Hekalle valmistui ensimmäinen talo Postipuistoon – vuonna 2023 valmistuu lähes 800 uutta Heka-asuntoa

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n eli Hekan ensimmäinen talo Pohjois-Pasilan Postipuistossa on syyskuussa valmistunut Kustinpolku 7. Energiapihissä talossa on 111 asuntoa yksiöitä viiden huoneen perheasuntoihin. Uudistuotanto Hekalle jatkuu vilkkaana, ja ensi vuonna valmistuu lähes 800 uutta asuntoa eri puolille Helsinkiä.
Kustinpolku 7:n sisäpihaa kaunistaa puinen ulkoiluvälinevarasto. Kuva: Heka/Heikki Kynsijärvi

Kustinpolku 7:n 5–7 kerroksisessa talossa on asuntojen lisäksi runsaasti yhteisiä tiloja. Komeiden ullakkosaunojen lisäksi talossa on kerhohuone, pesula sekä erilaisia varastoja. Samassa korttelissa sijaitsee myös Helsingin kaupungin asumisoikeustalo Postiljooni, jonka kanssa Kustinpolku 7:n asukkaat jakavat yhteisen pihan. Pihaa kaunistaa puurakenteinen ulkoiluvälinevarasto, jossa on tilaa muun muassa asukkaiden polkupyörille.

Heka panostaa uudiskohteiden energiaratkaisuihin

Heka on vastuullisuusohjelmassaan päättänyt, että kaikilla valmistuvilla uudisrakennuksilla on energialuokka A. Näin on myös Kustinpolulla.

Asuntojen sähkölaitteet ovat energiapihejä ja osa kiinteistön tarvitsemasta sähköstä tuotetaan talon katoille asennetuilla aurinkopaneeleilla. Energiaa säästetään myös jäteveden lämmöntalteenotolla, joka kerää talteen esimerkiksi suihkuveden hukkalämmöt. Kustinpolku 7:n ympäristöystävällisyyttä lisää myös ekologiset rakennusmateriaalit.

Talon asukkaat saavat helposti reaaliaikaista tietoa talon energiankulutuksesta, sillä talon veden- ja sähkökulutusta sekä aurinkopaneelien sähköntuotantoa voi seurata auloissa olevilta näytöiltä.

Kustinpolku 7:n on suunnitellut Arkkitehdit Hannunkari & Mäkipaja Oy, ja sen rakennuttamisesta vastasi Helsingin asuntotuotanto ATT.

Hekalle valmistuu 781 uutta asuntoa vuonna 2023

Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Hekalle valmistuu vuonna 2023 peräti 781 uutta asuntoa. Asuntoja valmistuu ympäri Helsinkiä: Tapanilaan, Itäkeskukseen, Käpylään, Länsi-Herttoniemeen, Pasilaan ja Kalasatamaan. Suurimmat, noin 140 asunnon kohteet, valmistuvat Kauppakartanonkadulle Itäkeskukseen, Lavakadulle Pasilaan ja Koskelantielle Käpylään.

Suuressa osassa ensi vuonna valmistuvissa uudiskohteissa on myös erityisasuntoja, jotka on tarkoitettu vanhuksille ja kehitysvammaisille ja muille erityisryhmille. Erityisasuntojen  vuokrauksesta vastaa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala.

Uudiskohteiden asuntojen asukasvalinnat tekee Helsingin kaupunki, ja asuntojen hakuajat ilmoitetaan myöhemmin.

Kuvat

Lataa
Kustinpolku 7 on ensimmäinen Heka-talo kehittyvällä Postipuiston alueella. Kuva: Heka/Heikki Kynsijärvi
Lataa
Kustinpolku 7 on energiapihi uudisrakennus. Kuvassa katolla oleva aurinkopaneeli. Kuva: Heka/Heikki Kynsijärvi

Viipurinkatu 2

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) on Suomen suurin asuntojen vuokranantaja. Noin 54 000 asunnossamme asuu lähes 100 000 helsinkiläistä eli noin joka seitsemäs helsinkiläinen. Tarjoamme asukkaillemme kohtuuhintaista, laadukasta ja turvallista arkea.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)

Heka yhtenäistää vuokrasopimukset – samat sopimusehdot mahdollistavat paremman asumisviihtyvyyden9.4.2024 09:53:02 EEST | Tiedote

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) yhtenäistää asukkaidensa vuokrasopimukset vaiheittain vuosien 2024–2026 aikana. Vuokrasopimusten sisältöä päivitetään siten, että jatkossa kaikilla vuokralaisilla on samat vuokrasopimuksen ehdot. Yhtenäistäminen muuttaa joitakin vuokrasopimuksen ehtoja, mutta ei vaikuta asunnon vuokraan. Tupakointikielto asuntojen sisä- ja ulkotiloissa laajenee kaikkiin Hekan asuntoihin, mikä parantaa asumisterveyttä.

Hekan uusi, ainutlaatuinen vuokratalo tuottaa lähes kaiken käyttämänsä energian ja viilentää asuntoja kesällä ilman lisäpäästöjä29.11.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin energiapilottihankkeessa on haluttu rakentaa mahdollisimman vähän energiaa kuluttava rakennus. Näin on pyritty kehittämään monistettavia ratkaisuja tulevaisuuden kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon, jotta Hiilineutraali Helsinki 2030 -tavoite saavutettaisiin. Energiapilotti on ensimmäinen Hekan vuokratalo, johon on suunniteltu sekä tuloilman viilennys että lattiaviilennys.