Heinävesi ja Leppävirta saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt kesäkuussa Heinävedellä ja Leppävirralla. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz -taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Uuden 5G-verkon myötä Itä- ja Pohjois-Suomen asukkaiden mobiililaajakaista- ja puhepalveluiden kuuluvuusalue kasvaa ja laajakaistan siirtonopeudet sekä palvelutaso paranevat.

• Heinävedellä verkkoa rakennetaan nyt seuraaville alueille: Kerma, Kirkonkylä, Kirkontaus, Malkkila, Petruma, Pölläkkä, Raaminmäki, Rantala, Rasimäki, Rummukkula, Sääksjärvi, Timonmäki, Vihtari ja Viitalahti.
  • Leppävirralla verkkoa rakennetaan nyt seuraaville alueille: Alakylä, Hirvikivi, Keskusta, Kurjala, Leppäsalo, Majurinpelto, Mustansalo, Mustinmäki, Niinimäki, Nikkilänmäki, Näätänmaa, Paajalanmäki, Poijinpelto, Riihilahti, Saahkarlahti, Sorsakoski ja Vihantamäki.

Rakentaminen alueella aloitetaan 31. toukokuuta ja koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua 30. kesäkuuta 2021.

Tukiasemien vaihtoon liittyvistä töistä aiheutuu pahimmillaan työpäivän mittainen paikallinen katkos DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Katkokset pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

Uuden verkon 5G- ja 4G-kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden, ja palvelutaso paranee myös 4G-päätelaitteilla.

5G:n hyödyt pähkinänkuoressa:

• Luotettavuus: Luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot.
  • Nopeus: Jopa yli gigan nopeudet.
  • Laatu: Suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien parempi laatu ja pätkimättömyys.
  • Miellyttävä käyttökokemus: Esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Pieksämäki saa kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueella alkaa9.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa kummankin yhtiön puolesta Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja tammikuussa 2021 DNA ja Telia sopivat verkonrakennusyhteistyönsä laajentamisesta. Nyt DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) aloittaa verkon maantieteellisen laajentamisen rakentamalla Pieksämäelle kattavan 5G-verkon sekä moninkertaistamalla myös alueen 4G-kapasiteetin.

DNA:n 5G laajentui Lohjalle – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu usean tukiaseman voimin Lohjalle, ja alueen rakentaminen jatkuu vielä kesäkuunkin aikana. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Lohjan lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kokemäki ja Kristiinankaupunki. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:s 5G utvidgades till Lappfjärd i Kristinestad – utbyggnaden styrs av nätverksdata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:s 5G-nät har nu öppnats också i Kristinestad, närmare bestämt Lappfjärds kyrkby. Nätverkets totala befolkningstäckning uppgår redan till 42 %, dvs. ca. 2,3 miljoner finländare på 103 olika orter. De senaste orterna som anslutits till nätet utöver Kristinestad är Janakkala, Kankaanpää, Kumo och Lojo. Utöver färdiga planer beror utbyggnaden på nätverksdata.

DNA:n 5G laajentui Kristiinankaupungin Lapväärttiin – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu myös Kristiinankaupunkiin, tarkemmin ottaen Lapväärtin kirkonkylälle. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kristiinankaupungin lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kokemäki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Kokemäelle – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kokemäelle, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kokemäen lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Kankaanpäähän – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kankaanpäähän, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kankaanpään lisäksi Janakkala, Kokemäki, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Janakkalan Turenkiin – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Janakkalan Turenkiin, ja alueen rakentaminen jatkuu vielä kesällä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Janakkalan lisäksi Kankaanpää, Kokemäki, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.