Helsingin Bussiliikenne ja Nobina Finland voittivat ajettavakseen Helsingin bussilinjoja

Nyt ratkaistu kilpailukierros tuo Helsingin liikenteeseen 16 kokonaan uutta, vähäpäästöistä bussia. Kaikki 48 bussia ovat matalalattiaisia ja kaikissa on matkustamon ilmastointi ja ajotavanseurantajärjestelmä.

Kuva: HSL/ Lauri Eriksson

HSL:n hallitus ratkaisi tiistaina bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018. Mukana oli kaksi kilpailukohdetta.

Helsingin bussiliikenne voitti ajettavakseen 31 auton liikenteen Helsingin linjoille 14, 17, 18, 18N ja 24. Nobina Finland voitti 17 auton liikenteen Herttoniemen suunnan linjoille 80, 81, 82, 82B ja 83. Molemmat yhtiöt liikennöivät jo nyt voittamiaan linjoja. Tarjoukset vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Helsingin linjoille on tulossa 16 uutta, vähäpäästöistä bussia vuoden 2019 alusta alkaen. Kaikki nyt ratkaistun kilpailukierroksen 48 bussia ovat matalalattiaisia ja kaikissa on matkustamon ilmastointi ja ajotavanseurantajärjestelmä. Kilpailukierroksen busseista 16 on uusia, tiukimman eli Euro6-päästönormin täyttäviä busseja, jotka tuottavat muita vähemmän pienhiukkaspäästöjä. Lisäksi liikenteessä on kaksi vähäpäästöistä hybridibussia.

”Suosimme HSL:n bussiliikenteen hankintojen tarjousvertailussa ratkaisuja, jotka vaikuttavat ilmanlaatuun vähentämällä sekä haitallisia lähipäästöjä että hiilidioksidipäästöjä. Tavoitteena on, että HSL:n liikenne on lähes päästötöntä 2025”, sanoo joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Kilpailutettujen linjojen sopimuskausi alkaa vuoden 2019 alussa ja kestää kaksi vuotta. Sopimuksiin sisältyy enintään kahden vuoden jatko-optio, minkä käyttäminen edellyttää muun muassa hyvin hoidettua liikennettä.  Optiovuosilla varaudutaan myös kilpailutettujen linjojen mahdollisiin muutoksiin.

Nyt ratkaistun kilpailukierroksen liikenteen laajuus on ensi vuonna noin 2,8 miljoonaa linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivisin 48 bussia. Liikenteen osuus on noin 4 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä ja 3 prosenttia automäärästä. HSL:n järjestämässä liikenteessä ajetaan vuosittain yhteensä noin 91 miljoonaa linjakilometriä. Liikenteeseen tarvitaan arkisin 1215 autoa.

Mika Häyrynen, ryhmäpäällikkö, HSL, puhelin: 040 505 5294
Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, HSL, puhelin: 050 555 2932

Kuva: HSL/ Lauri Eriksson

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.