Helpotusta sähkölaskuun sopimusta muuttamalla?

Kuluttajaliitto kehottaa kuluttajia tarkistamaan oman sähkösopimuksensa ennen talven tuloa. Mikäli ei ole sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, on nyt hyvä arvioida voisiko sähkösopimusta muuttamalla saada helpotusta oman talouden menoihin sähköenergian osalta. Kilpailuttamisella on tällä hetkellä entistä suurempi merkitys, kun uusien sähkösopimusten hinta on ennätyksellisen korkealla ja hintaerot suuret.

”Yllättävän harva on kilpailuttanut sähkösopimuksensa, vaikka kilpailuttamalla kuluttajan olisi mahdollista saada ehdoiltaan kilpailukykyisempi sopimus”, kertoo Kuluttajaliiton asumisasioihin erikoistunut lakimies Kristel Pynnönen.

Kilpailuttamalla on edullisemman hinnan lisäksi mahdollista myös valita itselleen sopiva sähkön alkuperä. Sähkö voi olla esimerkiksi kokonaan fossiilivapaista lähteistä tuotettua.

”Jokaisen kannattaakin nyt vertailla sähköyhtiöiden hintoja ennen uuden sopimuksen solmimista ja jo olemassa olevan sopimuksen ehdot on hyvä tarkistaa. Eri sopimustyyppeihin kannattaa tutustua jo etukäteen ja pohtia mikä sopisi omaan sähkönkulutukseen”, Pynnönen vinkkaa.

Hintoja voi vertailla Energiaviraston ylläpitämällä sivustolla sahkonhinta.fi. Pynnönen muistuttaa kuitenkin terveestä varovaisuudesta sähköyhtiön valinnan suhteen. ”Mikäli et ennakkoon tunnista yritystä, kannattaa tarkistaa yrityksen taustat ja luotettavuus vaikkapa nettihaun avulla ennen kuin teet sopimuksen.”

Miten kilpailuttaminen käytännössä tehdään?

Kristel Pynnönen avaa sähkösopimuksen kiemuroita sopimuksen kilpailuttamista ja tekemistä varten: ”Sähkölasku koostuu kolmesta osasta: sähkönenergian hinnasta, sähkön siirron hinnasta ja veroista. Näistä ainoastaan sähköenergian hinnan osuus on se, jonka voi valita vapaasti ja tilata miltä tahansa sähköyhtiöltä asuinpaikasta riippumatta. Kuluttaja saattaakin siis kokea, ettei oma sähkösopimus ole kilpailuttamisen arvoinen.”

”Kilpailuttaminen kannattaa kuitenkin aina”, muistuttaa Pynnönen. ”Varsinkin silloin, kun tekee uuden sopimuksen, mutta myös toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta voi vertailla muiden hintoihin.”

Näin vertailet sähkösopimuksia ja valitset sopivan sopimustyypin:

Hinta

Tarkista energiamaksu (snt/kWh tai c/kWh) sekä perusmaksu (€/kk). Perusmaksu (tai kuukausimaksu) voi vaihdella muutamien euron välillä ja osa sähköyhtiöistä tarjoaa sähkösopimuksen myös ilman perusmaksua. Esimerkiksi Helsingin Sanomien (1.8.2022) teettämän selvityksen mukaan sähkön hinta vaihteli 13,43 sentistä per kilowattitunti yli 30 senttiin.

Sopimustyyppi

Pohdi, mikä sopimustyyppi sopii tarpeisiisi. Yleisimmät sopimustyypit ovat toistaiseksi voimassa oleva sopimus tai määräaikainen sopimus kiinteällä hinnalla.

1. Toistaiseksi voimassaolevassa sopimuksessa sähkön myyjän tulee ilmoittaa hinnanmuutoksesta kuukautta etukäteen.Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa on se hyöty, että voi vertailla hintoja ja halutessaan vaihtaa sähköntoimittajaa, jos sähköä saa muualta halvemmalla. Toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta hyötyy siis eniten, jos itse aktiivisesti seuraa ja vertailee hintoja. Hintataso ei kuitenkaan vaihtele yhtä usein kuin pörssisähkössä, vaan hintoja voidaan muuttaa lähinnä muutamia kertoja vuodessa.
  2. Määräaikaisessa kiinteähintaisessa sopimuksessa on se hyvä puoli, että sähkön kustannukset omalle taloudelle on mahdollista ennakoida etukäteen. Määräaikaiset sopimukset ovat useimmiten kiinteähintaisia, eikä hinta muutu sopimuskauden aikana. Jos hinnat lähtevät nousuun, sopimuksen hinta pysyy samana. Toisaalta, jos hinnat laskevat, maksaa silloin markkinahintaa kovemman hinnan. Pisin mahdollinen määräaikainen sopimus sitoo kuluttajaa lain mukaan kaksi vuotta. Jos sopimus on tehty pidemmäksi aikaa, on se myyjän puolelta sitova muttei kuluttajan.
  3. Mikäli on sähkön kuluttajana aktiivinen, kiinnostunut seuraamaan hintoja ja valmis siirtämään joustavasti sähkön kulutusta vuorokauden edullisiin tunteihin, voi pörssisähkö olla se oikea valinta. Pörssisähkön hinnassa voi kuitenkin olla suuriakin heilahteluja, jopa tunneittain. Pörssisähkön hinta voi vaihdella erittäin korkeasta lähes ilmaiseen. Mutta jos onnistuu ajoittamaan kodin toimia, kuten pyykinpesun, ruoan laittamisen ja sähköauton lataamisen edullisten jaksojen mukaan, voi pörssisähkö säästää selvää rahaa.

Kristel Pynnönenlakimies (asumisasiat)Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

Puh:040 579 6978

Kuluttajaliitto vetoaa sähköyhtiöihin: maksuvaikeuksiin joutuneille lisää maksuaikaa30.9.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto pitää hallituksen esittelemiä keinoja kuluttajien sähkölaskun kohtuullistamiseksi oikeansuuntaisina, mutta toteaa tukien taannehtivan luonteen voivan aiheuttaa ongelmia maksuvaikeuksissa oleville kuluttajille. Liitto vetoaakin energiayhtiöihin, jotta kuluttajat tarvittaessa saisivat riittävästi maksuaikaa ja -järjestelyjä talven sähkölaskuihin. Lisäksi Kuluttajaliitto muistuttaa, että tukien hakemisen tulee olla kaikille kuluttajille saavutettavaa, helppoa ja ymmärrettävää.

Kyselytutkimuksen tulokset julki: enemmistö suomalaisista kertoo onnistuneensa vähentämään ruokahävikkiä14.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuore valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että enemmistö suomalaisista (74 %) on omasta mielestään onnistunut vähentämään oman taloutensa ruokahävikin määrää viimeisen vuoden aikana. Myös tulevaisuudessa suurin osa aikoo pitää ruokahävikin minimissä. Kyselyn tuloksista löytyi myös jonkin verran eroja maakunnittain tarkasteltuina. Esimerkiksi hävikin vähentämiseen aiotaan tulevaisuudessa keskittyä vahvimmin Etelä-Savossa, Satakunnassa, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa sekä Kymenlaaksossa.

Kuluttajaliiton liittokokouksen kannanotto: Palveluja saatava myös ilman digitaalista osaamista12.9.2022 16:16:42 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton liittokokous vaatii, että kuluttajille tulee turvata mahdollisuus arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen myös muulla tavoin kuin sähköisesti. Vaikka digitalisaatio helpottaakin monen arkea, liittokokous muistuttaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan digitaalisissa palveluissa. Kuluttajaliittoon tulee palautetta erityisesti palvelunumeroista sekä liikenteen matkalippujen hankinnan hankaluuksista.