Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

– Julkisuudessa ehdotetaan aika ajoin satamatoimintojen siirtämistä kantakaupungista Vuosaareen ratkaisuna Jätkäsaaren liikenneongelmiin. Viimeksi asia nousi esille kävelykeskustan laajentamisen ja maanalaisen kokoojakadun poliittisen kädenväännön yhteydessä viime syksynä. Tuore selvitys osoittaa, että Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin Länsisataman liikenneyhteyksien parantaminen. Samalla Helsingin vetovoima matkailukaupunkina heikkenisi merkittävästi, toteaa maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarista.

Helsingin Satama on viimeisen kymmenen vuoden aikana investoinut 140 miljoonaa euroa Länsisataman kehittämiseen ja varustamot useita satoja miljoonia euroja Länsisataman käyttöön liittyvään liiketoimintaan. Tavara- ja henkilöliikenteen yhdistämiseen perustuva toimintakonsepti takaa Suomelle kustannustehokkaat merikuljetukset ja elinkeinoelämälle tärkeät tiheät laivayhteydet. Samalla se on ympäristöystävällistä. Kantakaupungin satamia käytti viime vuonna 12 miljoonaa matkustajaa, joiden tuoma tulovirta keskustan palveluihin oli huomattava.

– Helsingin Satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama ja Suomen merkittävin tuontisatama. Asema on saavutettu määrätietoisella ja pitkäjänteisellä kehitystyöllä. Turvatakseen Suomelle toimivat merikuljetukset Helsingin Satama tarvitsee työrauhaa ja poliittisten päättäjien sitoutumista tehtyihin ratkaisuihin. Helsingin Sataman kautta liikennöivät logistiikkayritykset, ulkomaankauppaa käyvät yritykset sekä ulkomaisesta työvoimasta ja matkailijoista riippuvaiset yritykset kaipaavat ennakoitavaa ja vakaata toimintaympäristöä. Kaupungin tulee nyt selkeästi sitoutua matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungin satamissa pitkälle tulevaisuuteen sekä Länsisataman liikenneyhteyksien kehittämiseen, vaatii Pasuri.

Lisätiedot:

Tiina Pasuri
maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö,

+358 50 62 905, tiina.pasuri@chamber.fi

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.