Helinä Hukkataival taiteilijatapaamisessa Kangasala-talossa

Kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataival kertoo Martta-aiheisista valokuvistaan ja videoteoksistaan taiteilijatapaamisessa lauantaina 17.11.2018 klo 13. Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle” on esillä Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Kangasala-talon galleriassa nähdään marraskuussa tamperelaisen kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle”. Näyttelyn valokuvissa ja videoteoksissa Hukkataival esittelee Martta-hahmon, joka huolehtii arjen välttämättömistä, usein näkymättömistä ja yleensä naisten tekemistä töistä.

– Martan musta leninki huiveineen on monessa kulttuurissa vanhan ihmisen asu, kuin univormu, joka hävittää persoonallisuuden, Helinä Hukkataival pohtii Martan asun merkityksiä.

Hukkataival tuo teoksissaan usein näkyville ajan eri tasoja käyttämiensä esineiden ja pukujen sekä valokuvissa myös valitsemansa ympäristön kautta.

Suomessa Martta-hahmo tunnetaan erityisesti Martta-liikkeen kautta. Hukkataipaleen Martta sai kuitenkin alkunsa Italiassa, josta taiteilija löysi Roomassa 1300-luvulla pitkään eläneen Ruotsin Pyhän Birgitan lauseen: Tullaksesi Mariaksi, sinun on ensin oltava Martta".

– Lauseeseen tiivistyi opetuksista kaikkein tärkein ja siitä tuli aihe teoksilleni, Helinä Hukkataival kertoo.

Hän on työskennellyt Martta-aiheen parissa vuodesta 2013.

Helinä Hukkataival (s. 1941) on työskennellyt media- ja performanssitaiteilijana vuodesta 1969 ja toiminut taideopettajana vuoteen 2001 asti. Hänen teoksiaan on nähty näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Hukkataival sai kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2004.

Taiteilijatapaaminen on osa Valokuvan syksy -luentoja ja se toteutetaan yhteistyössä Valkeakoski-opiston kanssa.

Taiteilijatapaaminen: Helinä Hukkataival la 17.11.2018 klo 13. Vapaa pääsy.

Helinä Hukkataival: Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle
Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Näyttelyn mediakuvat, teostiedot ja CV: https://www.dropbox.com/sh/b8ws8t794uzu23y/AAC234DAnKFVxs_Z-h5TJAJga?dl=0
Teos- ja kuvaajatiedot mainittava julkaistaessa.

Lisätiedot:

Helinä Hukkataival
hukkataival@gmail.com

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

kangasala-talo.fi/galleria

Avoinna: ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15. Vapaa pääsy

Kangasala-talon galleria sijaitsee Kangasala-talossa, Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Vuoden 2015 alussa avatun uuden kulttuurikeskuksen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen. Talo palkittiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinnolla ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinnolla. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi. Kangasala-talon toimintaa ja tapahtumia järjestää Kangasala-talo Oy, joka vastaa myös Kimmo Pyykkö -taidemuseon sekä elokuvateatteri K-Kinon toiminnasta. Kangasala-talo Oy tarjoaa myös kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluita.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Kutsu medialle: Tapaa Samuli Heimonen Monesta yksi -näyttelyn ripustusviikolla10.1.2019 09:13Kutsu

Kuvataiteilija Samuli Heimosen laaja yksityisnäyttely nähdään Kimmo Pyykkö -taidemuseossa Kangasalla 26.1.–19.5.2019. Heimonen ripustaa näyttelyään viikoilla 3 ja 4, jolloin medialla on mahdollisuus tutustua ripustusprosessiin ja haastatella Heimosta henkilökohtaisesti. Haastattelupäivät ovat ti 15.1. tai ti 22.1. Kutsuvierasavajaiset pidetään la 26.1. klo 13 ja yleisölle avoimet ovet samana päivänä klo 15-17. Media on tervetullut näyttelyn avajaisiin.