Helsingfors Flytande båtutställning presenterar hela båtlivets spektrum i augusti på Drumsö

Båtbranschens Centralförbund Finnboat arrangerar den 44. Helsingfors Flytande båtutställning 19–22.8.2021 som vanligt i HSK:s klubbhamn på Drumsö. Båtlivets popularitet är i topp och arrangemangen har framskridit med fart.
Uiva Flytande 2020

Helsingfors Flytande båtutställning har under de senaste åren vuxit från en båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för hela dagen för att trivas med familj och vänner. Coronatiden har gett båtlivets popularitet ett exceptionellt lyft och detta framkommer också vid utställningen.

Man prutar inte på tryggheten under undantagstiden

Utställningens arrangemang förverkligas enligt smittskyddslagen 58 c §, enligt ansvarsfulla evenemangprinciper av Undervisnings- och kulturministeriet och i enlighet med Regionförvaltningsverkets anvisningar. Evenemanggästerna får om de så önskar t.ex. en munskydd och engångshandskar att användas under evenemanget. Det finns också möjlighet att rengöra händerna på flera ställen.

”Vi har under två coronaår förverkligat tryggt redan tre friluftsevenemang, så arrangemangen löper rutinmässigt. Det drygt två hektar stora havsstrandområdet erbjuder verkligt rymliga utrymmen för ett tryggt friluftsevenemang. Den friska sjöbrisen över havsstranden sköter om ventilationen, men vi hoppas naturligtvis att man inte kommer sjuk till evenemanget över huvud taget”, berättar Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Ett omfattande båturval, sjöliv och tillfälle att provköra båtar

”På Flytande finns något för envar som trivs i vid sjön. Det finns ett stort urval av finländarnas favoritmotorbåtar, men utställningen är också ett enastående tillfälle att i Finland bese ett urval av nya segelbåtar i seglingsskick. Vid fiskebryggan presenteras båtar utrustade för fiske samt de senaste nyheterna på utrusningssidan. Båtmarknaden har i år blivit mycket intressant på grund av en exceptionellt stark efterfrågan och förändringarna i importör- och återförsäljningsfältet av många båtmärken. Därför kan man i Helsingfors Flytande bekanta sig med båtmärken, som inte på länge eller till och med aldrig tidigare setts i Finland”, fortsätter Pajusalo.

Helsingfors Flytande båtutställning erbjuder en i Finland unik möjlighet att provköra båtar under utställningsevenemanget. Finlands största urval av båtar kan provköras fredagen den 20.8 under eftermiddagen, då många utställare erbjuder publiken utställningsbåtar till provkörning: provkörning av ett så heltäckande båt- och modellsortiment är inte möjligt någon annanstans i Finland. Man rekommenderar, att båtarna provkörs familjevis eller i det sällskap man kommit till evenemanget.

Sevärt, upplevelser och sysselsättning för hela familjen

Årets specialteman är skyddet av Östersjön och elpropulsionslösningarna. Priset Rädda Östersjön utdelas under Flytandes öppningsdag och på programscenen presenteras många elpropulsonslösningar för olika användningsändamål. I vanlig ordning uppförs också presentationer från de stora haven och bl.a. Super Happy Sailor Ari Huusela berättar om sin världsomsegling Vendée Globe.

På utställningsområdet erbjuds dagligen ett mångsidigt program, provkörningar samt olika förevisningar och framträdanden för hela familjen. Då man följer programmet på scenen kan man på centraltorgets restaurang och vid street food matförsäljningsbåsen njuta av välsmakande mat.

Flytande båtutställningens presstillfälle arrangeras torsdag 19.8 kl. 11 i Restaurang Blue Peter. Representanter för median ombeds anmäla sig till presstillfället på förhand i samband med ackrediteringen.

Uiva Flytande 2019
Uiva Flytande 2019