Helinä Hukkataival taiteilijatapaamisessa Kangasala-talossa

Kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataival kertoo Martta-aiheisista valokuvistaan ja videoteoksistaan taiteilijatapaamisessa lauantaina 17.11.2018 klo 13. Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle” on esillä Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Kangasala-talon galleriassa nähdään marraskuussa tamperelaisen kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle”. Näyttelyn valokuvissa ja videoteoksissa Hukkataival esittelee Martta-hahmon, joka huolehtii arjen välttämättömistä, usein näkymättömistä ja yleensä naisten tekemistä töistä.

– Martan musta leninki huiveineen on monessa kulttuurissa vanhan ihmisen asu, kuin univormu, joka hävittää persoonallisuuden, Helinä Hukkataival pohtii Martan asun merkityksiä.

Hukkataival tuo teoksissaan usein näkyville ajan eri tasoja käyttämiensä esineiden ja pukujen sekä valokuvissa myös valitsemansa ympäristön kautta.

Suomessa Martta-hahmo tunnetaan erityisesti Martta-liikkeen kautta. Hukkataipaleen Martta sai kuitenkin alkunsa Italiassa, josta taiteilija löysi Roomassa 1300-luvulla pitkään eläneen Ruotsin Pyhän Birgitan lauseen: Tullaksesi Mariaksi, sinun on ensin oltava Martta".

– Lauseeseen tiivistyi opetuksista kaikkein tärkein ja siitä tuli aihe teoksilleni, Helinä Hukkataival kertoo.

Hän on työskennellyt Martta-aiheen parissa vuodesta 2013.

Helinä Hukkataival (s. 1941) on työskennellyt media- ja performanssitaiteilijana vuodesta 1969 ja toiminut taideopettajana vuoteen 2001 asti. Hänen teoksiaan on nähty näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Hukkataival sai kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2004.

Taiteilijatapaaminen on osa Valokuvan syksy -luentoja ja se toteutetaan yhteistyössä Valkeakoski-opiston kanssa.

Taiteilijatapaaminen: Helinä Hukkataival la 17.11.2018 klo 13. Vapaa pääsy.

Helinä Hukkataival: Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle
Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Näyttelyn mediakuvat, teostiedot ja CV: https://www.dropbox.com/sh/b8ws8t794uzu23y/AAC234DAnKFVxs_Z-h5TJAJga?dl=0
Teos- ja kuvaajatiedot mainittava julkaistaessa.

Lisätiedot:

Helinä Hukkataival
hukkataival@gmail.com

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

kangasala-talo.fi/galleria

Avoinna: ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15. Vapaa pääsy

Kangasala-talon galleria sijaitsee Kangasala-talossa, Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Vuoden 2015 alussa avatun uuden kulttuurikeskuksen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen. Talo palkittiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinnolla ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinnolla. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi. Kangasala-talon toimintaa ja tapahtumia järjestää Kangasala-talo Oy, joka vastaa myös Kimmo Pyykkö -taidemuseon sekä elokuvateatteri K-Kinon toiminnasta. Kangasala-talo Oy tarjoaa myös kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluita.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Tamperelaisen kuvataiteilija Erno Peltosen maalauksissa kiteytyy lapsuuden kiireetön aika19.6.2019 08:18:25 EESTTiedote

Kangasala-talon galleriaan on ripustettu Erno Peltosen (s. 1978) näyttely Aamusta iltaan, jossa lapsuuden tunnemuistot ovat saaneet kuvallisen muodon. Peltonen kuvaa maalauksissaan lapsuuden aikaa, kesiä, jolloin päiviä leimasi kiireettömyys aina tylsyyteen asti. Kahdeksan teoksen kokonaisuudessa yhdistyvät muotokuva- ja maisemamaalauksen perinne modernin maailman elementteihin, kuten Lego- ja Smurffi-hahmoihin.

Kuka oli taidemaalari Einar Ilmoni? kysytään Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesässä10.6.2019 11:38:34 EESTTiedote

Kesäkuun 8. päivänä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautui kangasalalaisen taidemaalari Einar Ilmonin (1880-1946) näyttely. Mutta kuka oikeastaan oli Einar Ilmoni? Näyttelyn oheisohjelma tarjoaa monenlaisia vastauksia tähän. Puolen tunnin johdannoilla ja sunnuntaiopastuksilla keskustellaan Einar Ilmonin elämästä ja taiteesta. Lauantaina 16.6. kävellään Einarin jalan jäljissä ja hänen maisemassaan oppaan johdolla.

Einar Ilmoni ja opettajansa Helene Schjerfbeck Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 8.6.-1.9.20195.6.2019 09:52:29 EESTTiedote

Tiedote 5.6.2019. Kangasalalaisen Einar Ilmonin (1880-1946) näyttelyä on odotettu ja toivottu Kimmo Pyykkö -taidemuseon ohjelmaan museon toiminnan alusta saakka. Nyt se sitten toteutuu. Taidemuseon kesänäyttely esittelee kahdessa kerroksessa Einar Ilmonin taiteen keskeisimpiä aiheita. Ilmonin teosten rinnalle on ripustettu muutama Helene Schjerfbeckin teos. Näyttely on avoinna 8.6.-1.9.2019.

Samuli Heimosen näyttelyn viimeinen viikko Kimmo Pyykkö -taidemuseossa käynnistyi13.5.2019 10:14:57 EESTTiedote

Tiedote 13.5.2019. Vielä ehtii nähdä Samuli Heimosen puhutun ja pidetyn näyttelyn Monesta yksi. Suositun näyttelyn on nähnyt jo yli 7000 ihmistä. Heimosen näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa vielä tämän viikon. Taidemuseo on avoinna maanantaita lukuun ottamatta joka päivä. Lauantaina kansainvälisenä museopäivänä taidemuseoon on ilmainen sisäänpääsy kaikille.

Kesällä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu Einar Ilmonin näyttely17.4.2019 08:30:00 EESTTiedote

TIEDOTE 17.4.2019. Kesäkuussa Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu kangasalalaisen kuvataiteilija Einar Ilmonin (1880-1946) odotettu näyttely. Taidemuseon kahteen kerrokseen sijoittuvassa näyttelyssä esitellään Ilmonin tyypillisimpiä teemoja; henkilökuvia, omakuvia, maisemia ja uskonnollisia aiheita. Ilmonin teosten rinnalle ripustetaan muutama teos myös hänen opettajaltaan Helene Schjerfbeckiltä. Schjerfbeckiä ja Ilmonia yhdisti paitsi tyylilliset pyrkimykset, maalaustapa ja aihevalinnat, myös sielullinen yhteys ja eristäytynyt elämätapa. Näyttelyssä on esillä noin 55 teosta.

Samuli Heimosen toinen taiteilijatapaaminen to 11.4. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa5.4.2019 11:55:44 EESTTiedote

Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn on nähnyt jo liki 5000 ihmistä. Ensi torstaina 11.4. klo 17.30 on toinen mahdollisuus tavata taiteilija ja kuulla hänen itsensä kertomana näyttelystä sekä taiteellisista vaikutteistaan. Tilaisuus Kimmo Pyykkö -taidemuseon toisessa kerroksessa on kaikille avoin ja maksuton. Huomaathan kuitenkin, että tilaan mahtuu rajoitettu määrä ihmisiä.