Helsingfors Flytande båtutställning presenterar båtar och båtliv i augusti på Drumsö

Båtbranschens Centralförbund Finnboat arrangerar som vanligt Helsingfors Flytande båtutställning 13–16.8.2020 i HSK:s klubbhamn på Drumsö. Arrangemangen har trots coronavåren framskridit med fart.

”Utställningens läge i omedelbar närhet av Helsingfors centrum är utmärkt och det över en hektar stora havsstrandsområdet erbjuder rymliga utrymmen för ett tryggt publikevenemang. Det finns redan från förr tillräckliga utrymmen för landmontrarna och även de under våren förnyade bryggorna höjer ytterligare platsens nivå som utställningsområde”, berättar Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Helsingfors Flytande utställning har under de senaste åren vuxit från en båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för hela dagen för att trivas med familj och vänner. Intresset för evenemanget har vuxit år för år och senaste års besökarantal ökade med hela sju procent jämfört med fjolåret.

Man prutar inte på tryggheten under undantagstiden

Utställningsområdet på två hektar garanterar, att folktätheten hålls lägre än till exempel på restaurangterrasser och i köpcentrum. Sjöbrisen sköter för sin del om luftkonditioneringen.

Man övervakar trafiken till Helsingfors Flytande båtutställning, så arrangörerna känner hela tiden till antalet personer på området. Man sköter i år om hygienen enligt RFV:s (Regionalförvaltningsverket) nya direktiv ännu noggrannare och evenemanggästerna får om så önskas t.ex. en mask och engångshandskar för besökstiden. Även handdesinfektion erbjuds på flera ställen.

”Vi önskar naturligtvis, att man inte överhuvudtaget kommer sjuk till evenemanget, man sköter om hosthygienen enligt allmänna direktiv och håller avståndet till andra människor på utställningsområdet”, konstaterar Pajusalo.

Ett omfattande båturval, sjöliv och en unik provkörningsmöjlighet

”På Flytande finns någonting till var och en som trivs i vid sjön. Det finns ett stort urval av finländarnas favoritmotorbåtar, men utställningen är också ett enastående tillfälle att i Finland bese segelbåtar i sitt egna element; seglingsfärdiga med rigg, segel och köl på plats. För fiskeintresserade presenteras fiskeutrustade båtar och de senaste nyheterna. Alla betydande båtmärken finns på plats, varför Flytande är ett utmärkt tillfälle att jämföra båtutbudet. Hela sjölivets spektrum finns till påseende, från jollar till stora jakter, sevärdheter och upplevelser för hela familjen”, fortsätter Pajusalo.

Helsingfors Flytande båtutställning erbjuder en i Finland unik möjlighet att provköra båtar under utställningsevenemanget. Tidskriften Kippari arrangerar alla utställningsdagar provkörningar av motorbåtar, men det största sortimentet av båtar kan provköras fredagen 14.8 på eftermiddagen, då även utställningsbåtar kan provköras: ett så omfattande provkörningstillfälle av båtmärken och –modeller finns inte någon annanstans i Finland. Man rekommenderar att utföra provkörningarna familjevis eller med det sällskap man kommit till evenemanget.

Sevärt, upplevelser och sysselsättning för hela familjen

År 2019 fanns det på utställningen 155 utställare och över 280 båtar samt gott om branschtillbehör, utrustning och tjänster. Förhandsförsäljningen av den kommande utställningen har löpt väl och man förväntar sig, att utställningen till sin storlek och till sitt sortiment skall hålla sig på motsvarande nivå som senaste år.

På utställningsområdet erbjuds dagligen ett mångsidigt program, provkörningar samt olika förevisningar och framträdanden för hela familjen. Då man följer programmet på scenen kan man njuta av välsmakande street food från omkringliggande matförsäljningsbås.

Utställningen är ett enastående tillfälle att i Finland bese segelbåtar i sitt egna element; seglingsfärdiga med rigg, segel och köl på plats.