Helsingin juhlaviikkojen esitykset peruuntuvat 20.8. alkaen

Heroes Symphony -avajaiskonsertti ja Brian Enon näyttely toteutuvat Musiikkitalossa
Huvila, kuva: Jussi Hellsten

Etelä-Suomen aluehallintoviraston tänään antamassa päätöksessä yleisötapahtumien järjestäminen on 20.8. alkaen mahdollista vain eriyttämällä yleisöt lohkoihin. Juhlaviikkojen tapahtumapaikat eivät mahdollista yleisön eriyttämistä linjauksen edellyttämällä tavalla, joten Huvilan, Musiikkitalon ja Merikaapelihallin konsertteja ja tanssiesityksiä ei voida järjestää päätöksen astuttua voimaan. Näin ollen Juhlaviikot peruu kaikki ohjelman esitykset 20.8. alkaen. Huvilan konserttisarja peruuntuu kokonaisuudessaan. Peruttuihin tapahtumiin lipun jo ostaneisiin ollaan yhteydessä mahdollisimman pian.

Juhlaviikkojen avajaispäivänä torstaina 19.8. Musiikkitalossa esitetään Philip Glassin Heroes Symphony ja avautuu Brian Enon 77 Million Paintings -näyttely, joka on koettavissa 5.9. saakka. Avajaiskonsertti nähdään myös striimilähetyksenä yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa. Janet Echelmanin ilmatilaa muokkaavan verkkoveistoksen 1.78 yhteydessä kuullaan lisäksi 19.8. Länsman, Norvio ja Rinteen live-ääniteos.

Kolmen festivaaliviikonlopun aikana jaetaan yhteensä lähes tuhat Taidelahjaa ympäri Helsingin. Kuka tahansa voi tilata läheiselleen lyhyen taide-esityksen, jonka sisältö on yllätys niin lahjan antajalle kuin saajallekin. Taidelahjoja voi tilata maanantaista 16.8. klo 12 alkaen osoitteessa taidelahja.helsinkifestival.fi. Lisäksi Juhlaviikkojen päätösviikonloppuna kaupungin sisäpihoilla soi noin 50 intiimiä Korttelikonserttia.

Helsingin Taidehallissa nähdään myös Aistit – Coming to Our Senses -näyttelykokonaisuus. Tero Saarinen Companyn Transit-esityksen Suomen ensi-ilta toteutetaan Merikaapelihallissa. Muiden yhteistyötapahtumien ja Juhlaviikkojen ystäväfestivaalien tilannetta selvitetään, ja toteutuva ohjelma päivittyy verkossa osoitteessa helsinkifestival.fi.

”Olemme erittäin pahoillamme huolella suunniteltujen tapahtumien peruuntumisesta niin festivaalin kuin taiteilijoiden ja yleisönkin puolesta.Yleisön eriyttämisvaatimuksen osalta Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös poikkeaa olennaisesti niin ikään leviämisvaiheessa olevien Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen linjauksista, joissa edellytetään ainoastaan turvavälien noudattamista. Yleisön eriyttämistä lohkoihin ei mainita tartuntatautilaissa minkään pandemiavaiheen toimenpiteenä", sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula. "Juhlaviikkojen peruuntumisen taloudelliset vaikutukset selviävät vasta myöhemmin kun hakemukset TEM:n tapahtumatakuun sekä OKM:n korona-avustuksen osalta käsitellään."

Huvila, kuva: Jussi Hellsten
Huvilan katsomo, kuva: Jussi Hellsten