Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne OyPääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Helsingin kaupunkipyöräpalvelu suosituimpien joukossa

Helsingin kaupunkipyörät ovat kansainvälisen suosiovertailututkimuksen mukaan yksi suosituimmista kaupunkipyöräpalveluista. Suurta suosiota selittävät muun muassa edullinen hinta sekä järjestelmän toimivuus.
Suosituimmissa kaupunkipyöräkaupungeissa pyörien käyttöä on saatettu rajoittaa. Kuva: Marie von Bell/HKL

Kaupunkipyörien valtava suosio on saanut monet tituleeraamaan Helsingin järjestelmää maailman suosituimmaksi. HKL teetätti asiasta selvityksen, jonka avulla pystytään tunnistamaan kaupunkipyöräpalvelun suosioon vaikuttavia tekijöitä. Tätä tietoa voidaan jakaa kaupunkiverkostoissa, ja siitä voi olla hyötyä monelle muulle kaupungille – samalla voidaan varmistaa, että Helsingin palvelu säilyy edelleen asukkaiden suosiossa. Selvityksessä varmistui, että Helsingin kaupunkipyöräpalvelu todella on kansainvälisesti vertailtuna käytetyimpien joukossa, kun järjestelmiä tarkastellaan matkaa per pyörä per päivä -luvuilla.

”On mahtavaa, että Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä todella on yksi maailman suosituimmista, ellei suosituin. Helsinkiläiset ovat ottaneet kolme vuotta käytössä olleet keltaiset pyörät omakseen ja tehneet niillä maailman mittakaavassakin vaikuttavan määrän matkoja,” iloitsee Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Kaupunkipyöräpalveluiden vertailu keskenään ei ole yksinkertaista, sillä niin järjestelmien koko ja ominaisuudet kuin paikalliset olosuhteetkin vaihtelevat kaupunkipyöräjärjestelmien välillä merkittävästi.

Myös Helsingin ja Espoon yhteisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöluvut ovat edelleen huippuluokkaa. Kun luvut suhteutetaan ympärivuotisiksi, ovat käyttömäärät edelleen korkeita, ja niin Helsingin kuin koko Helsinki-Espoon palvelu ovat tässäkin tilanteessa maailman suosituimpien järjestelmien joukossa. Tutkimuksessa vertailumaat painottuivat Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Palvelun laajennus lisää pyöriä koko palveluun

Helsingin kaupunkipyörien menestyksen syitä ovat muun muassa edullinen hinta, mahdollisuus palauttaa pyörä täydelle asemalle ja se, että pyöräily on Suomessa ”kansalaistaito”.

Kaupunkipyörien suosio mahdollisti myös tulevan laajennuksen pohjoiseen ja itään.

”Tutkimuksessakin kävi ilmi, että käyttöasteet ovat korkeat ja laajentaminen kannattaa. Tällainen järjestelmä toimii Helsingissä hyvin ja sekin on kannustanut laajennukseen, ” kertoo HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyöräpalvelun suosio on näkynyt myös siinä, ettei pyörää ole aina saanut halutessaan käyttöön, kun käytännössä kaikki pyörät ovat olleet liikkeellä samaan aikaan.

”Palvelu on ollut jatkuvasti suositumpi ja pyöriä tarvitaan enemmän. Laajennuksen myötä lisääntyvä pyörämäärä palvelee uuden alueen lisäksi myös kantakaupungin asemaverkostoa. Tutkimuksessa tuli ilmi myös se, että palvelun luotettavuuden kannalta on hyvin tärkeää, että täydelle asemalle on mahdollista jättää pyöriä (overflow). Tässä Helsinki on edelläkävijöitä,” Mäkinen kertoo.

Esimerkiksi toisessa kaupunkipyöräkaupungissa Barcelonassa palvelu on ollut niin suosittu, että pyörien käyttö on ollut jonkin aikaa turisteilta kielletty. Helsingissä rajoituksia ei ole suosion vuoksi ainakaan toistaiseksi jouduttu tekemään ja pyörät ovat kaikkien käytössä.

Uusi kaupunkipyöräkausi käynnistyi Helsingissä ja Espoossa 1.4. ja aluksi käytössä on pääosin edellisvuoden asemaverkosto. Helsingissä palvelun laajennukseen kuuluvat uudet asemat saadaan käyttöön toukokuun alussa.

Helsingin laajennusalueen uudet pyöräasemat otetaan käyttöön yksitellen sitä mukaa, kun asemat saadaan asennettua. Pyöräasemien käyttöönottoa voi seurata reaaliajassa HSL:n kaupunkipyöräsivuston kautta. Pyöräasemat, jotka eivät ole vielä käytössä, näkyvät asemakartalla harmaana kuvakkeena. Käytössä olevan pyöräaseman kuvake on keltainen ja sen ylänurkassa on tieto vapaiden pyörien määrästä.

Uusi kaupunkipyöräkausi käynnistyi Helsingissä ja Espoossa 1.4. ja aluksi käytössä on pääosin edellisvuoden asemaverkosto. Helsingissä palvelun laajennukseen kuuluvat uudet asemat saadaan käyttöön toukokuun alkuun mennessä.

Eteläisen Hesperiankadun, Erottajan aukion sekä Veturitorin aseman käyttöönotto viivästyy työmaiden vuoksi. Myös muutamia muita edellisvuoden asemaverkoston asemia avataan vielä huhtikuun alussa.

Koko kauden käyttäjäksi pääsee rekisteröitymään HSL:n palvelussa osoitteessa kaupunkipyorat.hsl.fi.

Apulaispormestari Anni Sinnemäki, p. 050 5113166, anni.sinnemaki@hel.fi

Toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski (HKL), p. 040 5206710, ville.lehmuskoski@hel.fi

Projektipäällikkö Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.

HKL – kaupungin paras liike.