquired, the sculptor Heikki W. Virolainen's (1936–2004) three-metre wooden sculpture Ilman Impi (Virgin Daughter of the Ether) (1970) will, from now on, be on permanent display as part of the Stories of Finnish Art exhibition in the Kalevala hall. The sculptures by Helena Pylkkänen (born 1945) and Marjo Lahtinen (born 1944), an important addition to the museum's collection, will be on show in future exhibitions.

Heikki W. Virolainens Luftens jungfru till Ateneums samling19.6.2017 13:23Tiedote

Konstmuseet Ateneum har under våren 2017 förvärvat sammanlagt åtta skulpturer. Av dem är bildhuggaren Heikki W. Virolainens (1936–2004) tre meter höga träskulptur Luftens jungfru (1970) permanent utställd i Kalevala-salen i utställningen Historier inom finsk konst. De övriga tillskotten i samlingen är betydande skulpturer av Helena Pylkkänen (f. 1945) och Marjo Lahtinen (f. 1944) och de kommer att ingå utställningar i framtiden.