Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Helmikuun hyytävä dekkarisato on pian täällä

Otavan ja Liken helmikuun dekkarikattaus on täynnä kansainvälisiä huippunimiä. Viikolla 9 Suomessa ilmestyvä A. J. Finnin Nainen ikkunassa on neljättä viikkoa The New York Timesin bestseller-listan kärjessä.

Elisabeth Norebäck – Sano että olet minun (ilmestynyt, Like)

Psykoterapeutti Stellan vastaanotolle tulee nuori nainen, Isabelle. Stella on varma, että Isabelle on hänen tyttärensä Alice, jonka uskotaan kuolleen 21 vuotta aiemmin. Isabellesta tulee Stellalle pakkomielle ja ammatillisuuden rajat sortuvat.

”Ken tämän aloittaa ei lopeta ennen kuin viimeinen lehti on kääntynyt.” – Leena Lumi -blogi

”Luin Norebäckin yhdessä illassa ja nautin joka hetkestä.” – Rakkaudesta kirjoihin –blogi

Markus Falk - Profeetan soturit (ilmestynyt, Otava)

Markus Falk –nimimerkin takaa löytyvät arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori Jaakko Hämeen-Anttila ja kirjailija Virpi Hämeen-Anttila. Uuden trillerisarjan avausosassa suomalaistutkija Tuomas Pyy saa käsiinsä tulenaran käsikirjoituksen, joka vaikuttaa itsensä profeetta Muhammadin sanelemalta, ja kun tieto löydöstä vuotaa, sitä alkavat tavoitella väkivaltaiset terroristit.

Katarina Wennstam – Hämärän tyttö (VK 8, Otava)

Liza Marklundin manttelinperijän karu trilleri teinien julmasta maailmasta jatkaa rikostarkastaja Charlotta Lugnin ja asianajaja Shirin Sundin tarinaa. Kuvaus nuorista ja heidän arkensa tylyistä pelisäännöistä järkyttää.

Jonas T. Bengtsson  - SUS (VK 8, Like)

Kööpenhaminan pimeimmällä puolella ihmisyys on kovilla osattomuuden ja väkivallan kuristusotteessa. Perhe on hajonnut: veli on haavoittunut vakavasti ja isä istuu vankilassa äidin murhasta. Nuori tytär Sus valmistautuu kostoon. Tuleeko hänestä kylmäverinen tappaja?

A. J. Finn – Nainen ikkunassa (VK 9, Otava)

Jo neljättä viikkoa The New York Timesin bestseller-listan kärkipaikkaa pitävä Nainen ikkunassa on piinaavaa jännitystä huokuva mestarillinen trilleri. Avoimia paikkoja kammoava Anna ei pysty poistumaan kodistaan, ja eräänä iltana Anna näkee ikkunasta jotain, mitä hänen ei olisi pitänyt nähdä. Mikä onkaan totta ja mikä kuviteltua?

Geir Tangen – Sydämenmurskaaja (VK 10, Otava)

Maestro-menestystrilleri saa jatkoa! Onko nuorten säälimättömillä murhilla yhteys norjan äärioikeistoon. Murhatutkinta koskettaa toimittaja Viljar Ravn Gudmundssonia painajaismaisen henkilökohtaisesti: hänen 17-vuotias poikansa Alexander herää juhlien jälkeen murhatun tytön vierestä, ja todisteet viittaavat Alexanderin syyllisyyteen. Alexander itse ei muista tapahtumista mitään.

Arvostelukappaleet ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä