Gasum OyGasum Oy

Helsingin ikoninen ravintola Storyville kokkaa jatkossa kotimaisella biokaasulla – myös terassiasiakkaita lämmitetään biokaasun voimin

Yhdeksi Euroopan parhaimmaksi jazz-klubiksi nimetty Storyville on siirtynyt käyttämään ravintolansa keittiössä sekä terassinsa lämmittämisessä kotimaista biokaasua. Gasumin tuottama biokaasu on täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettu kotimainen biopolttoaine, jolle on myönnetty sekä Avainlippu-tunnus että Joutsenmerkki.

Storyvillen omistajien mukaan biokaasuun siirtymiselle oli sekä käytännöllisiä että arvoperusteisia syitä.

”Olemme käyttäneet aikaisemmin keittiössämme ja terassin lämmityksessä maakaasua. Biokaasun kotimaisuus ja ympäristöedut kuitenkin vakuuttivat meidät, joten päätös vaihtaa siihen oli lopulta helppo. Lisäksi suoraan kaasuverkostosta tuleva kaasu on meille kätevämpi vaihtoehto kuin pullokaasu”, kertoo ravintolayrittäjä Jorma Railonkoski.

Biokaasua käytetään jo kymmenissä ravintolassa Helsingissä

Helsingissä on tällä hetkellä kymmeniä ravintoloita, jotka käyttävät biokaasua joko lämmitykseen, ruoanlaittoon tai molempiin. Biokaasun käyttäminen ravintolan keittiössä on ympäristöystävällinen valinta.

”Biokaasua voidaan valmistaa esimerkiksi ravintoloiden rasvanerotuskaivoista kerätystä rasvasta ja ruoanvalmistuksessa kertyvästä biojätteestä. Ravintolat voivat käyttää valmista biokaasua esimerkiksi ruoanvalmistukseen ja lämmitykseen. On hienoa, että ravintolat voivat näin saada omat biojätteensä hyötykäyttöön”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Max Miilakangas.

Gasumin Suomen biokaasulaitokset sijaitsevat Huittisissa, Honkajoella, Kuopiossa, Oulussa, Riihimäellä, Turussa ja Vehmaalla. Lisäksi Gasum tuottaa biokaasua myös yhteistyökumppaneiden kanssa Espoossa, Kouvolassa ja Lahdessa.

Max Miilakangas, myyntipäällikkö, Gasum Oy, puh. 040 068 6814, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy, puh. 040 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Jorma Railonkoski, ravintolayrittäjä, Storyville, puh. 040 1738336

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Gasumin tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) johtava pohjoismainen osaaja, joka jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja uusien kaasuratkaisuiden hyödyntämistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 milj. euroa. www.gasum.fi

Storyville on osa Happy Hour Restaurants -konsernia. Happy Hour Restaurants on vuonna 1993 perustettu perheyritys, joka tuottaa laadukkaita ja elämyksellisiä musiikkiravintolapalveluja Helsingin keskustassa. Yrityksen ravintola- ja baarikattaukseen kuuluvat Storyvillen lisäksi hulvaton Rymy-Eetu, monikerroksinen bilekeidas LeBonk kattoterasseineen, Singer's Karaoke bar, kesäiseen kaupunkielämään kuuluvat Storyvillen puistoterassi, Freedom Bar stadionin vieressä ja Aurinkoterassi Erottajalla.