Heinäkuussa laukataan Kangasalle – Uusi hevostapahtumien viikko sopii kaikenikäisille

Laukkaa Kangasalle -viikko tuo hevoset Kangasalan keskustaan. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko on monipuolinen kattaus Kangasalan hevostoiminnasta ja harrastusmahdollisuuksista. Lisäksi ohjelmassa pureudutaan paikkakunnan historiaan hevospitäjänä ja tutustutaan esimerkiksi hevosaiheiseen taiteeseen Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttelyssä.

Tapahtumaviikko on osa Kangasalan hevosvoimien kesän ohjelmaa ja hevostoimijoiden lisäksi teemaviikolla ovat mukana Kangasalan matkailukohteet. Nähtävää ja koettavaa löytyy jokaiselle: harrastajille, ammattilaisille ja muuten vain hevosista kiinnostuneille, niin lapsille kuin aikuisillekin.

– Lapsiperheiden kannattaa suunnata esimerkiksi Lastenmaatila Pikkupihalle miniatyyrihevospäivään maanantaina tai Laaksolan ratsutilan ponipäivään tiistaina, vinkkaa tapahtumaa tuottava Lotta Heinonen Visit Kangasalta.

– Koko perheen Hevoskarnevaali lauantaina näytöksineen kannattaa ehdottomasti kokea, hän jatkaa.

Aikuisten ohjelmaan sopii esimerkiksi Hevosmuseopäivä perjantaina, jolloin pääsee saman päivän aikana opastetuille kierroksille harvoin avoinna olevaan Varsamäen hevosajoneuvomuseoon sekä Hevosia – Horses -taidenäyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseoon.

– Lisäksi päivän aikana kuullaan historiasta väitelleen Hilja Solalan mielenkiintoinen luento Kangasalla asuneesta historiallisesta hevosesta. Liuksialan kartanon Wiesti-tamma oli nimittäin Suomen ensimmäinen kantakirjahevonen, Heinonen kertoo.

Erityisryhmille soveltuvaan hevosavusteiseen toimintaan pääsee Laukkaa Kangasalle -viikolla tutustumaan kahdella tallilla: maanantaina Kangasalan hevostoiminnan palveluihin ja keskiviikkona Huvikummun hevostallilla.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon Hevosia – Horses -näyttelyssä on avoinna tapahtumaviikolla tiistaista sunnuntaihin. Varsamäen hevosajoneuvomuseon kokoelmaan pääsee tutustumaan 21.–24.7.2022 klo 10–18.

Hevoskarnevaalissa näytöksiä, hevospuuhaa ja iloista tunnelmaa

Viikon päätapahtuma on yleisölle maksuton Koko perheen Hevoskarnevaali lauantaina 23.7. klo 10–14. Pikkolan tapahtumakentällä nähdäänjuonnettuja näytöksiä ratsastusjousiammunnasta, lännenratsastuksesta, valjakkoajosta ja kouluratsastuksesta sekä tarinallinen ratsastusta ja musiikkia yhdistävä Kuukuningatar-esitys.

Karnevaalialueella kisataan Kangasalan keppihevosmestaruudesta, kokeillaan talutusratsastusta ja puuhaillaan hevosaiheisten tehtävien parissa. Alan yritykset ja yhdistykset järjestävät erilaisia tehtäväpisteitä sekä esittelevät toimintaansa ja markkinatunnelma luovat myös musiikki sekä kesäiset herkut.

Ohjelmaa ympäri Kangasalaa
visitkangasala.fi/laukkaakangasalle

Koko viikon ohjelma täällä (linkki pdf-tiedosto).

Laukkaa Kangasalle -viikko on osa hevosvoimien teemavuoden 2022 ohjelmaa. Matkailun teemavuosien tarkoituksena on tehdä tunnetuksi Kangasalan vahvuuksia; tänä vuonna siis hevosia ja vanhoja autoja.

Hevosvoimien teemavuoden koko ohjelma löytyy sivuilta: visitkangasala.fi/hevosvoimienkesa

Mediakuvia kansiossa:

kansiossa: https://drive.google.com/drive/folders/1hvggAjndbs_5HGMHOWzD0a4E9LdGNjIg?usp=sharing

Kuvaajan nimi tiedostossa, mainittava julkaistaessa.

Lisätiedot ajalla 29.6.–10.7.2022

Lotta Heinonen
tapahtumakoordinaattori, hevosala
lotta.heinonen@businesskangasala.fi

Laukkaa Kangasalle 18.-24.7.2022
Kuva: Emilia Hakomäki
Kangasalan kesäheppa Maikki. Kuva: Janne Kähkönen.