Helposti opeteltavat auttamistaidot ovat arjen turva

Turvallinen arki ja auttamistaidot eivät ole itsestäänselvyys. Tänään alkavalla Punaisen Ristin viikolla 3.-9.5. on hyvä hetki opetella arjessa tärkeitä auttamistaitoja ja tarkistaa oman kodin turvallisuus.
Kuva: Joonas Brandt/ Suomen Punainen Risti

Etenkin lapsiperheissä käy helposti tapaturmia, joista usein onneksi selviää laastarilla. Vakavan tapaturman sattuessa on kuitenkin tärkeää, että perheenjäsen osaa auttaa ripeästi ja hälyttää apua. Viikon aikana Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoiset järjestävät kaikille avoimia ja maksuttomia auttajakursseja, joihin voi tulla vaikka koko perheen kanssa. Jo pienikin lapsi oppii kääntämään vanhempansa kylkiasentoon ja soittamaan hätänumeroon.

Kurssilla opetellaan muun muassa kylkiasentoon kääntämistä, painesiteen tekemistä ja hätäpuhelun soittamista.

- Kodeissa sattuu paljon tapaturmia, joiden seurauksena tulee haavoja, kuhmuja tai pieniä palovammoja. Joskus sairauskohtaus tai tapaturma voi kuitenkin uhata henkeä. Oikea nopea toiminta, hätäensiapu ja 112-soitto voivat pelastaa toisen hengen, sanoo Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen

Oma koti kullan kallis – entä turvallinen?

Omaa kotia on tärkeää katsoa aika ajoin kriittisin silmin: onko asunto turvallinen minulle ja läheisilleni? Entä olenko valmis auttamaan, jos kohtaan äkillisen tapaturman?

- Usein pienilläkin asioilla on merkitystä. On hyvä pitää huolta, että pesuaineet ovat lasten sekä lemmikkien ulottumattomissa, keittiössä on alkusammutuspeitto ja kodissa toimivat palohälyttimet. Kannattaa myös pitää kodin osoite näkyvässä paikassa esimerkiksi eteisessä, jotta vieraskin osaa hädän hetkellä kertoa sijainnin soittaessaan hätäkeskukseen, Hirvonen muistuttaa.

Paras tapa ehkäistä tapaturmia on ennakointi ja arjen turvallisuudesta huolehtiminen. Kodin turvallisuutta voi tarkastella näppärällä nettitestillä, joka löytyy osoitteesta www.punainenristi.fi.

Punaisen Ristin viikolla vietetään järjestön perustajan, sveitsiläisen Henry Dunant’n syntymäpäivää (s. 8.5.1828) ympäri maailmaa. Päivä on kansainvälisesti merkittävä Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeelle ja järjestön vapaaehtoisille sekä kaikille heille, joita liike auttaa Suomessa ja maailmalla.

Seuraa ja osallistu somessa: #punaisenristinviikko #auttajakurssi

Auttajakursseista lisätietoja saa verkkosivulta Punainenristi.fi.

Terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen, p. 020 701 2126
Tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Ensiapu, jos autettava ei herää

Kuva: Joonas Brandt/ Suomen Punainen Risti