Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsingin brändin ja matkailuimagon historiaan mahtuu monia vaiheita

Jaa

Yksityiset henkilöt ja yhteisöt ovat julkaisseet Helsingistä matkailuesitteitä ja kuvitettuja opaskirjasia jo 1850-luvulta lähtien. Kaupunki aloitti oman esitteiden tuotantonsa 1950-luvulla, ja vuonna 1963 toimintaa ohjaamaan perustettiin Helsingin kaupungin matkailutoimisto, jonka toimintaa jatkaa nykyinen Helsinki Marketing.

Helsingin sloganeina on historiassa käytetty Pohjolan valkeaa kaupunkia keskustan vaaleiden rakennusten takia sekä Itämeren tytärtä kaupungin merellisyyteen viitaten. Kuva: Aiko Lohtander
Helsingin sloganeina on historiassa käytetty Pohjolan valkeaa kaupunkia keskustan vaaleiden rakennusten takia sekä Itämeren tytärtä kaupungin merellisyyteen viitaten. Kuva: Aiko Lohtander

Tutkija Salla Jokelan artikkelissa Helsinki Quarterly -lehdessä kuvataan ja arvioidaan kaupungin imagon ja brändin kehittymistä vuosikymmenten saatossa. 1930-luvulta alkaen Helsingin eräänlaiseksi sloganiksi oli vakiintunut nimitys Pohjolan valkea kaupunki, jolla viitattiin muun muassa suurkirkon ja muiden rakennusten vaaleaan väriin.

1960–1980-luvuilla Helsingistä puhuttiin matkailumateriaalissa usein Itämeren tyttärenä. Osittain myös pyrittiin myös korostamaan Helsingin ja helsinkiläisten eksoottisuutta Euroopan läntisen ja itäisen kulttuuripiirin leikkauspisteessä.

Ihmiset ja teot ovat uuden kaupunkibrändin ydin

Viime vuosina Helsingin markkinoinnissa on keskitytty uuden kaupunkibrändin luomiseen ja levittämiseen. Vuosina 2015–2016 kehitetty brändikonsepti perustuu kaupunkilaisten ja kaupunkia käyttävien tahojen kanssa käytyyn vuorovaikutukseen, jossa selvitettiin muun muassa Helsingin vahvuuksia ja heikkouksia. Kaupunkilaiset tuotiin keskiöön kaupungin maineen sisältönä ja brändin tekijöinä.

Nykyisessä kaupunkibrändissä on monia yhteyksiä aikaisempaan matkailumarkkinointiin, kuten se, että korostetaan kontrasteja Helsingin luonnossa ja kaupunkikuvassa. Uutta on silti Jokelan mukaan ihmisten ja heidän tekojensa nostaminen brändin ytimeksi.

Lehti esittelee monipuolisesti Helsinki-tutkimusta

Helsinki Quarterly on kaupungin julkaisema lehti, johon kootaan vuosittain tuoretta Helsinkiä koskevaa tutkimus- ja tilastotietoa eri aiheista englannin kielellä. Suomen- ja ruotsinkielisenä lehti ilmestyy nimellä Kvartti, ja vuodessa julkaistaan yhteensä neljä numeroa. Lehden artikkelit ovat luettavissa verkkolehdessä www.kvartti.fi.

Helsinki Quarterly -lehden uusimmassa numerossa käsitellään lisäksi lasten määrän kasvua Helsingissä, joka on viime vuosina keskittynyt kantakaupunkiin, sekä pitkän aikavälin muutoksia kaupunkilaislasten itsenäisessä liikkumisessa. Muita aiheita ovat länsimetron vaikutus asuntojen hintoihin metroasemien lähistössä, yritysten maantieteellisen sijainnin yhteys työvoiman liikkuvuuteen, Helsingin ennätyksellinen matkailuvuosi sekä uuden kaupunkiaktivismin tuomat mahdollisuudet ja haasteet kaupunginhallinnon toiminnalle.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa julkaisusta:
suunnittelija Teemu Vass, puh. 09 310 64806, e-mail: teemu.vass@hel.fi

Viestinnän yhteyshenkilö:
tiedottaja Tero Lahti, puh. 09 310 36376, e-mail: tero.j.lahti@hel.fi

Kuvat

Helsingin sloganeina on historiassa käytetty Pohjolan valkeaa kaupunkia keskustan vaaleiden rakennusten takia sekä Itämeren tytärtä kaupungin merellisyyteen viitaten. Kuva: Aiko Lohtander
Helsingin sloganeina on historiassa käytetty Pohjolan valkeaa kaupunkia keskustan vaaleiden rakennusten takia sekä Itämeren tytärtä kaupungin merellisyyteen viitaten. Kuva: Aiko Lohtander
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Helsingin kaupunkitutkimus ja -tilastot -yksikkö on kaupunkitutkimuksen asiantuntija. Tutkimuksen kohteina ovat asuminen, elinolot, alue- ja kuntatalous, kansalaisten osallisuus ja kaupunkikulttuuri. Yksikkö huolehtii myös kaupungin tilastotoiminnan perustietovarannoista ja tilastotietokannoista, tilastojulkaisuista sekä kirjasto- ja tietopalvelusta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Kansainvälisten kiinteistösijoittajien rooli kasvaa pääkaupunkiseudun kiinteistösijoitusmarkkinoilla21.2.2019 13:26:14Tiedote

Ulkomaiset sijoittajat tekivät lähes kaksi kolmasosaa kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen kaupoista Suomen kiinteistösijoitusmarkkinoilla vuonna 2018. Kiinteistösijoittajat ovat kiinnostuneet erityisesti pääkaupunkiseudusta, jossa tehtiin yli 60 % Suomen kiinteistökaupoista. Syitä kansainvälisten kiinteistösijoittajien kiinnostukseen erityisesti Suomea kohtaan ovat hienoisesti korkeampi nettotuottotaso verrokkimaihin verrattuna hyvä talouskehitys, moniin muihin Euroopan maihin verrattuna jäljessä kulkeva taloussykli, liiketoimintaympäristön vakaus, turvallisuus ja läpinäkyvyys sekä Suomen kuuluminen euroalueeseen. Asiat käyvät ilmi Helsingin kaupunginkanslian tuoreesta tilastojulkaisusta.

Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli valtuutettujen aloitteita14.2.2019 00:06:56Tiedote

Kaupunginvaltuuston kokouksessa käytiin keskiviikkoiltana 13.2. laaja aloitekäsittely, jonka aikana käsiteltiin 15 valtuutettujen tekemää aloitetta. Erityisesti valtuutettu Atte Harjanteen aloite liha- ja maitotuotteiden kulutuksen puolittamiseksi kaupunkikonsernissa vuoteen 2025 mennessä johti pitkään keskusteluun. Tiukan äänestyksen jälkeen asia palautettiin valmisteluun ja kaupungilta edellytetään suunnitelmaa tämän tavoitteen toteuttamiseksi.

Helsingin Mukana-ohjelma hakee systeemisiä ratkaisuja syrjäytymisen ehkäisyyn12.2.2019 09:00:14Tiedote

Syrjäytyminen on usein kasauma vastoinkäymisiä ja huonoja lähtökohtia. Nuoren ihmisen kohdalla riskit voivat sekoittua viheliäiseksi vyyhdiksi, josta on vaikea erottaa, mikä tekijä oli sen alullepanija. Helsinki käynnistää laajan ja kokonaisvaltaisen Mukana-ohjelman, joka tähtää lasten ja nuorten syrjäytymisen, sen ylisukupolvisen periytymisen ja alueellisen eriytymisen vähenemiseen Helsingissä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme