Helinä Hukkataival taiteilijatapaamisessa Kangasala-talossa

Kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataival kertoo Martta-aiheisista valokuvistaan ja videoteoksistaan taiteilijatapaamisessa lauantaina 17.11.2018 klo 13. Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle” on esillä Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Kangasala-talon galleriassa nähdään marraskuussa tamperelaisen kuva- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataipaleen näyttely ”Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle”. Näyttelyn valokuvissa ja videoteoksissa Hukkataival esittelee Martta-hahmon, joka huolehtii arjen välttämättömistä, usein näkymättömistä ja yleensä naisten tekemistä töistä.

– Martan musta leninki huiveineen on monessa kulttuurissa vanhan ihmisen asu, kuin univormu, joka hävittää persoonallisuuden, Helinä Hukkataival pohtii Martan asun merkityksiä.

Hukkataival tuo teoksissaan usein näkyville ajan eri tasoja käyttämiensä esineiden ja pukujen sekä valokuvissa myös valitsemansa ympäristön kautta.

Suomessa Martta-hahmo tunnetaan erityisesti Martta-liikkeen kautta. Hukkataipaleen Martta sai kuitenkin alkunsa Italiassa, josta taiteilija löysi Roomassa 1300-luvulla pitkään eläneen Ruotsin Pyhän Birgitan lauseen: Tullaksesi Mariaksi, sinun on ensin oltava Martta".

– Lauseeseen tiivistyi opetuksista kaikkein tärkein ja siitä tuli aihe teoksilleni, Helinä Hukkataival kertoo.

Hän on työskennellyt Martta-aiheen parissa vuodesta 2013.

Helinä Hukkataival (s. 1941) on työskennellyt media- ja performanssitaiteilijana vuodesta 1969 ja toiminut taideopettajana vuoteen 2001 asti. Hänen teoksiaan on nähty näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Hukkataival sai kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2004.

Taiteilijatapaaminen on osa Valokuvan syksy -luentoja ja se toteutetaan yhteistyössä Valkeakoski-opiston kanssa.

Taiteilijatapaaminen: Helinä Hukkataival la 17.11.2018 klo 13. Vapaa pääsy.

Helinä Hukkataival: Ensin on oltava Martta – performansseja kameralle
Kangasala-talon galleriassa 7.11.–2.12.2018.

Näyttelyn mediakuvat, teostiedot ja CV: https://www.dropbox.com/sh/b8ws8t794uzu23y/AAC234DAnKFVxs_Z-h5TJAJga?dl=0
Teos- ja kuvaajatiedot mainittava julkaistaessa.

Lisätiedot:

Helinä Hukkataival
hukkataival@gmail.com

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

kangasala-talo.fi/galleria

Avoinna: ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15. Vapaa pääsy

Kangasala-talon galleria sijaitsee Kangasala-talossa, Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Vuoden 2015 alussa avatun uuden kulttuurikeskuksen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen. Talo palkittiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinnolla ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinnolla. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi. Kangasala-talon toimintaa ja tapahtumia järjestää Kangasala-talo Oy, joka vastaa myös Kimmo Pyykkö -taidemuseon sekä elokuvateatteri K-Kinon toiminnasta. Kangasala-talo Oy tarjoaa myös kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluita.

Helinä Hukkataival Kangasala-talon galleriassa. Kuva: Laura Pekkala

Samuli Heimosen näyttely ja sen oheisohjelma tarjoavat jokaiselle jotakin26.2.2019 10:58:17 EETTiedote

TIEDOTE 25.2.2019. Kuvataiteilija Samuli Heimosen suosittu näyttely Monesta yksi on ollut avoinna kuukauden päivät ja sen on nähnyt jo yli 2000 kävijää. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma syventää näyttelykokemusta ja näyttelyn teemoja monin eri tavoin. Ensi viikolla ohjelmassa: museolehtorin kierros Samuli Heimosen näyttelyyn pidetään keskiviikkona 27.2. klo 13 ja yleisöopastus sunnuntaina 3.3. klo 13. Maaliskuun alussa voi tulla katsomaan, miten Samuli Heimosen maalaukset syntyvät, kun Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen kohtaavat Kangasala-talon lavalla ja huhtikuussa voi puolestaan osallistua vaikkapa mosaiikkikurssille.

Kuvan syntymisen ihme musiikin tahdittamana Kangasala-talon lavalla 6.3.19.2.2019 08:51:00 EETTiedote

Keskiviikkona 6.3. klo 19 Kangasala-talon lavalla kohtaavat kuvataiteilija Samuli Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen yhtyeineen. Yleisöllä on mahdollisuus nähdä, miten Samuli Heimosen teokset syntyvät ja kokea musiikin siivittämä maalaustapahtuma, jota harvoin pääsee seuraamaan ”livenä”. Tapahtumalipun hinnalla sisäänpääsyn myös Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.

Senioripäivänä 13.2. opastus susiaiheisten muotokuvien maailmaan ja huumoripitoinen lyhytelokuva 87-vuotiaan Hilkan hiusongelmista6.2.2019 12:36:52 EETTiedote

Senioripäivänä 13.2. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa senioreille. Iltapäivä alkaa kuvataiteilija Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn opastuksella, jota seuraa lyhytelokuvanäytös ja keskustelutilaisuus Kangasala-talon salissa. Anne Välinoron ohjaama ja käsikirjoittama Karvan verran -lyhytelokuva kertoo ohjaajan 87-vuotiaasta äidistä Hilkasta ja hänen hiusongelmistaan.